حزب سکولار دمکرات ایران


نشست “آینده جنبش دموکراسی ایران” که آدینه (10.02.2023) در دانشگاه جرج‌تاون واشینگتن‌دی‌سی برگزار شد، شاهزاده رضا پهلوی، عبدالله مهتدی، حامد اسماعیلیون، مسیح علی‌نژاد، نازنین بنیادی، شیرین عبادی، گلشیفته فراهانی و علی کریمی به شکل حضوری یا مجازی سخنرانی کردند.
چهره‌های برجسته مخالف جمهوری اسلامی در نشست مشترک خود در پایتخت آمریکا اعلام کردند که ساعت‌ها برای تدوین منشوری برای همبستگی و آزادی ایران جلسه گذاشته شده و قرار است این منشور به زودی ارائه شود. در نشست «آینده جنبش دموکراسی ایران» که جمعه در دانشگاه جرج‌تاون واشینگتن‌دی‌سی برگزار شد، شاهزاده رضا پهلوی، عبدالله مهتدی، حامد اسماعیلیون، مسیح علی‌نژاد، نازنین بنیادی، شیرین عبادی، گلشیفته فراهانی و علی کریمی به شکل حضوری یا مجازی سخنرانی کردند.
مسیح علی‌نژاد در این نشست اعلام کرد که محتویات منشور همبستگی و سازماندهی برای آزادی ایران ساعت‌ها با متخصصان به مشورت گذاشته شده و به زودی ارائه خواهد شد.
شاهزاده رضا پهلوی گفت پیام حاضران در این نشست به هم‌وطنان و دنیا این است: «امیدواریم روزی که ایران آزاد شود، تک‌تک شهروندان ایران از هر گرایش فکری، مذهبی، قومی، سیاسی یا جنسی بدانند که در برابر قانون کاملا مساوی و در کمال آزادی در خدمت سازندگی ایران با هم یک جا ایستاده‌اند.»
او تاکید کرد: «هدف ما این نیست که تبدیل به شورای رهبری شویم، هدف ما این است که کمک کنیم چنین شورایی تشکیل شود.»
شاهزاده رضا پهلوی همچنین تاکید کرد که برای پیوستن به جبهه‌ مخالفان جمهوری اسلامی نیازی به دعوت نیست و آن را مشارکت بر مبنای اصول مشترک خواند.
عبدالله مهتدی، دبیرکل حزب کومله کردستان ایران، که از طریق ویدیو کنفرانس در این نشست حضور داشت، گفت: «ما برای اینکه سرزمینمان را از چنگ جمهوری اسلامی دربیاوریم، از زاهدان تا کردستان، تا تهران و دیگر شهرهای زخمی ایران، باید همبسته و متحد بمانیم.»
مهتدی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی طی دهه‌ها با ارائه «روایتی دروغین» از کردستان و با انواع «انگ‌ها» علیه مردم این منطقه، به اعدام و سرکوب آنها می‌پرداخت، گفت: «اما فقط در چند هفته طی «انقلاب زن، زندگی، آزادی»، قلعه دورغین رژیم فرو ریخت و کردستان نماد همبستگی و عامل وحدت‌بخش تمام ایران و چشم و چراغ همگان شد.»
شاهزاده رضا پهلوی تاکید کرد که ما در حال مسابقه نیستیم و «ادعای رهبری نداریم.» او افزود: «بر اساس سناریوهای متعدد، تمام تمرکز ما فشار روی جمهوری اسلامی است.»
او خاطرنشان کرد شرایط وخیم ایران باعث شده بسیاری از جریانات از مدت‌ها قبل ضرب‌العجل برای نجات کشور را حس کنند.
حامد اسماعیلیون نیز گفت: «منشور همبستگی و سازماندهی را با ایران به اشتراک گذاشته‌ایم. امیدواریم فعالین خارج کشور هم خود را زیر این چتر احساس کنند.»
او گفت: «انتظار داریم بعد از جمهوری اسلامی حقیقت عریان شود و زخم‌های سرزمین ما التیام پیدا کند.»
شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل، نیز که از طریق ویدیو کنفرانس در این نشست حضور داشت گفت: «اکنون وقت آن نیست که راجع به مدل حکومت آینده بحث کنیم. ایران اقوام، مذاهب و فرهنگ‌های مختلف دارد و باید با توجه به این تکثر و یکپارچگی ایران، با شعار «زن، زندگی، آزادی»، در کنار هم بایستیم تا به این رژيم پایان دهیم.»
شیرین عبادی گفت: «همه جور این حکومت را دیدید، اصلاح‌طلب و اصولگرا، رای دادیم و ندادیم، کدام سال بهتر از سال قبل بود؟ الان وقت آن نیست که به صورت هم چنگ بیندازیم و بگوییم جمهوری بهتر است یا سلطنت. اختلاف‌ها را بگذاریم برای پای صندوق رای.»
نازنین بنیادی نیز در این نشست با هشدار نسبت به اتحاد روزافزون رژیم‌های خودکامه، بر لزوم اتحاد اپوزیسیون‌های کشورهای مختلف علیه رژیم‌های دیکتاتوری خود برای افزایش فشار جهانی علیه این رژیم‌ها تاکید کرد.
بنیادی گفت:‌ «وقتی می‌بینید صادرات نفت ایران به چین افزایش پیدا می‌کند باید حواسمان باشد این افزایش درآمد حکومت به افزایش سرکوب منجر می‌شود.»
گلشیفته فراهانی نیز به صورت ویدیویی در این نشست سخنرانی کرد و گفت: «من و علی کریمی سیاستمدار نیستیم اما صدای مردم ایران هستیم. ما تنها انعکاس صدای شما هستیم.»
گلشیفته فراهانی در پیامی مشترک با علی کریمی، ارسالی به نشست چهره‌های برجسته مخالفان جمهوری اسلامی در آمریکا، گفت امروز فصل مشترک تمام گروه‌ها گذار از جمهوری اسلامی است. آن‌ها در این پیام افزودند: «مردم ۴۴ سال توسط حکومت گروگان گرفته شده‌اند.»
پیام مشترک گلشیفته فراهانی و علی کریمی خواستار واگذاری انتخاب نوع حکومت بعد از جمهوری اسلامی بر عهده مردم شد و اولویت را «فروپاشی ملاها» خواند.
گلشیفته فراهانی و علی کریمی تاکید کردند: «مطرح کردن شکل و نوع حکومت برای فردای ایران یک نوع خیانت به جان‌باختگان و زندانیان حساب می‌شود.انتخاب فردا را بر عهده مردم خواهیم گذاشت.»
شاهزاده رضا پهلوی: تاکید بر آزادی و برابری ایرانیان از هر گرایش فکری، قومی و جنسی
شاهزاده رضا پهلوی با ابراز امیدواری از اینکه با آزاد شدن ایران، تک‌تک شهروندان ایران از هر گرایش فکری، مذهبی، قومی، سیاسی یا جنسی در برابر قانون کاملا مساوی و آزاد، بر لزوم بهره‌گیری از متخصصان ایرانی داخل و خارج کشور در بازسازی ایران تاکید کرد.
شاهزاده رضا پهلوی در پاسخ به سوال خبرنگار ایران اینترنشنال گفت: «جهان باید بفهمد که ما متخصصان و کارشناسان بسیاری در حیطه‌های دولت و قانون‌ و قضا داریم که می‌توانند مسیر بازسازی کشور ما را طراحی کنند.»
او افزود:‌ «مهم این است که مدام بتوانیم با هم کار کنیم و در هر تصمیم‌گیری و اجرا به خصوص در زمان گذار با یکدیگر همکاری کنیم.»
شاهزاده رضا پهلوی با هشدار نسبت به اینکه «تا زمانی که این نظام سرکار باشد به ساحل نجات نخواهیم رسید،» خاطرنشان کرد: «برای بقای دموکراسی لازم نیست فقط نهادها را داشته باشیم،‌ بلکه باید فرهنگی از تنوع و بردباری را ایجاد کنیم. اختلاف نظرها به معنی دشمن یکدیگر بودن نیست.» او تاکید کرد: «جمهوری اسلامی هرگز حق برگزاری انتخابات آزاد را نخواهد داد. اکنون تمرکز ما روی فروپاشی جمهوری اسلامی است.»
شاهزاده رضا پهلوی خاطرنشان کرد شرایط باید به سمتی برود که «خامنه‌ای و دار و دسته‌اش» مجبور شوند که قدرت را تحویل دهند.
او درباره امکان همکاری نیروهای مخالف جمهوری اسلامی و در پاسخ به سوالی درباره بیانیه اخیر میرحسین موسوی گفت:‌ «هرچقدر بیشتر زمینه ریزش از حکومت فراهم شود، راه فروپاشی جمهوری اسلامی و آزادی ایران را فراهم کرده‌ایم.»
شاهزاده رضا پهلوی در انتقاد به مذاکرات کشورهای جهان با جمهوری اسلامی گفت: «جهان با ادامه سیاست اصرار بر مذاکره با جمهوری اسلامی در عمل شریک جرم جمهوری اسلامی است.‌ شما اصرار دارید همچنان با کسانی مذاکره کنید که عامل حصر مردم ایران هستند.»
او با تاکید بر لزوم همکاری با جامعه جهانی در آینده ایران آزاد گفت: «بر خلاف احمدی‌نژاد که می‌خواست اسرائیل وجود نداشته باشد،‌ ما خواهان آن هستیم که کارشناسان اسرائیلی در زمینه‌های مختلف در ایران به کار گرفته شوند.»
شاهزاده پهلوی گفت: «ما با دو دسته از افراد طرفیم. دسته اول کسانی‌اند که هم‌چنان کینه دارند و بخشی از مشکل‌اند. دسته دوم کسانی‌اند که می‌خواهند بخشی از راه‌حل باشند. زمان آن رسیده که این دسته دوم اختلاف‌ها وشعارها را کنار بگذارند و برای آزادی و سربلندی ایران آستین‌ها را بالا بزنیم.»
مسیح علی‌نژاد: جهان صدای انقلاب مدرن ما را شنید
مسیح علی‌نژاد در پاسخ به سوال سمیرا قرایی، خبرنگار ایران اینترنشنال درباره نقش هدایتی مخالفان خارج کشور و همبستگی در نقش رهبری اعتراضات داخل ایران گفت: «افتخار می‌کنم که بالاخره همبستگی را به جهان نشان می‌دهیم.»
او گفت: «ما حکومتی سکولار و دموکرات می‌خواهیم. جهان صدای انقلاب مدرن ما را شنید.»
مسیح علی‌نژاد افزود: «سقوط جمهوری اسلامی تمدنی کهن را به آزادی و دموکراسی خواهد رساند و صلح را برای منطقه و بسیاری از نقاط دنیا به ارمغان خواهد آورد.»
او با اشاره به اینکه پس از ارائه عمومی «منشور» همبستگی مخالفان جمهوری اسلامی در خارج کشور، برنامه دیدار با رهبران کشورهای غربی اجرا خواهد شد گفت: «چقدر دیگر خون باید ریخته شود که غرب باور کند این یک انقلاب است.»
مسیح علی‌نژاد تاکید کرد: «این انقلاب نمرده و حکومت است که در دل مردم سقوط کرده است. جمهوری اسلامی ویروسی است که اگر برابرش نایستیم جهان را آلوده می‌کند.»
این روزنامه‌نگار خطاب به رسانه‌های فارسی‌زبان در خارج کشور از آن‌ها خواست که فراتر از کار خبری در همراهی با انقلاب،‌ طرف مردم بایستند.
او همچنین با تاکید بر اینکه یکی از شعارهای اصلی انقلاب کنونی «زندگی» است، گفت: «از هنرمندان می‌خواهیم که کنسرت‌های خود را تعطیل نکنند و این کنسرت‌ها را تبدیل به صحنه اعتراض علیه جمهوری اسلامی کنند. شعار این انقلاب «زن، زندگی، آزادی» است و نباید زندگی را تعطیل کنیم.» علی‌نژاد با اشاره به اینکه «این انقلاب از کردستان آغاز شد»، بر حضور نمایندگان اقوام در میان همبستگی مخالفان جمهوری اسلامی تاکید کرد و افزود: «در کردستان چندین حزب تاثیرگذار وجود دارد که نمی‌شود آن‌ها را نادیده گرفت.»
مسیح علی‌نژاد با اشاره به بیانیه اخیر میرحسین موسوی بر ایجاد کمیته‌‌‌های حقیقت‌یاب پس از انقلاب برای بررسی اعدام و سرکوب‌ها اشاره کرد و گفت باید از ریزش در جمهوری اسلامی استقبال کرد.
او با اشاره به گسترش نفوذ مخرب جمهوری اسلامی گفت: «سپاه با ارسال پهپاد برای پوتین جنگ را به قلب اروپا کشانده است، ‌اگر الان اروپا به کمک نیاید،‌ این پهپادها را باید در خاک آمریکا ببینیم.»

عبدالله مهتدی: کردستان نماد وحدت تمام ایران شد
عبدالله مهتدی، دبیرکل حزب کومله کردستان ایران، با اشاره به اینکه در انقلاب زن، زندگی، آزادی کردستان نماد همبستگی و عامل وحدت‌بخش تمام ایران و چشم و چراغ همگان شد، گفت: «با قتل ژینا، کردستان به پاخواست و با این کار، الهام‌بخش آزادی در سراسر ایران شد. ما برای اینکه جمهوری اسلامی را از پای در بیاوریم باید با هم متحد شویم.»
او گفت: «ما برای اینکه سرزمینمان را از چنگ جمهوری اسلامی دربیاوریم، از زاهدان تا کردستان، تا تهران و دیگر شهرهای زخمی ایران، باید همبسته و متحد بمانیم.»
مهتدی تاکید کرد: «همه ما خواهان برابری، رفع تبعیض‌ها و عدم تکرار هر نوع ستمی در فردای ایران هستیم و با پذیرش تنوع و تکثر و احترام به هویت‌های گوناگون، در ایران دموکراتیک فردا، امروز در کنار هم می‌ایستیم.»
دبیرکل حزب کومله کردستان ایران گفت: «تنها دشمن مشترک همه ما و نیرویی که کمر به نابودی همه ما بسته، جمهوری اسلامی است. ما ثابت کردیم که انقلابمان انقلاب همدلی و همبستگی است و آنچه همه ما می‌خواهیم، دوستی و آزادی و برابری است.»
او تاکید کرد: «برای پیروزی باید همبسته و همدل بمانیم. نوک پیکان‌ها در سراسر ایران باید تنها و تنها جمهوری اسلامی را نشانه بگیرد. ژن، ژیان، ئازادی.»

حامد اسماعیلیون: نهادهای مدنی در ایران در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو قدرت می‌گیرند
حامد اسماعیلیون، در این نشست با تاکید بر اینکه هر کسی بخشی از این انقلاب را نمایندگی می‌کند، گفت:«انتظار داریم نهادهای مدنی در ایران در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو قدرت بگیرند.»
او با تاکید بر اینکه باید با کمک همدیگر هزینه‌های انقلاب برای مردم را به کمترین میزان کاهش دهیم، گفت:«مساله دادخواهی بسیار مهم است و عدالت انتقالی و جنبش دموکراسی‌خواهی که از ۱۱۵ سال پیش آغاز شده مهم هستند و بنا بر این خود را بخشی از این جمع می‌دانم.»
اسماعیلیون ادعاها درباره توقف خیزش انقلابی را «خیلی ساده‌لوحانه» توصیف کرد و افزود: «ممکن است جریان اعتراض فروکش کند، اما باموج بلندتر برمی‌گردد و موج بعدی سهمگین‌تر خواهد بود.»
این کنشگر مدنی تاکید کرد: «ما نباید اشتباهات دیگران را تکرار کنیم. وقتی انقلاب در حال سکون است به همدیگر حمله نکنیم و به سازماندهی بپردازیم.»
حامد اسماعیلیون با اشاره به اینکه «نسل جوان خواهان زیر و زبر کردن تمام نرم‌ها و نظم‌های موجود هستند» گفت:«امیدوارم بتوانیم هرچه زودتر دیدارهایی با نمایندگان نسل Z داشته باشیم.»
حامد اسماعیلیون با هشدار نسبت به اینکه جمهوری اسلامی به دنبال سرکوب جریان «زندگی» در کشور است گفت:‌ «اسم این انقلاب زن، زندگی، آزادی است. بسیاری از آدم‌ها عزیزانشان را از دست داده‌اند ولی این به معنای آن نیست که زندگی متوقف شده است، به معنای آن نیست که کسانی که هم‌زمان زندگی می‌کنند، موسیقی گوش می‌دهند و تفریح می‌کنند را ما سرزنش کنیم.»
او گفت:‌ «هیچ‌کس نمی‌تواند یک انقلابی ۲۴ ساعته باشد. باید در زمان مبارزه در کنار هم باشیم.»
در پایان نشست مخالفان برجسته جمهوری اسلامی در دانشگاه جرج‌تاون، مسیح علی‌نژاد، حامد اسماعیلیون،‌ نازنین بنیادی و شاهزاده رضا پهلوی همدیگر را به نشانه اتحاد در آغوش گرفتند.
منبع: ایران اینترناسیونال