حزب سکولار دمکرات ایران


شاهزاده رضا پهلوی در پیامی با اشاره به تقارن چهلم قتل مهسا امینی و زادروز محمدرضا شاه پهلوی چهارشنبه را «چله انقلاب ملی ایران» خواست و ابراز امیدواری کرد مردم ایران و زنان کشور به زودی از ستم دیکتاتوری مذهبی رها شوند.

شاهزاده رضا پهلوی در پیام خود نوشت: «چهارشنبه چهارم آبان، چله انقلاب ملی ایران است. چهلم قتل ظالمانه دختری جوان که در خاک خود غریبانه کشته شد و اینک نامش رمز انقلاب ماست: ژینا امینی، دختر ایران.»

او افزود: «چهارم آبان برای من معنای دیگری نیز دارد: زادروز پدرم که پس از رنج فراوان، در خاک غریب و با اندوهی عمیق به خاک سپرده شد. خفتن در خاک غریب، پس از آن بهمن شوم، به سرنوشت ناخواسته بسیاری از ایرانیان تبعیدی بدل شد.»

شاهزاده پهلوی گفت: «همه ما در انتظار روز پیروزی و رهایی از زنجیر ظلم و ستم دیکتاتوری مذهبی هستیم. روزی که زنان و دختران ایران، با امنیت و آزادی زندگی کنند و در کشور خود غریب نباشند، و هیچ ایرانی تبعیدی در کشور غریب به خاک سپرده نشود.»

این پیام تاکید کرد: «با پایداری و همبستگی، با تداوم و گسترش اعتراضات و اعتصابات، آن روز نزدیک است؛ نزدیکتر از آنچه دشمنان مردم گمان می‌برند.»

با وجودی که خانواده مهسا امینی در روزهای اخیر در ارتباط با برگزاری مراسم چهلم ژینا تحت فشارهای امنیتی و تهدیدهای جانی بوده‌اند، یکی از اعضای این خانواده سه‌شنبه به ایران اینترنشنال گفت روز چهارشنبه مراسم چهلم ژینا را در آرامستان آیچی سقز برگزار خواهند کرد.

در همین حال، فراخوان‌های مختلفی برای تجمع در چهلم مهسا امینی در شهرهای سراسر کشور منتشر شده است.

مرکز همکاری احزاب کردستان ایران در بیانیه‌ای با اشاره به گذشتن ۴۰ روز از قتل مهسا امینی از زنان و مردان در همه جای شهرها دعوت کرد روز چهارشنبه چهارم آبان با لباس کردی «‌بر سر مزار شهیدان» جمع شده و بعد از ظهر در میادین و خیابان‌ها تجمع کنند.

شماری از فعالان حقوق زنان نیز در فراخوانی از مردم خواستند روز چهارشنبه هم‌زمان با چهلم مهسا امینی ساعت پنج بعدازظهر در خیابان شریعتی تهران و میادین اصلی شهرها تجمع کنند.

گروه‌های «جوانان محلات تهران» و «جوانان محلات تبریز» نیز در بیانیه‌هایی برای برگزاری‌ تجمع‌های اعتراضی همزمان با چهلمین روز قتل مهسا امینی فراخوان داده‌اند.