حزب سکولار دمکرات ایران

روز پنجشنبه ۵ خرداد (۲۶ مه) وزارت دفاع جمهوری اسلامی اعلام کرد که روز گذشته پایگاه بزرگ نظامی و توسعه تسلیحاتی جمهوری اسلامی در پارچین واقع در شرق تهران بار دیگر دچار حادثه شده است. خبر کشته شدن یکی از کارکنان وزارت دفاع جمهوری اسلامی تنها چهار روز پس از سوءقصد به یک سرهنگ سپاه در تهران منتشر شده است.

حکومت ایران تأیید کرد که در سانحه‌ای در ساختمان‌های وزارت دفاع در پارچین یک نفر از کارکنان کشته، و یک نفر مجروح شده است. حداقل طی دهۀ گذشته، خبرهای مربوط به مجتمع نظامی پارچین همواره با رازها و ابهامات زیادی همراه بوده است. هیچگاه اطلاعات دقیقی از نوع فعالیت‌های ایران در این منطقه فاش نشده است.

منابع جمهوری اسلامی هیچ توضیح دیگری در بارۀ چند و چون این سانحه نداده‌اند. نام احسان قدبیگی شناخته شده نیست. خبرگزاری فارس فقط نوشته: وی “از نخبگان استان مرکزی است” صدا و سیما نیز از وی به عنوان “جوان متخصص اراکی” یاد می‌کند.

در پی وقوع آتش‌سوزی و انفجار در یک کارخانه در منطقه پارچین ورامین در استان تهران، روابط عمومی وزارت دفاع جمهوری اسلامی از بروز “سانحه” در یکی از “واحدهای تحقیقاتی” وابسته به این وزارت خبر داد.

خبر این “سانحه” که به گفته وزارت دفاع جمهوری اسلامی عصر روزچهارشنبه (۴خرداد) اتفاق افتاده، در رسانه‌های رسمی ایران با تاخیر چندین ساعته منتشر شده است.

نام مجتمع نظامی پارچین در نزدیکی ورامین از سال‌ها قبل در ارتباط با بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و احتمال فعالیت‌های مربوط به ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران در آن مطرح بود.

چهار سال پیش، یک موسسه تحقیقاتی با انتشار عکس ماهواره‌ای جدید از مجتمع نظامی پارچین در جنوب شرق تهران، از ساخت “چهار” سازه تازه در این محل خبر داده بود.

خبرگزاری ایلنا با ذکر این خبر می‌نویسد که در این واحد وزارت دفاع «مهندس احسان قد بیگی» جان خود را از دست داده و یکی از همکاران او نیز زخمی شده است.

منطقه پارچین، یکی از مراکز اصلی مرتبط با توسعه برنامه موشکی حکومت ایران است و پیشتر نیز، رخدادهایی مشابه درآن‌جا گزارش شده که مقام‌های جمهوری اسلامی هیچ‌گاه دربارهٔ ابعاد آن گزارش شفافی منتشر نکرده‌اند.

این سانحه در حالی گزارش شده که در دو سال اخیر، برخی تأسیسات کلیدی در ایران از جمله در رابطه با برنامه هسته‌ای، هدف حمله قرار گرفته است. در برخی موارد مقام‌ات این رخدادها را به «نفوذ» یا اقدامات اسرائیل و کشورهای غربی نسبت داده‌اند.