حزب سکولار دمکرات ایران

سرویس های اطلاعاتی آمریکا  آگهی کردند که ولادیمیر پوتین به واحدهای نظامی روسیه دستور داده به اوکراین حمله کنند. سرگی لاوروف آن را تکذیب میکرد. پوتین دوشنبه دوم اسفند برابر با 21 فوریه 2022در تلویزیون طی یک سخنرانی تاریخی، به اشتباهات  استالین، لنین و دیگر رهبران روسیه اشاره نمود و تاکید کرد: که اوکراین بخش جدایی ناپذیری از تاریخ و کشور روسیه است. این را میتوان یک اعلان جنگ به غرب تلقی کرد. در این سخنرانی پوتین انگیزه لشگرکشی خود را فاش کرد. بنظر پوتین روس‌ها، اوکراینی‌ها و بلاروسی ‌ها را از نظر تاریخی یک ملتند وگویشی شبیه هم دارند.              او فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را یک فاجعه ای انجام شده بوسیله غرب خواند. پوتین کیف پایتخت اوکراین را “مادرشهرهای روسیه” اعلام کرد. او دو استان جدا شده شرق اوکراین را جمهوری های به اصطلاح خلق دونیسک و لوهانسک نامیدو تحت فرمانی به عنوان کشورهای مستقل برسمیت رسانید. او در تلاش است، مانند کریمه مناطقی را از اوکراین جدا کند. او مراسم امضا پیمان همکاری و دوستی با مناطق جدا شده را در تلویزیون دولتی روسیه پخش کرد و قول  داد، در صورت عدم پذیرش اوکراین از این گام، کمک نظامی به تجزیه طلب ها برساند.

گری کاسپاروف، قهرمان جهانی شطرنج که در گذشته ازکشور خود روسیه، خارج شده، یکی از منتقدان ولادیمیر پوتین ، در برنامه تلویزیونی بنام “آندرسون کوپر ۳۶۰” در آمریکا درمورد حمله روسیه به اوکراین و ذهنیت رئیس جمهور روسیه چنین گفته: من فکر می‌کنم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در حال حاضر به نقطه‌ای رسیده که دیگر به سخنان عاقلانه و خرد مندانه اطرافیانش گوش نمی‌دهد و دیدگاه او نسبت به جهان بیمارگونه است.  نباید فراموش کرد که پوتین انگتش را روی دکمه پرتاب بمب هسته‌ای گذاشته. اگرچه تا زمانی که او چنین خطائی ربکند،  فاصله بسیار داریم اما اشارات وپیغام‌های او نشانگر از دست دادن نیروی تمایز و تشخیص خود را از دست داده است.

فرمان های او نشانگر اهداف واقعی‌ و خطرناک اوست، یک تهاجم بزرگ و برنامه‌ریزی شده با بیش از 150000 سربازبرای اشغال اوکراین، نه اینکه برای پیشگیری ازعضویت اوکراین درپیمان ناتو بلکه روشی برای کشور گشانی میباشد. آینده مشخص خواهد کرد که او چه نقشه هایی در سر دارد.

دکتر بهرام آبار

جهارشنبه 23 فوریه 2922