حزب سکولار دمکرات ایران

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت با صدور بیانیه‌ای از اتحاد کارگران برای «خنثی کردن دسیسه‌ها» سخن گفته است و آورده که کارگران بر خواسته‌های خود پافشاری خواهند کرد.

این شورا با صدور بیانیه سوم خود ضمن اشاره به این که اعتصاب کارگران «با قدرت به جلو می‌رود»، از «هماهنگی و دسیسه» پیمانکاران حکومتی برای عقب‌راندن کارگران سخن گفته و تاکید کرده که «ما هم بر سر خواستهایمان ایستاده‌ایم.

شورای سازماندهی کارگران گفته که پیمانکاران، کارگران معترض را به «اخراج» تهدید کرده و آنها را از «آب، غذا، سرویس‌های بهداشتی و برق وسایل سرمایشی» در خوابگاه‌ها محروم کرده‌اند تا کارگران به منازل خویش رفته ‌و به‌جای آنها نیروی جدید استخدام کنند.

به گزارش العربیه، این بیانیه به همراهی مقامات سیاسی برخی شهرها با پیمانکاران جهت تهدید کارگران اشاره کرده و گفته که این مقامات از کارگران خواسته‌اند اعتصابات را متوقف کنند زیرا خواسته‌های آنها از «مطالبات صنفی» فراتر رفته و شکل «سیاسی» به خود گرفته است.

این در حالیست که با ادامه و گسترش اعتصاب کارگران صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایران، شماری زیادی از فعالان صنفی، مدنی و حقوق بشری داخل و خارج از کشور نیز با انتشار بیانیه‌ای حمایت خود از اعتصابات کارگران را اعلام کردند.

همچنین شاهزاده رضا پهلوی در پیامی از اعتراضات سراسری کارگران صنایع نفت و گاز در شهرهای مختلف ایران حمایت کرد و خواهان همبستگی معترضان شد. وی با انتشار متنی در توئیتر خطاب به کارگران نوشت: «همبستگی و اتحاد غرورآفرین شما در این نافرمانی مدنی فراگیر را از نزدیک دنبال می‌کنم. این اتحاد و همبستگی را تا رسیدن به خواسته‌های به‌حق‌تان حفظ کنید، و بدانید که ملت ایران در کنار شماست»

همزمان ۲۳۰ نفر از فعالان ملی، ملی‌مذهبی، جمهوری‌خواه، و چپ، با انتشار بیانیه‌ای از این اعتراضات و اعتصابات اعلام پشتیبانی کردند.

در این بیانیه آمده است که «هم از منظر ملی و هم از منظر حقوق شهروندی سیاسی و طبقاتی، آنها باید از حق تشکل آزاد و مستقل، دستمزد و دیگر امور صنفی و رفاهی مناسب، شرایط استاندارد حفاظت و ایمنی کار و… برخوردار باشند.»

این متن ادامه می‌دهد: «لیکن کارگران در این سالها همواره با پایین بودن سطح دستمزدها، عدم امنیت شغلی پایدار، عدم آموزش رایگان برای فرزندان و کودکان کارگران، عدم وجود خدمات بهداشتی مناسب و رایگان، افزایش نرخ تورم و افزایش قیمت مایحتاج روزانه، عدم برخورداری از حمایت‌های بیمه‌ای کارآمد و… مواجه بوده‌اند.»

در این بیانیه به کارنامه سرکوب کارگران ایرانی پس از انقلاب ۵۷ اشاره شده و سپس آمده است که «اینک نیز همزمان با دور جدیدی از اعتصاب کارگران پیمانی و پروژه‌ای صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و نیز نیروگاه‌ها در مناطق جنوبی ایرانِ، تهران و…، به صورت شگفت‌انگیزی شاهیدم نزدیک به هفتصد کارگر پروژه‌ایِ پالایشگاه نفت تهران به‌صورت فله‌ای اخراج شده‌اند.»

به گزارش رادیو فردا، این فعالان سیاسی و مدنی در پایان نیز نوشته‌اند که «اینک وظیفه اخلاقی، انسانی و ملی همه مردم ایران است تا از حقوق کارگران و اعتصاب جمعی ایشان برای رسیدن به مطالبات عادلانه‌شان حمایت نمایند.»