حزب سکولار دمکرات ایران

با افزایش تنش ها دو زن بریتانیایی-استرالیایی در ایران بازداشت شده اند، روزنامه تایمز لندن گزارش داده که یک وبلاگ نویس با دوست پسر استرالیایی اش حین سفر در آسیا و یک فرد دانشگاهی فارغ التحصیل دانشگاه کمبریج که در استرالیا در دانشگاهی مشغول به کار بوده است جداگانه دستگیر شده اند.

این دو زن در حال حاضر در زندان اوین تهران نگهداری می شوند ، همانجایی که نازنین زاغری یک شهروند 41 ساله انگلیسی- ایرانی ، از سال 2016 به اتهام جاسوسی زندانی شده است. بی بی سی فارسی خبر داده همچنین یک زن و دوست استرالیایی اش بدلیل اردو زدن در یک منطقه نظامی در اطراف جاجرود تهران، توسط سپاه پاسداران بازداشت شده اند.

این دستگیری ها دراثر افزایش تنش بین استرالیا ، انگلیس ، ایالات متحده و ایران صورت گرفته است. در ماه اوت ، نخست وزیر استرالیا ، اسکات موریسون ، اعلام کرد؛ استرالیا به حفاطت از تنگه هرمز به حامیان آمریكا می پیوندد ونیرو به خاورمیانه میفرستد زیرا “روش بی ثبات کردن” درخلیج فارس تهدیدی برای منافع استرالیا میباشد.

وزارت امور خارجه استرالیا رسماً به شهروندانش توصیه می كند كه با استناد به “خطر دستگیرشدن و دستگیریهای خودسرانه” نیاز خود را برای سفر به ایران بخوبی مورد بررسی قرار دهند، زیرا این احتمال وجود دارد كه خارجیها، از جمله استرالیایی ها بدون دلیل وخودسرانه در ایران بازداشت یا دستگیر شوند. ما نمیتوانیم در اینگونه موارد دسترسی به کنسولگری را تضمین کنیم. همچنین دسترسی به نمایندگی قانونی دستگیر شدگان را نمی توانیم تضمین کنیم.