حزب سکولار دمکرات ایران

گلخانه

کشور “هلند” توانست به کمک تکنولوژی و علم با کاهش ۹۰ درصدی آب دومین صادر کننده مواد خوراکی در جهان شود.

این در حالیست که ویژگی و مساحت کشور هلند شبیه به استان‌های شمالی ایران است. استان‌های گیلان و مازندران از خاک مناسب و میانگین بارش نزدیک به ۱۲۰۰ میلی متر برخوردارند و ۱۰ میلیارد متر مکعب آب شیرین از این استان‌ها به دریا می‌ریزد. مساحت کشور هلند با مساحت استان‌های گیلان و مازندران و بخشی از گلستان تقریبا برابر است و با وجود آنکه این کشور از خاک و آفتاب مناسب برخوردار نیست با توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و تامین نور مصنوعی، سالانه نزدیک به ۸۰ میلیارد دلار از بخش کشاورزی خود درآمد کسب می‌کند.

گفته شده است کشور هلند توانسته است به وسیله دانش و تکنولوژی ای که در اختیار دارد با کاهش ۹۰ درصدی مصرف آب و حذف تقریبی سموم به این درجه از توانانی برسد.

نکته جالب توجه و شگفت انگیز این کشور  مساحت کوچک و جمعیت زیادش میباشد. اما بیش از هر کشوری در جهان به تولید گوجه و خیار و فلفل می‌پردازد و بازدهی محصولات بیش از دو برابر میانگین جهانی است. بیش از ۱۴۰ کشور از روش های توسعه یافته در این کشور هلند استفاده می‌کنند.

آنها برای نظارت بر مزارع سیب زمینی و پیاز از پهپاد استفاده می کنند. همچنین مناطق بزرگی از کشور تحت پوشش گلخانه ها هستند.

بسیاری از کاربران از موفقیت کشورهلند استقبال کرده و معتقدند که ما هم باید از این تکنولوژی در راستای کمبود آب و بحران آب که به صورت جدی با آن روبه‌رو هستیم، استفاده کنیم. به گفته کاربران، با بکارگیری علمی که در این کشور تولید شده می‌توانیم این بحران را پشت سر بگذاریم و حتی محصولات خوراکی بیشتری تولید کنیم.