حزب سکولار دمکرات ایران

18461800_303

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ایران در تازه‌ترین آماری که ارائه کرده گفته که در کشور ۱۱ میلیون کم‌سواد و حدود ۹ میلیون بی‌سواد مطلق وجود دارد. بیشترین آمار بی‌سوادی در استان‌های مرزی کشور است.

علی باقرزاده، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ایران روز چهارشنبه (۱۵ فروردین/۴ آوریل) اعلام کرد که طبق نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ در ایران ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار بی‌سواد مطلق وجود دارد.

بی‌سوادی مطلق به کسانی اطلاق می‌شود که قادر به خواندن و نوشتن نیستند و این افراد برای سوادآموزی در سازمان نهضت سوادآموزی ثبت‌نام می‌کنند. نهضت سوادآموزی نهادی است که حدود ۴ دهه پیش برای ریشه‌کن کردن بی‌سوادی در ایران تاسیس شد.

رئیس این سازمان به خبرگزاری دانشجویی ایسنا گفته است که بین سال‌های۹۱ تا ۹۵ حدود یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر از آمار بی‌سوادان کاهش پیدا کرده است.

به گفته رئیس نهضت سوادآموزی روی هم در تمام گروه‌های سنی ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار بی‌سواد مطلق و ۱۱ میلیون کم‌سواد در کشور داریم.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی همچنین تاکید می‌کند که مبارزه با بی‌سوادی از اهداف استراتژیک و راهبردی است و تحصیل باید تا پایان سال دوازدهم اجباری شود.

بی‌سواد ترین استان‌های کشور کدامند؟

به گفته باقرزاده نرخ بی‌سوادی در ۱۳ استان افزایش پیدا کرده است. اگرچه رئیس نهضت سوادآموزی به طور روشن به “استان‌های بی‌سواد” کشور اشاره‌ای نمی‌کند ولی کارشناسان آموزشی هشدار می‌دهند که در استان‌های مرزی کشور که اقوام مختلف زندگی می‌کنند درصد بی‌سوادی و ترک‌تحصیل بیشتر از نقاط دیگر است. در این ارتباط استان سیستان و بلوچستان در صدر بی‌سوادی قرار دارد و  کردستان هم دومین “استان بی‌سواد” کشور است.

امروزه بی‌سوادی در بسیاری از کشورهای جهان ریشه‌کن شده است. در قیاس با ایران در برخی از کشورهای منطقه  بی‌سوادی از بین رفته و تعداد باسوادان به صد در صد می‌رسد. طبق آمار رسمی سازمان جهانی یونسکو نرخ جمعیت باسواد در کشورهای منطقه از جمله در ۵ کشور آسیای میانه ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان به صد درصد رسیده است.

برابر با آمار یونسکو در میان کشورهای همسایه ایران مثلا افغانستان ۳۸ درصد جمعیت باسواد دارد. ظرف دو سال یعنی از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ بیش از ۵ درصد به جمعیت باسواد این کشور افزوده شده است.

منبع:پژواک ایران