حزب سکولار دمکرات ایران

11401486_10152959912689087_6047112284323892429_n

پایگاه خبری “هیل” وابسته به کنگره آمریکا با انتشار گزارشی تحت عنوان “پول های به دست آمده از لغو تحریم های ایران برای فعالیت های تروریستی هزینه می شود” نوشت: تحولات پس از توافق هسته ای ثابت کرد که امید ها برای بهبود وضعیت اقتصادی ایران در دوره پسا برجام کاملا واهی است.

این منبع نوشت: در حقیقت تغییراتی که در پی توافق هسته ای صورت پذیرفت، برای قشر متوسط مردم ایران هیچ چیزی به دنبال نداشت. شاهد این موضوع نیز افزایش نرخ بیکاری کشور در سال 2016 است. سرمایه گذاران خارجی نیز به خاطر فساد موجود در بازار ایران، عدم شفافیت و سیستم حمل و نقل ضعیف، از ورود به ایران بازداشته شده اند.

همچنین این حقیقت که اقتصاد ایران در چنگ نهادهایی مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که تحت تحریم قرار دارند، تجارت با موسسات و سازمان های مختلف در این کشور را مخاطره آمیز می سازد.

تا کنون تنها جریانی که توانسته است از ثروت های بادآورده پس از توافق هسته ای و لغو تحریم ها بهره برداری گسترده ای نماید، نخبگان حاکم و سپاه پاسداران بوده اند که در حال تامین اهداف داخلی، منطقه ای و جهانی خود از این طریق هستند؛ اهدافی که به بازسازی اقتصاد ورشکسته کشور ربطی ندارد.

سپاه پاسداران با استفاده از درآمدهای بلوکه شده ای که به سوی ایران بازگشته است به توسعه برنامه موشک های بالستیک، تقویت نیروی نظامی و دستگاه امنیتی و تامین مالی شبه نظامیان وابسته به آنها در سراسر خاورمیانه می پردازد. از این رو امید به رشد اقتصادی و سرمایه گذاری در ایران توهمی بیش نیست.

در ادامه این گزارش ضمن ابراز امیدواری برای استفاده غرب از مشکلات اقتصادی ایران به عنوان ابزاری برای براندازی آمده است: شرایط اقتصادی کنونی ایران تنها یک موضوع اقتصادی یا مالی نیست، بلکه به سرعت به یک مشکل سیاسی فراگیر تبدیل خواهد شد. شرایط کنونی فرصتی مناسب برای تغییر بنیادی در ایران است.

منبع: ایران پرس نیوز