حزب سکولار دمکرات ایران

Sattar-Beheshti-killed-and-tortured-by-the-islamic-regime-of-iran
• «پِن نیوانگلند» اعلام کرده که با اهدای جایزه «واسیل استوس» به ستار بهشتی، به او و دیگر نویسندگان و مخالفان ایرانی که شجاعتی به یاد ماندنی در برابر سانسور، سرکوب و مرگ نشان دادند، ادای احترام می‌کند …

به گزارش رادیو فردا، موسسه «پِن نیوانگلند» که از زیرمجموعه‌های انجمن بین‌المللی پن (قلم) است، با اعلام این خبر در سایت خود نوشته که با اهدای جایزه «واسیل استوس» به ستار بهشتی، به او و دیگر نویسندگان و مخالفان ایرانی که شجاعتی به یاد ماندنی در برابر سانسور، سرکوب و مرگ نشان دادند، ادای احترام می‌کند.
صدای آمریکا گزارش داده که مراسم اهدای این جایزه، پنجشنبه شب ۱۰ اردیبهشت، در دانشگاه ام.آی.تی شهر بوستون در ایالت ماساچوست برگزار شد.
این جایزه هر سال به نویسندگانی اهدا می‌شود که به دلیل بیان مسالمت‌آمیز آرا و نظرات خود، مورد تعقیب و آزار قرار گرفته و در برابر سانسور و فشار مقاومت کرده‌اند.
این جایزه به احترام واسیل استوس، شاعر اوکراینی و یکی از آخرین شاعران اوکراین که در اردوگاه کار اجباری گولاک متعلق به اتحاد جماهیر شوروی سابق درگذشت، به نام او نامگذاری شده است.
گوهرعشقی، مادر ستار بهشتی، با پیام ویدئویی از انجمن قلم آمریکا برای اهدای این جایزه به فرزندش سپاسگزاری و آرزو کرد که دیگر زندانی سیاسی در اوین نباشد.
این نخستین بار است که این جایزه به یک وبلاگ‌نویس و نویسنده که در قید حیات نیست اهدا می‌شود.
ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس منتقد و گمنامی بود که نامش پس از مرگ در زندان بر سر زبان‌ها افتاد.
بهشتی در سال ۱۳۹۱ به دلیل انتشار مطالب انتقادی از جمهوری اسلامی در وبلاگ خود توسط پلیس امنیت سایبری بازداشت شد و بر اثر آسیب‌های ناشی از شکنجه در طول بازداشت، جان خود را از دست داد.
دادگاه در نهایت و پس از مدت‌ها کش و قوس، مرگ ستار بهشتی را «قتل شبه عمد» تشخیص داد و قاتل او را که از ماموران نیروی انتظامی بود، به سه سال زندان محکوم کرد.
منبع: اخبار روز، يکشنبه ۱٣ ارديبهشت ۱٣۹۴ – ٣ می ۲۰۱۵