حزب سکولار دمکرات ایران

تکرار فاجعه دریاچه ارومیه در دریای مارندران. دریای مارندران در حال تبدیل شدن به یک دریای مرده است

رئیس گروه ویژه اقدام ایران در وزارت امور خارجه آمریکا، در یک پیام به مناسبت روز جهانی آب گفت: ایران بر لبه پرتگاه فاجعه زیست محیطی قرار دارد.
برایان هوک در این پیام ویدیویی ضمن اشاره به نابودی منابع آبی در ایران طی چهل سال گذشته به علت سوءمدیریت رژیم ایران می‌گوید: «فساد در بطن این مشکل قرار دارد. ایران تا پیش از انقلاب ۱۳۵۷ هفت سد باستانی و تنها چهارده سد مدرن داشت. اکنون اما رژیم آیت‌الله‌ها در حدود ششصد سد ساخته است. این سدها مبتنی بر سیاست‌های مناسب زیست محیطی نیستند و برای کمک به مردم ایران ساخته نشده‌اند.»
به گفته او “این سدها به این هدف ساخته شده‌اند تا مقامات رژیم ایران بتوانند جیب‌هایشان را هرچه بیشتر با پول‌های حاصله از پروژه‌های ساختمانی پرمنفعت پرکنند. بسیاری از شرکت‌های سدسازی با سپاه پاسداران مرتبط هستند، و سپاه “هشتاد درصد اقتصاد ایران” را قبضه کرده است.
هوک تاکید می‌کند که این اقدامات ایران را به لبه پرتگاه یک فاجعه زیست‌محیطی رانده است.
این مقام آمریکايی در پیام ویدیویی خود می‌گوید که احیای روابط آمریکا و ایران” می‌تواند عصری تازه از نوآوری و رشد را برای ایران به همراه آورد

دریای مارندران در حال تبدیل شدن به یک دریای مرده است
معاون پژوهشی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی با اشاره به کاهش تراز آب دریای مارندران در سال‌های اخیر هشدار داده، در صورت ادامه روند فعلی این خطر وجود دارد که دریای خزر در بخش‌های عمیق به “محیطی مرده” تبدیل شود.

علیزاده به ایسنا گفته: «در حالی‌که در سال‌های اخیر به سرعت تراز آب دریای مارندران در حال کاهش است، اما اندازه‌گیری‌ها نشانی از تسریع چرخه آب ندارد. به این معنی‌که افزایش دما مانع از عملکرد کاهش تراز در چرخه آب شده است. از این رو با افزایش بار آلی در بستر و کاهش اکسیژن در این مناطق، دریای مارندران در بخش‌های عمیق به محیطی مرده تبدیل می‌شود.»
این کارشناس همچنین ورود فاضلاب‌های خانگی و کشاورزی به دریای مارندران را نگران‌کننده خوانده و هشدار داده که ادامه این وضعیت “باعث افزایش بار آلی و خفگی (کاهش اکسیژن و افزایش سولفید)” در دریا می‌شود.
او توضیح داده: «این پدیده در سطح دریا سبب شکوفایی جلبکی و در سواحل سبب مردابی شدن و گسترش بوی تعفن می‌شود.»

تکرار فاجعه دریاچه ارومیه در دریای مارندران
نماینده سمنان از موافقت دولت با انتقال آب دریای مارندران به سمنان خبر داد. نمایندگان استان‌های شمالی گیلان، مازندران و گلستان ولی با انتقال آب دریای مارندران به “استان زداگاه رئیس جمهور” مخالفت کرده‌ و آن را “غیرمسئولانه” دانسته‌اند.
احمد همتی، نماینده سمنان در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفت که برای برطرف کردن مشکل کم‌آبی استان سمنان قرار است طرح انتقال آب دریای مارندران اجرایی شود.