حزب سکولار دمکرات ایران

بخش ۳

Cinemarex

زمینه‌ی سیاسی ناآرام

ازمدتی بیشتر از یک سال پیش از آتش‌سوزی سینما رکس آبادان فضای سیاسی‌ای در کشور ایجاد شده بود که نسبت به گذشته داشت کمی بازتر می‌شد. حکومت شاه، با تجربه‌ی چند برهه از آزادی‌های سیاسی نسبی و عدم ثبات سیاسی در پیامد آن، یک و دهه و نیم آخر را در ثبات سیاسی گذرانده بود.

نیروهای سیاسی مخالف شاه را به‌طور کلی می‌شد به سه گروه لیبرال، چپ، و مذهبی تقسیم کرد. در فضای نیمه‌باز سیاسی‌ای که در اواخر دوران حکومت شاه ایجاد شده بود نویسندگان و شاعران گردهمایی‌هایی تشکیل داده بودند و همین‌طور توانسته بودند مجوز چاپ و پخش کتاب‌‌ها و نشریه‌های بیشتری دریافت کنند. ولی بیشترین فعالیت را سیاست‌مداران قدیمی لیبرال می‌کردند که سال‌ها خانه‌نشین شده بودند و اکنون دسته‌جمعی بیانیه‌هایی امضا می‌کردند و خواستار برقراری آزادی‌های بیشتر و احترام حکومت به قانون اساسی مصوب ۱۲۸۵ بودند.

در این میان نیروهای سیاسی مذهبی نتوانسته بودند از فضای به وجود آمده به گونه‌ای چشمگیر بهره ببرند؛ فعالیت‌شان در قیاس با گذشته، که محدود می‌شد به سخنرانی گاه و بی‌گاه برخی از فعالان‌شان در مساجد، افزایش چندانی نداشت. آیت‌الله خمینی رهبر مذهبی علاقه‌مند به مسایل سیاسی در عراق در تبعید نسبت به وضعیت موجود بدبین بود؛ می‌گفت این ابزاری است ”براى تطهير شاه و وانمود كردن آزادى ادعائى و جنايات را به گردن دولت كه آلتى بيش نيست انداختن.

ادامه مطلب »»»

نسخه اصلی‌ سایت:فاجعه سینما رکس ، آتش انقلاب اسلامی

نسخه انگلیسی‌ سایت: The Catastrophe of Cinema Rex The Fire of the Islamic Revolution

در یوتیوب:

نسخه شنیداری کتاب فاجعه سینما رکس ،آتش انقلاب اسلامی (بخش سوم: زمینه ی سیاسی ناآرام)
نویسنده : مجید احمدیان
پیشگفتار : دکتر محمود مرادخانی ( خواهر زاده علی‌ خامنه ای, فرزند استاد علی تهرانی)
گوینده : آرش مهدوی
موزیک متن : باران عشق ، اثر ماندگار ناصر چشم آذر

فاجعه سینما رکس ، آتش انقلاب اسلامی (بخش سوم: زمینه ی سیاسی ناآرام)

نسخه شنیداری کتاب فاجعه سینما رکس ،آتش انقلاب اسلامی (بخش سوم: زمینه ی سیاسی ناآرام)

amuzehhaye mofid