حزب سکولار دمکرات ایران

n
در هفته جاری رئیس کمیته خارجی سنا، سناتور دمکرات رابرت منندز نامه ای به همراه 9 سناتور دمکرات دیگر منتشر کرد که در آن، از عقب انداختن رای گیری لایحه جدید تحریمهای سنگین تر علیه رژیم ایران تا اواخر ماه مارس یعنی دو ماه دیگر خبر داده است.

پس از انتشار این خبر لابی رژیم جمهوری اسلامی با اعوان و انصار به رقص و پایکوبی پرداخته و در تویتر با فضا سازی و جشن و سرور برای یکدیگر دسته گل فرستادند.

لایحه مزبور (کرک – منندز) در نظر دارد که در صورت عدم تمکین جمهوری اسلامی به سازش و عقب نشینی واقعی هسته ای تا پایان ضرب الاجل ماه ژوئن، تحریمهای بسیار شدیدتری را علیه رژیم تصویت نماید. طرح این لایحه از یکطرف با مخالفت اوباما و تیم مذاکره کننده آمریکا روبرو شد و از طرف دیگر دست آویزی برای هیات مذاکره کننده رژیم شد که عدم پیشرفت مذاکرات را به پای تحریمهای جدید منظور کرده و نقش خامنه ای را کمرنگ جلوه دهد. به هر ترتیب سناتور منندز با اعلام تاخیر در رای گیری از هم اکنون تا میانه راه یعنی 24 ماه مارس به دولت اوباما وقت داده است که اگر پیشرفت قابل توجه ای در مسیر مذاکرات دیده نشود، سنا و کنگره با تمام قوا در پی تصویب تحریمهای شدیدتر اقدام خواهد کرد.

ذوق زدگی نمایشی لابی رژیم از این تاخیر دو ماهه در حالی است که رئیس کمیته بانکی در سنای آمریکا اعلام کرده است که لایحه اولیه کرک- منندز در روز پنجشنبه 29 ژانویه با افزوده شدن چند ماده دیگر به آن شدیدتر شود. بنا بر گزارش سایت بلومبرگ، یک دوجین تبصره جدید توسط سناتورهای جمهوریخواه همچون تام کتون، پت تومی و دیوید ویتر به لایحه اولیه افزوده خواهد شد.

بنا بر گزارش بلومبرگ، اقدام سناتور منندز به معنای عقب نشینی از لایحه تحریمها نیست بلکه ابتکاری توسط وی و سناتور مارک کرک است تا طی دو ماه آینده برای همراه کردن تعداد بیشتری از سناتورهای دمکرات و تصویب آن با رای بسیار بالاتر تلاش کنند.

حال با این تفاصیل معلوم نیست که آیا رقص و پایکوبی لابی رژیم در واشتنگتن از سر استیصال است یا بالا بردن قیمت خود نزد اربابان مماشات گر تا اینطور وانمود کنند که روغن ریخته شده توسط منندز اولا نذر امامزاده شده و به نفع سیاست مماشات است و ثانیا این مثلا پیروزی شگفت آور (تاخیر دو ماهه) نتیجه فعالیتهای نایاک و شرکاء در واشنگتن می باشد.

در گذشته نیز تریتا پارسی از این خودشیرینی ها به نمایش گذاشته بود. بعنوان مثال در سال 2001 که هنوز نایاک تاسیس نشده بود، و تریتا سازمان لابی کوچکی بنام آی آی سی را اداره می کرد، طرح تحریم رژیم با عنوان ایلسا به کنگره آمد. پارسی در کنار هوشنگ امیر احمدی و کمپانی های نفتی برای شکست دادن ایلسا فعالیت شدیدی را تدارک دیده بودند ولی این قانون با اکثریت باور نکردنی در کنگره تصویب شد و از مجموع 535 عضو کنگره، فقط 6 نفر با تحریم رژیم مخالفت کردند. در اطلاعیه ای که در آن زمان تریتا پارسی با نام آی آی سی منتشر کرده بود، با وقاحت نوشت: “امیدوارم که تهران تلاشهای صادقانه ما در جهت جلوگیری از تحریمها و یا حداقل تضعیف آن را تشخیص دهد.”

“Hopefully, Tehran will recognize that an honest attempt was made to defeat or at least weaken the sanctions.”

برای آشنایی با سازمان لابی رژیم بنام آی آی سی که تریتا پارسی از 1997 تا 2001 اداره می کرد، به اینجا مراجعه کنید.

ظاهرا طرفداران جمهوری اسلامی در واشنگتن خود را در مورد این واقعیت به کوچه علی چپ می زنند که اقدام سناتور منندز یک هشدار و تهدید آشکار به اوباماست تا توانایی خود را در رام کردن خامنه ای تا ماه مارس نشان دهد و او را وادار به خوردن جام زهر کند. والا کنگره آمریکا تحریمهای بیشتری را همچون شمشیر داموکلس بر سر طرفداران مماشات و رژیم ایران نگاه خواهد داشت.

منبع: فوروم ایرانیان