حزب سکولار دمکرات ایران

یک کارشناس مسائل بین الملل در تهران در گفتگو با خبرآنلاین به بررسی اهمیت سفر روحانی به ژاپن پرداخت و تاکید کرد: علیرغم اینکه برخی منابع داخلی یا مسئولان دولتی گفتند که این سفر در راستای روابط دوجانبه است، ولی فکر می‌کنم بیشتر به مسائل روابط بین ما و آمریکا برمی‌گردد.

نصرت الله تاجیک، دیپلمات سابق جمهوری اسلامی گفت: این سفر بیشتر با ابتکار عمل ما انجام می شود و آقای روحانی ریسک آن را پذیرفته و دارد این سفر را انجام می‌دهد تا بتواند یک فضای تنفسی حتی کوچک برای کشور فراهم کند. دست خالی برگشتن وی از این سفر چه در رابطه با مسائل مالی با ژاپن (درخواست پول) و چه آمریکا برای کاستن از فشار تحریم ها آن هم بعد از حوادث آبان ماه مطلوب نیست.

یک روزنامه ژاپنی با انتشار گزارشی از سفر آتی روحانی به توکیو به نقل از برخی کارشناسان سیاست خارجی ژاپن نوشت: امید چندانی به گره‌گشایی این سفر در روابط بین تهران و واشنگتن وجود ندارد.

به گزارش عصرایران، روزنامه انگلیسی (رسمی)” ژاپن تایمز” در مطلبی نوشت:رئیس جمهوری رژیم ایران، در میان افزایش تنش‌ها درباره برنامه هسته‌ای تهران و تحریم‌های شدید اقتصادی که توسط ایالات متحده علیه آنها اعمال شده، قرار است روز جمعه به توکیو آمده و با نخست وزیر “آبه شینزو” دیدار کند.

با این حال، کارشناسان ژاپنی می‌گویند توکیو قدرت دیپلماتیک چندانی برای تغییر معادله در روابط تهران – واشنگتن ندارد و همزمان هشدار دادند که ممکن است “آبه” در دیدار آینده با “روحانی” به پیشرفت قابل توجهی نرسد.

یک استاد دانشگاه و یک کارشناس برجسته امور ایران در ژاپن گفت: نشست آبه – روحانی که برای روز جمعه برنامه‌ریزی شده است با وجود انتظار کمی که از کسب پیشرفتی دیپلماتیک دارد، تا حدود زیادی تشریفاتی خواهد بود.

وی افزود: ژاپن گزینه چندانی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه رژیم ایران ندارد. کارشناسان می‌دانند که ژاپن نمی‌تواند هیچگونه اقدامی بر خلاف و در نقض تحریم‌های آمریکا صورت دهد.

موضوع احتمالی دیگر برای رایزنی روحانی در توکیو، برنامه دولت ژاپن برای اعزام ناوشکن نیروی دریایی ژاپن به منطقه (خاورمیانه) است ؛ جایی که تقریبا بیش از ۹۰ درصد از نفت خام مصرفی ژاپن از آنجا وارد می‌شود.

این روزنامه نوشت: توکیو از زمانی که ایالات متحده از ژاپن خواست تا به نیروهای گشت ائتلاف دریایی تحت رهبری آمریکا در خلیج فارس و دریای عمان بپیوندد تحت فشار قرار دارد. ژاپن برای حفظ صلح و ثبات در خاورمیانه به نیروهای نظامی آمریكا بسیار متكی بوده است، اما مشاركت در نیروی گشت ائتلاف به رهبری ایالات متحده علیه رژیم ایران بالقوه باعث خراب شدن روابط تهران توکیو می‌شود و حتی به شهرت دیرینه ژاپن به عنوان یك دولت با سیاست بی‌طرف آسیب می‌رساند.