حزب سکولار دمکرات ایران

برخی گزارش‌ها در رسانه‌های روسی حاکی از آن است که روسیه از سفر بشار اسد به تهران ناراضی بوده و در اثر این نارضایتی هماهنگی‌ها با اسرائیل برای اخراج نیرو‌های سپاه پاسداران از سوریه را افزایش داده است.

به گزارش الشرق‌الاوسط،، روزنامه روسی «نیزاویسمایا گازیتا» نوشته است: توافق روسیه و اسرائیل برای تاسیس گروه کاری، واکنشی به سفر “هماهنگ‌نشده” رئیس‌جمهور اسد به تهران است.

نیزاویسامایا گازیتا افزود: سفر اسد به تهران، یک ضربه واقعی به کرملین وارد کرد. زیرا (این سفر) نشان داد که اسد مایل است نیرو‌های ایرانی در سوریه باقی بمانند.

این در حالیست که کمتر از یک هفته پس از سفر اسد و نیز یک روز پس از سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به مسکو، ولادیمیر پوتین، در اقدامی که موجب غافلگیری برخی ناظران شد، به منظور عادی‌سازی وضعیت سوریه پس از ریشه‌کن کردن کامل داعش در آن، یک سازوکار بین المللی را اعلام کرد.

رسانه‌های روسی می گویند که خارج کردن نیرو‌های ایرانی از سوریه، هدف سازوکار جدید پوتین است

روزنامه عرب زبان رأی الیوم در این باره نوشته است: سفر سری اسد به تهران با روسیه هماهنگ نشده بود و شاید برای بررسی واکنش مشترک رژیمهای سوریه و ایران به نزدیکی روسیه و اسرائیل صورت گرفته است.

این منبع نوشت: وارد کردن اسرائیل به گروه کاری پیشنهادی روسیه، به این معناست که اسرائیل به طرفی اصلی در پرونده سوریه تبدیل شده است و این اقدام روسیه پرسش‌هایی مطرح می‌کند. هنوز معلوم نیست که گروه کاری روسیه دقیقا چه دستورکاری دارد، اما به هر حال، تغییر موضع روسیه و نزدیک شدن این کشور به اسرائیل در پرونده سوریه را نشان داد.