حزب سکولار دمکرات ایران

بعد ازکنفرانس ورشو، وحشت ونگرانی رژیم اشغالگر ایران با تحولات ونزوئلا فزونی گرفته، چراکه سرنگونی دولت مادورو در ونزوئلا سرآغاز تحولاتی در کشورهائیکه دیکتاتورها دراونجا حاکمن خواهد بود. این موضوع در مورد رژیم ملاها کاملا صدق میکند.
دولت آمریکا و متحدانش هفته گذشته رهبر مخالفان ونزوئلا را به عنوان رئیس ‌جمهور موقت این کشور به رسمیت شناختند و از «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور کنونی ونزوئلا خواستند از قدرت کناره‌گیری کند و حکومت را به نمایندگان مردم بدهد. از سوی دیگر پارلمان اروپا اعلام کرد آقای خوان گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهور موقت و قانونی جمهوری بولیواری ونزوئلا، منطبق برقانون اساسی این کشور به رسمیت می‌شناسد وحمایت همه جانبه خودرا ازاو اعلام می‌کند.
۲۰ سال است که ونزوئلا توسط سوسیالیست های چپ ‌گرا اداره میشود؛ از ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۳ هوگو چاوز و بعد از مرگش نیکلاس مادورو، از نزدیکان چاوز که توسط خود او برای رهبری این کشور برگزیده شد بود مستبدانه حکومت میکند. بخاطر سیاست های نادرست و فساد نیکلاس مادورو، ونزوئلا بعد از دوران هوگوچاوز دچار فروپاشی اقتصادی شد، که در چهار سال اخیر شدت گرفته و موجب مشکلاتی بنیادی و تورم شدید میلیاردی اجناس شده است. کمبود مواد خوراکی و دارو صدمه زیادی به مردم وارد آورده. حکومت مادورو در ونزوئلا وضعیتی ایجاد کرده که مردم این کشور برای یافتن چیزی برای خوردن به جستجودرزباله ها میپردازند.
حدود دو هفته پیش مخالفان مادورو تظاهرات میلیونی کردند ومیگویند آین دولت بیکفایت از اداره کشور عاجزاست و سرمایه های کشوررا در پروژه‌های عوام‌ فریبانه بنفع اطرافیانش هزینه میکند. برای نخستین بارآن تظاهرات کلان توجه وحمایت‌ بین‌المللی را متوجه ونزوئلا کرد.
در حال حاضر دونفر، مادورو یک دیکتاتور دزد واز طرفی خوان گوآیدو 35 ساله منتخب مردم، رئیس مجلس که رئیس جمهورجدید و موقت مردم است روبروی هم قرارگرفته اند. خوان گوآیدو میگوید؛ نیکلاس مادورو به دلیل آزاد نبودن انتخابات ماه مای سال ۲۰۱۸، مشروعیت قانونی ندارد، بر اساس اختیاراتی که قانون اساسی ونزوئلا به پارلمان داده برکنار شده وتا برگزاری انتخابات آزاد خوان گوآیدو رئیس جمهورجدید و موقت خواهد بود. به این ترتیب مردم بیچاره این کشور ثروتمند باید در فقر وگرسنگی بسرببرند واعتراض کنند. در عوض دیوان عالی ونزوئلا با صدور فرمانی، رهبر اپوزیسیون خوان گوآیدو را ممنوع الخروج کرده وحساب‌های بانکی اورا هم مسدود نموده. رهبر ۳۵ ساله اپوزیسیون ونزوئلا پس از صدور فرمان ممنوع الخروج شدنش به خبرنگاران گفته است که این تصمیم دیوان عالی یک نظام استبدادی، موجب حیرت او نشده است.
انگلیس روز پنج شنبه از اتحادیه اروپا خواست تا علیه نیکولاس مادوروتحریم‌هایی را اعمال کند. پارلمان اروپا نیز خواستار به رسمیت شناختن گوآیدو به عنوان رئیس جمهوری ونزوئلا شد. دولت‌های فرانسه، آلمان و اسپانیا روز شنبه گذشته (26 ژانویه) اعلام کردند: در صورتی که تا ٨ روز دیگر برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ونزوئلا اعلام نشود، آنها “خوان گوایدو” رهبر مخالفان را به عنوان رئیس‌جمهوری قانونی این کشور به رسمیت خواهند شناخت. اتحادیه اروپا در این بیانیه دولت مادرو را به برگزاری انتخابات آزاد فراخواند و هشدار داد: در صورت عدم برگزاری یک انتخابات آزاد یا تضمین های ضروری، طی روزهای آینده اتحادیه اروپا اقدامات بعدی از جمله به‌ رسمیت شناختن رهبری کشور طبق قانون اساسی ونزوئلا را انجام خواهد داد.
گوایدو در گفتگویی با کانال خبری سی‌ان‌ان درباره احتمال دخالت نظامی ایالات متحده برای تغییر رژیم در ونزوئلا گفت: ما تلاش میکنیم تا چنین حالتی پیش نیاید. دونالد ترامپ بارها گفته است که برای تغییر حکومت ونزوئلا هر گزینه‌ای امکان‌پذیر است.
ده‌ها هزار نفر از مردم ونزوئلا روز چهارشنبه گذشته ۱۰ بهمن مطابق ۳۰با ژانویه بار دیگر به حمایت از خوان گوایدو در سراسر کشور تظاهرات کردند واز نظامیان خواستند “برای حفظ حیثیت و شئونشان درحمایت از خوان گوایدو به مردم بپیوندند. در دانشگاه کاراکاس خوان گوایدو از نظامیان خواست به اپوزیسیون بپیوندند و علیه هم‌میهنان خود دست به خشونت نزنند. یکی از اهداف اپوزیسون برای برپایی تظاهرات روز چهارشنبه تاکید بر لزوم دریافت کمک های بشر دوستانه برای حل بحران اقتصادی و اجتماعی کشور، امری که مادورو آنرا رد کرده و آنرا نخستین گام جهت مداخله نظامی آمریکا تلقی می کند.
خوان گوایدو، رهبر مخالفان حکومت ونزوئلا با ارسال پیامی به روسیه و چین از آنها خواسته که به حمایت از رژیم نیکلاس مادورو پایان بدهند. گوایدو گفته: “نفع روسیه و چین در این است که با تغییر رژیم موافقت کنند زیرا درآن صورت ونزوئلا به ثبات و آرامش ‌میرسد. روسیه و چین، دو حامی اصلی مادورو در عرصه بین‌المللی، هر دو از اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل هستند. گفته می شود صدها شبه‌نظامی جنگ‌آزموده روس برای حفاظت از نیکلاس مادورو وارد کاراکاس شده اند. از سوی دیگر خبرگزاری رویترز گزارش داد که نماینده خوان گوآیدوا در واشنگتن با معاون رئیس جمهور آمریکا و تیم همراه او جلسه برگزار کرده وهمزمان اعلام شد که دولت آمریکا اجازه دسترسی به ذخیره بانک مرکزی ونزوئلا را به رهبر مخالفان نیکلاس مادورو داده است.
وزارت‌ خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در بیانیه ای اعلام کرد به رئیس‌جمهور موقت و مشروع ونزوئلا اجازه دسترسی به ذخیره موجود در بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا در نیویورک داده است. این بیانیه می‌افزاید: این مجوز به دولت مشروع ونزوئلا کمک می‌کند ازمنابع مالی در راستای منافع مردم ونزوئلا، حفاظت شود. از دیگر دولتها هم خواستاریم خوان گوایدو رئیس‌جمهور موقت را به‌رسمیت شناخته و قدم‌هایی مشابه برای جلوگیری از سرقت رژیم فاسد مادورو در حفظ منافع ملی مردم ونزوئلا بردارند.
پاینده آیران
دکتر بهرام آبار
02.02.2019