حزب سکولار دمکرات ایران

– با اعلام جزییات لایحه بودجه ۹۸ دلار و دیگر ارزها روندی افزایشی را آغاز کردند؛ قیمت دلار به 11300 و قیمت یورو به 12700 رسید.
– بهای طلا نیز افزایشی است و هر سکه تمام بهار آزادی به 3 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است.

پس از انتشار جزییات لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ و از صبح سه‌شنبه چهارم دی‌ماه قیمت‌ها در بازار ارز و طلا افزایشی شده بطوری که دلار بیش از دو هزار تومان افزایش یافته است.

قیمت دلار که با ترفندهای مختلف بانک مرکزی مدتی بود به صورت تحمیلی و تصنعی کمتر از ۱۰هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شد، ساعاتی پس از انتشار جزییات لایحه بودجه از بامداد سه‌شنبه چهارم دی‌ماه به سرعت افزایشی شد. دلار از آخرین ساعات کاری روز دوشنبه سوم دی‌ماه تا ظهر چهارشنبه پنجم دی‌ماه با بیش از دو هزار تومان افزایش روبرو شده و به ۱۲۳۰۰ تومان رسیده است.

همچنین قیمت یورو که در آخرین ساعات روز دوشنبه ۱۱۶۰۰ قیمت‌گذاری شده بود ظهر چهارشنبه به ۱۳۴۰۰ تومان رسید. این در حالیست که در صرافی‌های دولتی نرخ‌ها کمی پایین‌تر است اما صرافی‌ها ارز نمی‌فروشند و می‌گویند دلار و یورو برای فروش ندارند!

در بازار تهران قیمت سکه تمام بهار آزادی نیز به ۴ میلیون تومان نزدیک شده و در مناطق مختلف شهر بین ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تا ۳ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان معامله می‌شود. همچنین هر قطعه نیم سکه بهار آزادی یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۷۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

در شرایطی که برخی خبرگزاری‌ها توقف توزیع ارز در بازار را عامل گران شدن بهای دلار ارزیابی می‌کنند اما به نظر می‌رسد سخنان حسن روحانی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و همزمان با تقدیم لایحه بودجه بر بازار ارز و طلا در ایران اثر گذاشت.

حسن روحانی در سخنرانی روز سه‌شنبه خود بخش زیادی از سخنان خود را به موضع‌گیری در مقابل ایالات متحده آمریکا اختصاص داد و با اعلام اینکه بودجه سال آینده کشور با در نظر گرفتن شرایط تحریمی بسته شده است این پیام را به فعالان اقتصادی داد که مشکلات همچنان پابرجاست و دامنه آن وسیع‌تر خواهد شد.

روحانی همچنین گفت، در مقطعی از سال در اثر تحریم‌های آمریکا، ذخیره اسکناس ارزی دولت تقریبا به صفر رسیده بود. این سخن روحانی نیز حاکی از وضعیت بد ذخیره ارزی در شرایطی است که در ماه‌های گذشته صادرات نفت ایران به شدت کاهش یافته.

سخنان روحانی در کنار سیگنال‌های بودجه‌ای از جمله انقباضی و تورم‌زا بودن بودجه سبب شد امیدواری اندکی که برخی به ماه‌های آینده داشتند از میان برود و روند افزایشی قیمت ارز و طلا در ایران دوباره از سر گرفته شود.

جالب اینکه خبر بازداشت ۱۷ نفر در استان‌های سیستان‌وبلوچستان، تهران، مازندران، قم، کرمان و اصفهان که وزارت‌ اطلاعات آنها را «عناصر شبکه‌ نفوذ در نظام بانکی و ارزی‌» خوانده بود نیز نتوانست مانند موج‌شکن در مقابل افزایش قیمت ارز و همچنین کالاها پس از اعلام بودجه عمل کند و تا پایان ساعات کاری روز سه‌شنبه و ظهر چهارشنبه، قیمت‌ها همچنان روند صعودی خود را ادامه داده‌اند.
چهارشنبه ۵ دی ۱۳۹۷ برابر با ۲۶ دسامبر ۲۰۱۸
منبع: کیهان لندن