حزب سکولار دمکرات ایران

کشورهای اروپایی زودتر از آن چه تصور می‌شد خرید خود از ایران را کاهش می‌دهند. ژاپن نیز نفت آمریکا را جایگزین نفت ایران می کند.‎

روز سه‌شنبۀ گذشته، واشنگتن باز هم لحن سخت‌گیرانه تری علیه حکومت اسلامی اشغالگرایران را شدت بخشید و اعلام کرد کشورهایی که از ایران نفت می‌خرند، تحت تحریم آمریکا قرار خواهند گرفت.

به گزارش رادیو فرانسه، آمریکا به این مشتری‌های نفت ایران تا ماه نوامبر – سه ماه دیگر – مهلت داده که به خرید خود پایان دهند. اما خریداران اروپایی قبل از سر رسیدن مهلت، سریعاً روند کاهش خرید از ایران را آغاز کردند. بانک بازرگانی و سرمایه‌گذاری سوئیس به مشتریانش خبر داد که از روز ٣٠ ژوئن (فردا) بابت خرید نفت خام ایران هیچ پولی نخواهد داد. هند آماده قطع واردات نفت از ایران می‌شود. منابع آگاه اعلام کردندامروز وزیر نفت هند با پالایشگاه‌ها و شرکت‌های نفتی این کشور نشستی برگزار کرد و به آنها هشدار داد تا خود را برای کاهش و یا حتی قطع واردات نفت از ایران آماده کنند. سفیر آمریکا در سازمان ملل که از مخالفان سرسخت رژیم تهران است، در یک سفر دو روزه به هند رفته و از نخست‌وزیر این کشور درخواست کرده واردات نفت از ایران را قطع کند. به گزارش فارس به نقل از رویترز، دو منبع صنعتی با بیان اینکه نخستین نشانه‌های تاثیر فشار ایالات متحده به قطع روابط تجاری با ایران در هند ظاهر شده است، گفت: وزیر نفت هند از پالایشگاه‌های این کشور خواسته است تا از ماه نوامبر برای کاهش بیش از اندازه یا حتی قطع واردات نفت از ایران آماده شوند.

منابع صنعتی در هند اعلام کردند این کشور به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران پس از چین، سعی می‌کند که خود را از قرار گرفتن در معرض سیستم‌های مالی آمریکا دور نگه دارد. هشدار صریح آمریکا به خریداران نفت ایران. دولت آمریکا که در دوره قبلی تحریم‌های نفتی، الگویی پلکانی برای کاهش خرید نفت از ایران را به متحدانش دیکته کرده بود، این بار توقف یکباره و کامل خرید نفت از ایران را خواستار شد.

به گزارش فارس، یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که از دیگر کشور‌ها می‌خواهد تا ۴ نوامبر (۱۳ آبان) خرید نفت از ایران را به صورت کامل متوقف کنند. در زمان دولت قبلی آمریکا و در اوج اعمال تحریم‌های نفتی علیه جمهوری اسلامی، واشنگتن از خریداران نفت ایران می‌خواست که هر شش ماه، ۲۰ درصد از خرید خود را کاهش دهند.

دولت ترامپ اما، آنگونه که امروز به نقل از یک مقام آمریکايی در هند اعلام شد، خواستار توقف کامل خرید از همان اولین روز اعمال تحریم‌های نفتی است. این مقام وزارت خارجه آمریکا گفته که واشنگتن به هیچ کشور یا شرکتی، معافیت موردی برای ادامه خرید نفت از ایران نمی‌دهد. وزارت خارجه آمریکا همچنین برای جلوگیری از وارد آمدن شوک نفتی به بازار، از هم‌پیمانان خود در حاشیه جنوبی خلیج‌فارس هم خواسته که خلأ ایران در بازار نفت را جبران کنند.