حزب سکولار دمکرات ایران

n82828880-72174523

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه هشتم ماه مای معاهده هسته ای با حکومت آخوندی را لغو کرد. این جریان در بدترین زمان ممکن برای حاکمان جمهوری اسلامی اشغالگر ایران، هنگامیکه بیش از هر زمان دیگر در داخل کشور با مشکلات و مسائل گوناگون دست به گریبانند وراه حلی هم ندارند اتفاق افتاد.

 معلوم نیست چرا پنجشنبه 10 مه، شب هنگام حملات موشکی از سوی نیروهای مسلح سپاه پاسداران به خاک اسرائیل صورت گرفت؟ شاید خامنه ای که از لغو برجام برآشفته بود میخواست به اسرائیل نیشی بزند؟ نیروهای مسلح سپاه پاسداران که در سوریه فعالیت می کنند، حدود 20 موشک به مواضع ارتش اسرائیل در منطقه مرزی سوریه و اسرائیل در ارتفاعات گولان شلیک کردند. این حمله موشکی سپاه قدس حکومت آخوندی به اسرائیل، پاسخ بسیار سختی گرفت. از قراری هشتاد هواپیمای اف 15 و اف 16 در 90 دقیقه 50 هدف شناخته شده و مراکز سپاه قدس در سوریه را بکلی مهعدم کردند. سنگین ترین حملات هوایی اسرائیل به مواضع سپاه قدس در سوریه دراین چند دهه گذشته، قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس را با مسئله غیر قابل حلی مواجه کرد. میتوان گفت که قاسم سلیمانی مرتکب اشتباه بزرگی شده بود که واکنش شدید اسرائیل، یک معضل عمده برای او شده است.

 بسیاری معتقدند که او معمار سیاست توسعه گرائی جمهوری اسلامی اشغالگر ایران در خاورمیانه است. سلیمانی برای افزایش نفوذ جمهوری اسلامی اشغالگر ایران در منطقه شورشیان در یمن، ده ها هزار شبه نظامی در عراق، سوریه ولبنان را مجهزنموده، تدبیر و هدایت کرده، در نهایت همه آنها آموزش دیده وتحت فرماندهی او هستند.

ایجاد حضور نظامی و دائمی حکومت آخوندی در سوریه، یک رویکرد قدیمی و استراتژیک آخوندها میباشد که پلی از خلیج فارس تا دریای مدیترانه داشته باشند. این مهمترین پروژه قاسم سلیمانی و سپاه قدس است. موفقیت دراین پروژه، امکان همکاری با مهمترین متحدان بطورمستقیم و سهولت تجارت با اروپا را فراهم می آورد. همچنین این امر به حاکمان جمهوری اسلامی اشغالگر ایران اجازه می دهد تا اسرائیل را از فعالیت درمنطقه خود محروم کند. این در حالی است که ملاها بیش از 2000 کیلومتراز اسرائیل فاصله دارند. به همین دلیل ودقیقا اسرائیل مصمم است که اجازه ندهد یک حکومت شرور آخوندی درسوریه، کشور همسایه اوجا خوش کند و ریشه بدواند.

اشتباه بعدی قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس می تواند تعیین کننده وانگیزه برای جنگی بزرگ در خاور میانه باشد. نیروی هوایی اسرائیل اولین حمله مستقیم ایران به کشورش را بعنوان فرصتی برای نشان دادن توانایی های ویرانگرش به واکنش شدیدی مبدل کرد. بمباران جنگنده های اسرائیل علیه مواضع نیروهای مسلح سپاه پاسداران در سوریه نشانگریک لیست طولانی تخریب از مواضع نظامی، امکانات لجستیکی، سربازخانه ها، انبارهای مهمات، موشکها و پست های نظامی، بویژه در اوایل بلندی های جولان میباشد. علاوه بر این، بسیاری از سیستم های دفاع هوایی سوریه نیز نابود شده اند. عملا بخش قابل توجهی از مواضع سپاه قدس در سوریه نابود گشته است. از قراری پاسخ اسرائیل به موشک پرانی چاکران خامنه ای بسیاردقیق، محاسبه شده و بسیار گسترده تر از انتظارات آخوندهای بی بصیرت بوده است.

اکنون خامنه ای و نوکرش قاسم سلیمانی با یک مشکل بزرگ رو درو هستند. برای انتقام گیری میتوانند موشک پرانی به اسرائیل را ازسر بگیرند. اما اینکار دو خطردربر دارد: در صورت یک حمله محدود همانند آخرین حمله موشکی که آسیب حزئی به اسرائیل وارد شد، دوباره   آنها وجهه از بیش مخدوش شده و  آبرو و اعتبارجزئیشان را از دست خواهند داد. اگرحمله بزرگی در نظر باشد، در این موقعیت سلیمانی نیروی کافی برای دفاع ندارد، در معرض خطر اقدامات تلافی جویانه اسرائیل قرارگرفته حتی احتمالا تمام نیرو وتجهیزاتش را در سوریه از دست خواهد داد.

البته سلیمانی می تواند  متحدان خود حزب الله وشبه نظامیان لبنان را، که در حدود 150000 راکت در اختیار دارند، مامور کند به اسرائیل خسارت قابل توجهی وارد کنند. اما نتیجه این خواهد بود که جنگ ویرانگری در زمانی که منافع رژیم و حزب الله ایجاب نمیکند در دو جبهه آغاز بشود. آنهم درحالیکه حکومت آخوندی و اربابان قاسم سلیمانی این روزها می خواهند برای جلوگیری از سقوط کامل برجام از کشورهای جهان با دیپلماسی برای پابرجانی توافق هسته ای میان رژیم آخوندی و شش قدرت بزرگ یاری بگیرند.

صادق زیباکلام روز پنج‌شنبه ده مای در توئیتی عجیب نوشت: «اگرخدای ناکرده جنگی میان ما و اسرائیل اتفاق بیفتد، به نسل‌های فردا می‌خواهیم بگوییم که با کشوری که ۲هزارکیلومتر با خاک ما فاصله داشت و نه هرگز تهدیدی علیه ما کرده بود یا دعوای دیگری علیه‌مان داشت، جنگ‌مان با آن بر سر چه بود؟ آن همه تلفات انسانی و میلیاردها دلار هزینه نظامی برای چه بود؟»

بنابراین سلیمانی می تواند آرام بماند و این شکست را تحمل کرده به بازسازی ظرفیت دفاعی خود در سوریه بپردازد. این امر می تواند ازوجهه او بکاهد، ولیکن جنگی در نگیرد و شکست دیگری را موجب نشود.

بهر روی جمهوری اسلامی اشغالگر ایران دچار یک بحران شدید و همه جانبه است که کلیت و موجودیت این نظام فاسد را بسوی یک فروپاشی کامل میبرد. مبارزین ومخالفین برونمرز این نظام در حال ائتلافند. در درونمرز مردم ایران دیگر ذره ای ارزش و اعتبار به این حکومت دزدان جنایتکارقائل نیستند وبرای سرنگونیش تلاش میکنند. آزادی ایران و ایرانیان نزدیک است.

پاینده ایران

دکتر بهرام آبار

شنبه، 22 اردیبهشت ماه 1397 برابر با 12مای2018