حزب سکولار دمکرات ایران

718903-615x340

به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر کدستان، نقض حقوق بشر در کردستان ایران همچون گذشته به طور گسترده ای ادامه داشت. گرچه گزارش پیش رو نمی تواند تمام موارد نقض حقوق بشر در کردستان ایران طی این مدت را در بر گیرد، چرا که بسیاری از اخبار به دلیل منابع محدود و مشکلات گزارشگری در ایران، تحت پوشش قرار نمی گیرند و برخی نیز به دلایل امنیتی مدتها بعد افشا می شوند، لیکن سعی بر آن است تا بر اساس اخبار موجود و منتشر شده، گزارشی از نقض حقوق انسانی در کردستان ایران در طی شش ماه نخست سال ٩۵ ارائه دهیم

بازداشت، احضار، صدور حکم، پرونده‌سازی

در این ۶ماه تعداد بیشماری شهروند کُرد بازداشت ویا به دادگاه و مراکز امنیتی احضار و یا برای این شهروندان حکم صادرشده است.

١: درتاریخ ۶فروردین ستاد خبری اطلاعات کرمانشاه با احضار مادر احسان فتاحی، فعال ملی ـ مذهبی کُرد، فشار بر خانواده‌ی او را افزایش داد.

احضار این پیرزن ۶۵ ساله در هفته‌های اخیر و درپی ابلاغیه دادگستری صورت می‌گیرد.

٢: دستکم ٢٠ شهروند کُرد طی ایام برگزاری مراسم باستانی نوروز در شهرهای سنندج و بوکان بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال یافتند.

افراد بازداشت‌شده، در حین برگزاری و بازگشت از مراسم رقص و پایکوبی نوروزی بازداشت شده‌اند.

٣:چهار تن از بازداشتی‌ها در سنندج از اعضای خانواده فرهاد وکیلی، زندانی سیاسی اعدام‌شده در اردیبهشت‌ماه ٨٩ هستند.

شهلا، جهانگیر، مختار و جهانبخش وکیلی روز شنبه، ٢٩ اسفندماه در مسیر بازگشت از مراسم نوروزی توسط لباس‌شخصی‌ها و در ایست بازرسی روستای قصریان بازداشت شدند.

همچنین از بوکان گزارش داده شد که حداقل ١۵ تن از شرکت‌کنندگان مراسم نورزی بوکان در تفرجگاه “کیوه‌رش” بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال یافته‌اند.

کامیل فقه احمدی، ریبوار پژگول، فخرالدین احمدی و سلیمان کریمی اسامی ۴ تن از بازداشتی‌های عصر روز جمعه در حومه بوکان می‌باشد که توسط مأموران اماکن نیروی انتظامی بازداشت شده‌اند.

۴: روز شنبه ۲۱ فروردین ماه افشین حسین‌پناهی فعال مدنی کُرد از خانواده‌‌ی حسین پناهی از سوی ماموران اطلاعات شهر دهگلان بازداشت و به مکان نامعلوم منتقل شد.

ماموران وزارت اطلاعات شهرستان دهگلان بدون دردست داشتن حکم قضایی وارد منزل این فعال مدنی کُرد شده‌اند و پس از جستجوی کامل و ظبط وسایل شخصی، نامبرده را به مکانی نامعلوم منتقل کردهاند.

۵: در ٣٠فروردین ماه مأموران امنیتی ستاد خبری اداره اطلاعات مریوان، دو جوان ساکن روستای “نی” به اسامی زانیار مینویی فرزند فاتح و هادی راستی فرزند فریق را بازداشت می‌کند.

این دو جوان ١۶ساله در بازداشتگاه اداره اطلاعات مریوان نگهداری می‌شوند.

۶: اواخر ماه فروردین دادگاه انقلاب شهرستان نقده، لقمان بالکی فرزند علی و اسلام مصطفی‌پور فرزند مامند را به ترتیب به تحمل ١١ و ۶ سال زندان محکوم کرد.

شهروندان کُردی که احکام اولیه‌ی آنان صادر گردیده، پاییز سال گذشته در شهر نقده بازداشت و برای مدت ٣ ماه در بازداشت اداره کل اطلاعات ارومیه نگهداری شده بودند.

٧: روز چهارشنبه یکم اردیبهشت، دادگاه تجدید نظر حکم شش سال ویک روز زندان “علی حسین پناهی” معلم کُرد اهل دهگلان را تائید کرده است.

حسین پناهی، طی سخنانی در مسجد روستای “قروچای” از توابع شهرستان دهگلان به ” تبعیضات گسترده نسبت به شهرهای کُردنشین ایران” اشاره و به آن اعتراض کرده بود که نتیجتا بعد از چند روز از سوی نیروهای امنیتی بازداشت می‌شود.

٨: صبح روز ششم اردیبهشت‌ماه، شهاب احمدی‌آذر فرزند احمد در منزل شخصی‌اش در یکی از محلات نقده بازداشت شد.

وی در یورش لباس شخصی‌های وابسته به وزارت اطلاعات حکومت اسلامی ایران بازداشت گردیده است.

٩: مأموران امنیتی ستادخبری اطلاعات شهرستان اشنویه ٢ شهروند کُرد را بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال داده‌اند.

هویت یکی از آنها، سامان رونما اهل روستای “پولیه” است.

١٠: در روز دوازدهم اسفندماه گذشته، پنج تن دیگر به اسامی رضا عزت‌تاج، ولی شریفی، صابر رسول‌پور، محمد رویان و فاروق شفاهی بازداشت شده بودند.

١١: دادگاه انقلاب تهران، در یازدهم اردیبهشت‌ماه دو زندانی عقیدتی کُرد دیگر به نام‌های فرزاد شاه‌نظری فرزند رئوف و تیمور نادری‌زاده فرزند سیف‌الله را محاکمه خواهد کرد.

دلیل احضار و محاکمه‌ی این دو شهروند که در سالن ١٠ بند ۴ رجایی‌شهر کرج نگهداری می‌شوند، نقض حکم اعدام آنان اعلام گردیده است.

١٢: روز یکشنبه دوازدهم اردیبهشت‌ماه،حسن امینی، حاکم شرع کردستان و مدیر مدرسه‌ی علوم دینی “امام بخاری” سنندج به اداره‌ی کل اطلاعات کردستان احضار شد.

امینی به مدت سه ساعت از سوی مأموران اداره‌ی اطلاعات مورد بازجویی قرار گرفته و به او توصیه شده که از سفر به زاهدان و شرکت در جلسه‌ی سالانه مراسم ختم بخاری خودداری کند.

١٣: در یک نمایشگاه هنری در سنندج، مأموران امنیتی با بازداشت امید سلیمانی، روزنامه‌نگار عضو کانون نویسندگان استان کرمانشاه، او را به مکان نامعلومی انتقال دادند.

بازداشت آقای سلیمانی در روز پنج‌شنبه، ٢٣ اردیبهشت‌ماه بوده است.

١۴: نجیبه صالح زاده، روز دوشنبه ۱۷ خردادماه، در دادیاری شعبه‌ی دوم دادگستری شهرستان سقز حاضر گشته و با استناد به انتشار مطالبی در فیس‌بوک، به «توهین به مقدسات» و «توهین به رهبری» متهم شد

گفتنی است که خانم صالح زاده پیش‌تر در اماکن شهرستان سقز از سوی دو تن از مأموران بازجویی شده بود.

١۵: یک فعال فضای مجازی از سوی پلیس فتا در شهر کرماشان بازداشت شد.

١۶: اداره اطلاعات خرم‌آباد یک سرباز کورد به نام «فرزاد نیک‌پی» در پادگان خرم‌آباد را بازداشت کرد.

١٧: در چند روز گذشته نیروهای امنیتی و اطلاعاتی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در شهرستان سردشت در شرق کوردستان با ایجاد فضای امنیتی، بازجویی‌های خیابانی و بازرسی‌های نابهنگام شهروندان این شهر را مورد آزار و اذیت قراردادند.

١٨: شنبه ٢٩ خرداد ماە هاشم رستمی یکی از فعالین کارگری شهر سنه در شرق کوردستان توسط نیروهای لباس شخصی، دستگیر و بە مکان نامعلومی انتقال دادە شد.

١٩: روز سە شنبه یکم تیر ماە مظفر صالحی نیا اتحادیە آزاد کارگری توسط نیروهای امنیتی اداره اطلاعات سنه در مغازه خود بازداشت شد.

٢٠: چهارشنبه دوم تیر ماە نیروهای انتظامی با یورش بە منزل پدری نجم الدین فرجی در روستای لنج آباد مریوان، وی را دستگیر و بە زندان اطلاعات مریوان انتقال دادند.

٢١: سەشنبه ٩ و چهارشنبه ١٠ تیرماه نیروهای امنیتی انتظامی جمهوری اسلامی ایران بە روستای گوێزلێ از توابع سردشت حملە برده و تمامی جوان‌هایی کە در محل بودند بازداشت کردند. اسامی سە نفر از که دستگیر شدهگان عبارت‌اند از ابوبکر، ناصح علیخانی و عمر عبدالله پور کە بعد از بازداشت بە مکان نامعلومی انتقال دادە شدند.

٢٢: «علی حسن شمایلی» فعال سیاسی و یکی از اصلاح‌طلبان شهر کرماشان، روز ٢۴ خردادماه، در شهر سنقر کلیایی، از طرف اطلاعات سپاه پاسداران هر در منزل خود دستگیر شد.

٢٣: ۲۶ خرداد سال ۱۳۹۵، یک شهروند ٣٢ ساله کورد در شهر بوکان به نام «امید فیضی زاده» فرزند جعفر، از سوی اداره اطلاعات احضار و بازداشت گردید.

٢۴: روز یکشنبه بیست و سوم خردادماه ١٣٩۵ خورشیدی، «زاهد مرادی» فعال کارگری کورد بە اداره اطلاعات شهرستان سنه احضار گردیدە و از وی بازجویی به عمل آمد.

٢۵: با شروع موجی جدید از بازداشت شهروندان کورد طی چند روز اخیر نیروهای امنیتی حکومت اسلامی اقدام بە بازداشت و احضار ده‌ها نفر از شهروندان کُرد درکردستان کردەاند کە موجی از رعب و وحشت را در میان شهروندان کورد ایجاد کردە است.

منابع حقوق بشری در کردستان توانستە است مشخصات ٢٠ تن از بازداشت شدگان را بدست بیاورد کە اسامی انها بە شرح زیر میباشد: احمد فتاح پور، سید لقمان امینی، لقمان عزیزی، سید جلال محمودی و صدیق بااکرام از شهر اشنویه. مصطفی سولدوزی، سیروان مصطفایی، امیر عبدالله زاده، رحیم اسماعیلی و خوشناو اسماعیلی از شهرستان مهاباد. خبات مولودی، الماس رضاییی و سرور مرادی از شهرستان کامیاران. ناسح علیخانی. رسول علیخانی ،ابوبکر علیخانی ، و عمر عبدالله پور از شهرستان سردشت. علی سورخی از شهرستان بوکان و اوات شریفی از شهرستان سقز. لازم بە ذکر است کە اسمای تعداد زیادی هنوز بدست جمعیت حقوق بشر کوردستان نرسیدە است.

٢۶: پیشتردر روزدوشنبه ١۵تیرماه اداره‌ی اطلاعات رژیم اسلامی ایران در شهرستان پاوه نیز خانواده‌ی احسان فتاحی فعال سیاسی کورد را به این مرکز امنیتی احضار کرد.خبررسانی کوردپا اعلام کرده است که پدر و مادر این فعال سیاسی کورد که زوجی سالخورده می‌باشند به اداره‌ی اطلاعات رژیم در شهرستان پاوه احضار شده‌اند.احضار پدر و مادر این فعال سیاسی به اطلاعات شهرستان پاوه در حالی است که پدر و مادر احسان فتاحی از ساکنین کرماشان می‌باشند، که این اعضار در نوع خود بی‌سابقه عنوان شده است

٢٧: زانیار مرادی و لقمان مرادی که در زندان رجایی‌شهر کرج محبوس‌اند با ممانعت و دخالت وزارت اطلاعات در پرونده‌ی قضایی آنها، از آزادی محروم گشته‌اند.آنان از سوی دستگاه قضایی به مواردی نظیر “محاربه از طریق اقدام علیه امینیت ملی، جاسوسی برای انگلیس، برهم زدن امنیت در زمان حضور آقای خامنه‌ای در مریوان” متهم هستند.

٢٨: در تاریخ٢۴شهریورنیروهای انتظامی با یورش به روستای شین‌آباد دستکم دو شهروند کُرد را بازداشت کردند.اسامی این دو تن؛ رسول جولا ٣٧ ساله و صلاح سخنور ٢۵ ساله عنوان شده است.منازل مسکونی آنان نیز از سوی یگان ویژه ناجا مورد تفتیش قرار گرفته و آنان پس از بازداشت به مکان نامعلومی برده شده‌اند.از انگیزه‌ی چنین بازداشتی و اتهام احتمالی وارده به شهروندان کُرد گزارش دقیقی در دسترس نمی‌باشد اما درباره شمار بازداشت‌شدگان شین‌آباد، وب‌سایت “فعالین حقوق‌بشر و دمکراسی در ایران” از واژه‌ی “حداقل ٢ تن” استفاده و همزمان اعلام کرده که رفتار و بازرسی منازل با اعتراض مردم روستا همراه بوده است.

٢٩: طی روزهای ٢٧تیر ماه، دو شهروند کُرد اهل اشنویه از سوی نیروهای اداره‌ی اطلاعات این شهرستان بازداشت گردیدند.
هویت این دو شهروند کُرد را خلیل شاهی اهل روستای سینگان و زکریا صافکار اهل اشنویه اعلام شده.

گفته می‌شود، پیگیری‌های خانواده این دو شهروند کُرد جهت اطلاع از وضعیت فرزندانشان بی‌نتیجه بوده و از محل نگهداری آنان اطلاعی در دسترس نمی‌باشد.
طی مدت اخیر نیز، نیروهای اطلاعاتی حدود هفده تن از ساکنین اشنویه و روستاهای تابعه این شهرستان را بازداشت کردند.

٣٠: در شهر جوانرود از توابع استان کرماشاە، نیروهای وزارت اطلاعات در این شهر با اعمال فشار بر خانوادە “وهاب فخری”، اعلام نموده اند که باید نام برده به ایران برگردد.
یکی از اعضای خانوادە وهابی ضمن تایید این خبر اعلام نموده که، تاکنون چندین بار از سوی اداره اطلاعات احضار و از آنان خواسته‌اند که عکس، شماره تلفن و مشخصات کامل فرزندانشان را در اختیار ماموران امنیتی قرار دهند.
برادر وهاب فخری، بە نام ادریس فخری، کە در ادارە برق شهرستان جوانرود مشغول بە کار بودە بە دلیل مسایل امنیتی از کار بر کنار شده است.
این منبع در ادامە افزود، یکی دیگر از اعضای خانوادە فخری بە نام عدنان فخری تحت نظر ماموران امنیتی می‌باشد.
کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی در این زمینە اعلام کردە است که، احضار این خانودە در حالیست کە آنان بە هیچ وجه فعالیت سیاسی نداشتە و خانوادە نامبردەگان بە همکاری با احزاب کرد مخالف حکومت اسلامی ایران متهم شدەاند.

٣١: اولیا یکی از فعالان سیاسی کە از سوی اداره اطلاعات شهر پاوه بازداشت شدەاند، برای آزادی آنان درخواست وثیقه چند صد میلیون تومانی کرده است.
اداردە اطلاعات شهر پاوە اولیا احسان فتاحی را بە عنوان گروگان برای بازگشت فرزندشان کە در یکی از کشورهای اروپایی پناهنده شدە است بازداشت کردە و هم اکنون برای آزادکردن این دو شهروند بزرگسال، مبلغ ٣٢٠ میلیون تومان درخواست کردەاند.
هویت این دو شهروند کرد “ابراهیم فتاحی” و “گرده پوشوند” اعلام شدە کە اواسط تیرماە از سوی ماموران ادارە اطلاعات شهر پاوە بازداشت شدە بودند.
اولیا احسان فتاحی فعال سیاسی کرد، بالای ۶٠ سال سن داشته و از بیماری “دیسک کمر” و “تومور مغزی” رنج می‌برند.

٣٢: روز چهارشنبه، سی ام تیر ماه یک شهروند کرد اهل اشنویه به نام “فاروق پایمرد” فرزند “کمال” ،از سوی ماموران وزارت اطلاعات دستگیر وبه مکان نامعلومی انتقال یافته است.
نام برده، در هنگام بازگشت از ارومیه به شهرستان محل زندگی خود “اشنویه”، دستگیر وتاکنون هیچ اطلاعی از وی وچگونگی بازداشت وی در دسترس نیست و ادرە اطلاعات این شهر نیز از هرگونه اطلاعاتی به خانواده‎‌ی نام برده خودداری ورزیده است.

٣٣: همچنین روز چهارشنبه سی‌ام تیر ماه سال جاری، یک شهروند کرد دیگر، اهل شهرستان سقز با نام “رسول خضری” ٢٩ ساله، فرزند “مصطفی” که معمار نیز می‌باشد به دست نیروهای لباس شخصی این شهرستان بازداشت شده وتا کنون هیچ اطلاعی از وی در دست نیست.
لازم به ذکر میباشد پیش از این نیز این دو شهروند اهل شهرستان سقز به اتهام همکاری با یکی از احزاب کردستان ایران بازداشت وبا قید وثیقه به طور موقت آزاد شده‌اند.

٣۴: در روز سی یکم تیرماه تا پنجم مرداد ماه نزدیک به ١٩ شهروند کُرد در شهرستان پیرانشهر در استان آذربایجان‌غربی بازداشت شده‌اند.
نهادی که اقدام به بازداشت و بازجویی از این تعداد شهروند کرده است، اداره‌ی کل اطلاعات در ارومیه می‌باشد.
در میان بازداشت‌شدگان؛ فعالین مدنی و برخی شخصیت‌های مذهبی نیز دیده می‌شوند.
ملا رضا داوردان مدیر مدرسه علوم دینی صلاح‌الدین ایوبی در پیرانشهر یکی از بازداشتی‌ها است که مأموران امنیتی پس از تفتیش منزل و ضبط برخی از اموال شخصی، ایشان را به مکان نامعلومی منتقل کردند.
همچنین اوایل هفته‌ی جاری مراد ماه دو فعال مدنی دیگر به نام‌های امید قریشی و احمد قادری از سوی نیروهای اطلاعاتی پیرانشهر بازداشت و بنابه گفته‌ی منابع خبری به شهر ارومیه انتقال داده شده‌اند.

٣۵: در ادامه‌ روند بازداشت‌ها، روز چهارشنبه گذشته نیز، یکی از اعضای هیئت مدیره‌ اتحادیه‌ آزاد کارگران ایران به نام “شریف ساعدپناه”، از جانب اداره‌ اطلاعات شهرستان سنندج احضار وبه مدت چند ساعت مورد بازجویی قرار گرفته است.

نام برده به اتهام حمایت از “جعفر عظیم زاده” وهمچنین دیدار با خانواده‌ی وی بازداشت ومورد بازجویی قرار گرفته است.

٣۶: در روز شنبه ٢ مرداد، اطلاعات سپاه نبی اکرم، سه تن را به جرم حمله به یک مسئول حکومتی شهرستان دالاهو بازداشت نموده است.
تاکنون سپاه پاسداران از اعلام مشخصات بازداشت‌شدگان خودداری نموده است.
خبرگزاری “مهر” در این ارتباط اعلام نموده است که: “این سه تن از اعضای وابسته به حزب آزادی کردستان در ایلام، معروف به “پاک” هستند و مسئولیت این عملیات را به عهده گرفته‌اند”.

٣٧: طی دو روز در پنجم وششم مرداد ماه مأموران اطلاعاتی استان کرمانشاه در اقدامی که با خشونت همراه بوده، نُه شهروند کُرد در شهرستان ثلاث‌باباجانی بازداشت کرده است.

ستادخبری این شهر به خانواده‌ها گفته که آنها به زندان دیزل‌آباد کرمانشاه انتقال خواهند یافت.
برپایه گزارش منابع خبری، منابع آگاه از احتمال ارتباط این افراد با یکی از احزاب کُرد اپوزسیون حکومت اسلامی ایران و “اتهام امنیتی” خبر داده‌اند.
هویت هفت تن از شهروندان ثلاثی عبارتند از؛(( نجیم خدادای، جمشید شریفی‌آزاد، شمس‌الله مرادی، هوشیار نمامی، عنایت رمضانی، محمود صباحی و جهانبخش نمامی))
یکی از بستگان بازداشتی‌ها درباره چگونگی اقدام مأموران امنیتی ایران به خبرنگار کُردپا گفت: صبح زود بود که با صدای شدید در از خواب بیدار شدیم و لحظاتی بعد نیروهای اطلاعاتی بدون هیچ صحبتی وارد منزل و اقدام به تفتیش کامل منزل و سپس بازداشت کردند

٣٨: حکومت اسلامی ایران اقدام به بازداشت یک شهروند٣۵ ساله درمهاباد کردند.
هویت این شهروند کُرد فایق جهانی فرزند علی است. که پس از احضار به ستادخبری شهرستان مهاباد دیگر از سرنوشت وی اطلاعی در دسترس نمی‌باشد.
بنابه گفته‌ی یک منبع مطلع از مهاباد، پیگیری خانواده‌ی جهانی جهت اطلاع از وضعیت فایق تاکنون نتیجه‌ای دربر نداشته و نیروهای امنیتی تنها در احضار تلفنی گفته‌اند که “یک مورد امنیتی” است.
همین منبع اضافه کرد که اتهام عضویت در یکی از احزاب کُرد اپوزسیون حکومت اسلامی ایران برای این شهروند مهابادی دور از انتظار نخواهد بود.

٣٩: در قروه نیز یک شهروند کُرد به نام آرش حسین‌پناهی پس از احضار و بازجویی در اداره اطلاعات دهگلان، روز گذشته، سیزدهم مردادماه، به زندان مرکزی این شهر انتقال یافت.
این دومین بار می‌باشد که آرش بنابه احضار نهادهای امنیتی، بازداشت می‌شود.

۴٠: یکی از اساتید دانشگاه پیام‌نور واحد مهاباد با نام رحیم حسینی در بوکان بازداشت شد.مأموران اطلاعاتی علاوه بر بازداشت او، منزل شخصی ایشان را نیز مورد تفتیش قرار داده و برخی از وسایل همچون کتاب، جزوه و لپ‌تاپ را ضبط و مصادره کرده‌اند.از دلایل بازداشت و بازجویی چند ساعته از این شهروند کُرد در روز سیزدهم ماه جاری اطلاع دقیقی در دسترس نیست.

۴١: بازداشت یک روحانی در روستایی از توابع این شهر خبر داده است.
هویت فرد بازداشتی محمد خضرنژاد پیشنماز روستای “ناچیت” است که پس از اقامه نماز جمعه گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت می‌شود.ماموستا محمد در خطبه‌های نماز جمعه، پانزدهم مردادماه از اعدام فعالین عقیدتی کُرد در زندان رجایی‌شهر کرج به شدت انتقاد کرده بود.

۴٢: ستادخبری اطلاعات مهاباد اعضای خانواده‌ی دو فعال سیاسی را برای چندین ساعت مورد بازجویی قرار داده است.
یورش به منازل مسکونی دیاکو مرادی و آکو مرادی در روز پنج‌شنبه، چهاردهم ماه جاری صورت گرفته و مأموران امنیتی خواستار بازگشت این دو فعال سیاسی خارج کشور به ایران شده‌اند.آکو و دیاکو از اعضای احزاب کُرد اپوزسیون حکومت اسلامی ایران هستند که سال گذشته از ایران خارج و به عضویت رسمی این احزاب درآمدند. یکی از اساتید دانشگاه پیام نور مهاباد براثر فشار واخراج از تدریس ،بالإجبار ایران را ترک کرد،

۴٣: یکی از اساتید دانشگاه پیام نور مهاباد براثر فشار واخراج از تدریس ،بالإجبار ایران را ترک کرد، صابر عبدالهی‌زاده از کُردهای ارومیه می‌باشد که بهمراه خانواده از اوایل ماه جاری از کشور خارج و در ترکیه اقامت دارد.او دومین فعال سرشناس کُردستان ایران است که بر اثر فشار و تهدید جانی مراکز امنیتی مجبور به خروج از ایران می‌شود. پیش‌تر یک فعال کُرد یارسان با نام مهدی صادقی بالاجبار از کشور خارج شد.

۴۵: روز یکشنبه هفتم شهریورماه، مصطفی خلیلی‌راد، روزنامه‌نگار کُرد اهل شهر بجنورد از توابع استان خراسان شمالی جهت گذراندن دوران محکومیت خود به زندان مرکزی این شهر منتقل شد.

۴۶: شامگاه روز بیست و چهارم شهریورماه دو جوان بنام‌های صلاح‌الدین میرزایی، ٢٢ ساله فرزند عطاء و امین(آلان) علیپور، ٢۵ ساله فرزند کریم در محله‌ی بهارستان شهر سقز بازداشت و توسط افراد حکومتی به مکان نامعلومی انتقال می‌یابند.

۴٧: روزبیست و پنجم شهریورماه جوان ٣١ساله‌ی دیگری به نام هیوا دستباز در حین بازگشت به منزل پدری بازداشت می‌شود.او دانش‌آموخته‌ی کارشناسی ارشد از دانشگاه آزاد سقز است.

۴٨: مأموران اطلاعاتی سپاه پاسداران پس از بازداشت این شهروند ایلامی او را به مکان نامعلومی منتقل می‌کنند.گزارش ارسالی منابع خبری کُردپا حاکی از اقدام نیروهای حکومتی در خیابان “صدوقی” و در ارتباط با ” احزاب کُرد اپوزسیون” بوده است

۴٩: یک شهروند ساکن مهاباد توسط سازمان حفاظت اطلاعات سپاه بازداشت گردید.هویت فرد بازداشتی داوود چمنی فرزند محمد می‌باشد که علی‌رغم گذشت بیش از ٢۴ ساعت، خانواده از سرنوشت او ابراز بی‌اطلاعی کامل می باشند.

با استناد به مرکز آمار “کانون مدافعان حقوق بشر کردستان”، آژانس خبررسانی کُردپا، کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، هرانا، جمعیت حقوق بشر کوردستان، ماف نیوز، شبکه حقوق بش کردستان، آسو نیوز، کورد کوردستان و کوردستان میدا، در طی دو ماه گذشته نزدیک به ٧٠ شهروند کُرد در شهرهای سنندج، مهاباد، مریوان، سقز، پیرانشهر، نودشه، بوکان، اشنویه، سروآباد، ثلاث‌باباجانی و … بازداشت که سرنوشت بسیاری از آنان همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

زندان

در این شش ماه زندانیانی سیاسی‌ دست به اعتصاب غذا زدند. و برخی از زندانیان مورد ضرب و شتم زندانبانان قرار گرفتند. و یا درمان و معالجه بیماری زندانیان بیمار صورت نگرفت. وبرای برخی از زندانیان سیاسی پرونده جدید تشکیل داده شد.

١: درتاریخ ٢۴فروردین ١٣١نفرازفعالین مدنی در کردستان اعتصاب غذا نمودند. کردستان

٢: دو برادر به اسامی هوشنگ و محمد پیروززادگان توسط دادگاه انقلاب شهر ارومیه به ٢ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم گردیدند.

حکم مزبور در اواخر سال گذشته و به ریاست قاضی “چابک” در شعبه‌ی یکم این دادگاه صادر شده است.

اتهام وارده به این دو جوان که ٢ سال زندان برای هوشنگ پیروززادگان است، “اقدام علیه امنیت ملی” می‌باشد.

٣:افشین سهراب‌زاده در زندان مرکزی میناب با دوختن لبانش، دست به اعتصاب غذا زد.وی در زندان مبتلا به سرطان روده و خونریزی داخلی گشته است.

یک منبع مطلع به نقل از مادر این زندانی اهل کرمانشاه به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی گفته است: “حدود دو سال است که هر روز ما را از دادستانی کامیاران به سنندج و از آنجا به میناب و دوباره به کامیاران می‌فرستند که با مرخصی و درمان پسرم موافقت کنند،صالح بارزی مسئول حفاظت زندان میناب، افشین سهراب زاده زندانی سیاسی کورد و بیمار سرطانی تبعیدی این زندان را مورد ضرب و شتم قرار داده و او را مجبور کرده است از این به بعد بر کف زمین در راهرو بخوابد، این مأمور حفاظت زندان، زندانیان را تهدید کرده است که اگر فردی تخت خود را برای استراحت در اختیار این زندانی بیمار قرار بدهد با او برخورد خواهد کرد

۴: سه‌شنبه ۱۱ خردادماه مأموران زندان مرکزی ارومیه به بند روان‌درمانی مراجعه کرده و از زندانی سیاسی کورد حسن رستگار خواسته‌اند که تخت خویش را به زندانی دیگری تحویل دهد و خودش در کف اتاق بخوابد. این زندانی سیاسی نیز اعلام کرده بدون ارائه دلیل خاص حاضر نیست که تخت خویش را واگذار نماید و در مقابل خواسته مأموران مقاومت کرده که با ضرب و شتم از سوی مأموران مواجه شده است. شدت ضرب و شتم به حدی بوده است که سر وی شکسته شده و بدنش از چندین ناحیه کبود شده است.

۵: زندان سقز بە دلیل کیفیت بسیار پایین و غیراستاندارد مواد خوراکی و بهداشتی در زندان سقز زندانیان این زندان به‌ناچار با بودجه شخصی خود از فروشگاه زندان باقیمتی بسیار گزاف مجبورند مایحتاج روزانه خود را تهیه می‌نمایند.

۶: چهارشنبه ١٢ خرداد ماە پزشکان بیمارستان طالقانی در تهران به اعضای خانواده کبودوند گفته‌اند که احتمال می‌رود کە قلب آقای محمد صدیق کبودوند از کار بیفتد. همچنین عنوان گردیده که فشارخون وی به‌شدت کاهش‌یافته و دستگاه گوارش ایشان نیز دچار خونریزی گشته است و تا این تاریخ هیچ‌گونه اقدامی برای اعمال خواسته‌های این زندانی سیاسی از سوی مسئولین قضایی صورت نگرفته است.

٧: ۱۷ خرداد، زندانی سیاسی کرد ایوب اسدی محبوس در زندان کاشمر در استان خراسان رضوی برای احقاق خواسته‌هایش دست به اعتصاب غذا زد.محمد عبدالهی با ارسال نامه‌ای به دیوان عالی کشور برای اعاده‌ی حقوق پایمال‌شده‌اش در دادگاهی عدالت محور، در مورخه‌ی ۲۰۱۶/۵/۲۹ اعتصاب غذای کامل را اعلام کرده است.

٨: محمد صدیق کبودوند، محمد عبدالهی و ایوب اسدی همچنان در اعتصاب غذا بسر می‌برند و صبح روز سه‌شنبه ۱۸ خردادماه محمد عبدالهی در دهمین روز و ایوب اسدی در دومین روز اعتصاب غذایشان به سلول‌های انفرادی زندان‌های کاشمر و ارومیه منتقل شدند.

٩: سه‌شنبه ۲۵ خردادماه برای دومین بار در طی دو هفته گذشته، حسن رستگار زندانی سیاسی کورد از سوی مأموران زندان ارومیه مورد ضرب و شتم شدید قرارگرفته و بعداً به سلول‌های انفرادی زندان منتقل‌شده است.

١٠: ۲۴ خرداد سال ۱۳۹۵ ریس زندان ارومیه برای اعمال فشار بر زندانی سیاسی کورد محمد عبداللهی و شکستن اعتصاب، وی را تهدید نموده است در صورت پایان ندادن به اعتصاب غذا حکم اعدام او به‌زودی اجرا خواهد شد.

١١: انتقال زندانی سیاسی کورد ایوب اسدی به سلول انفرادی پس از اقدام به اعتصاب غذا و ممانعت از انتقال به بیمارستان

١٢: پنجم تیرماه سال ۱۳۹۵، محمد عبدالهی و ایوب اسدی، دو زندانی سیاسی کورد که در زندان‌های ارومیه و کاشمر در اعتصاب غذا بسر می‌برند به دلیل مخالفت دادستانی و اداره اطلاعات برای انتقال آنان به بیمارستان، هم‌اکنون در وضعیت وخیمی در سلول‌های انفرادی نگهداری می‌شوند.

١٣: وضعیت جسمانی زندانی سیاسی کرد محمد عبداللهی در ۳۲ مین روز اعتصاب غذایش وخیم گزارش‌شده و به بهداری زندان منتقل‌شده است.

١۴: محمد عبدالهی زندانی سیاسی محکوم‌به اعدام در زندان مرکزی ارومیه که در اعتراض به‌حکم «ناعادلانه» و نحوه رسیدگی به پرونده از روز نهم خردادماه در اعتصاب غذا به سر می‌برد، وی با وعده مساعد مسئولین مبنی بر پذیرش اعاده دادرسی، در سی‌ودو مین روزبه اعتصاب غذای خود پایان داد و از سلول انفرادی به بند مربوطه منتقل شد.

١۵: ۸ تیر، حسن رستگاری زندانی سیاسی زندان مرکزی ارومیه دربی شکایت مسئول اندرزگاه مربوطه، پرونده جدیدی برایش تشکیل‌شده و روز پنجشنبه گذشته با انتقال وی به دادگاه انقلاب ارومیه، جلسه بازپرسی این زندانی برگزار شد.

١۶؛کامران جعفری شهروند اهل مهاباد و زندانی سیاسی زندان ارومیه با تطمیع و تهدید توسط نهادهای امنیتی تحت‌فشار است تا از طریق مصاحبه تلویزیونی اقدام به همکاری کند.

١٧: لاوین کریمی» ۲۶ساله ، دانشجوی لیسانس مدیریت در ۲۴مرداد ماه سال گذشته از سوی نیروهای امنیتی در منزل پدرش در سقز بازداشت و پس از تفهیم اتهام ( همکاری با یکی از احزاب کُرد مخالف نظام ) در شعبه بازپرسی دادگاه انقلاب سقز به ۵ سال و شش ماه حکم تعزیری محکوم شد و پس از اعتراض ودخالت وکیل در نهایت طی حکم دادگاه تجدید نظر به ۳ سال حبس تعزیری و تبعید به زندان همدان محکوم شد. ‎

١٨: افسانه بایزیدی، فعال دانشجوی کُرد، از طرف دادگاه انقلاب مهاباد به چهار سال حبس و تبعید به زندان کرمان محکوم شد.
«افسانه بایزدی» این فعال دانشجوی کُرد اهل بوکان روز یکشنبه، ۳۱ مرداد ماه، به اتهام تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری و همکاری با یکی از احزاب کرد در شعبه یک دادگاه انقلاب مهاباد به چهار سال حبس و تبعید به زندان کرمان محکوم شد.

١٩:روز یکشنبه هفتم شهریورماه، مصطفی خلیلی‌راد، روزنامه‌نگار کُرد اهل شهر بجنورد از توابع استان خراسان شمالی جهت گذراندن دوران محکومیت خود به زندان مرکزی این شهر منتقل شد.
٢٠: «محمد امین آگوشی»، معلم بازنشستە و زندانی سیاسی کرد کە در روز یکشنبه ۱۴ شهریورماه بە مرخصی ٣ روزه فرستاده شده بود، بە دلیل عدم تمدید مرخصی بە زندان بازگشت.

گزارشات عفو بین الملل

١: روز پنجشنبه، پنجم فروردین‌ماه، عفو بین‌الملل در یک بیانیه برای اقدام فوری نسبت به اعدام قریب‌الوقوع هیمن اورامی‌نژاد توسط حکومت ایران هشدار داد.

این سازمان با “ناعادلانه” خواندن دادگاه اورامی‌نژاد که بدون حضور وکیل برگزار شده است و اشاره به اینکه اعتراف به “قتل” در حین بازجویی در پلیس آگاهی و احتمالا زیر شکنجه بوده است، خواستار توقف فوری این حکم شده است.

٢: عفو بین‌الملل روز ۱۰ فروردین ۱۳۹۵ با صدور بیانیه‌ای ضمن ناعادلانه خواندن حکم صادره، علیه یوسف کاکه‌ممی اعلام کرد: “دادستان ارومیه ارسال نامه به گزارشگر ویژه سازمان ملل را دلیلی برای متهم کردن این زندانی سیاسی به همکاری با پژاک قرار داده و قاضی بر همین اساس یوسف کاکه ممی را به اتهام همکاری با پژاک به پنج سال دیگر محکوم کرده است.”

حکم جدید یوسف کاکه ممی که هم‌اکنون در بنده دوازده زندان دریا در ارومیه نگهداری می‌شود، در اواخر بهمن‌ماه گذشته از سوی شعبه‌ی دوم دادگاه انقلاب اسلامی ارومیه صادر شد.

طبق حکم سابق دادگاه، این زندانی در تابستان ٩۴ آزاد می‌شد که با صدور حکم جدید، آزادی وی به سال ١٣٩٩ خورشیدی به تعویق افتاده است.

٣:در تاریخ ١٢خردادماه سال جاری سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانه‌ای با عنوان «جان روزنامه‌نگار اشتباها زندانی شده کرد در ایران به مویی آویزان است» با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت محمد صدیق کبودوند اعلام کرد جان این روزنامه‌نگار کرد در دست مقامات ایران است. این بیانیه می گوید آقای کبودوند به دلیل اعتصاب غذا به مدت حدودا یک‌ماه در وضعیت بیماری شدید و نزدیک به مرگ قرار دارد. در این بیانیه آقای جان لینچ، معاون بخش خاورمیانه و شمال آقریقا در سازمان عفو بین الملل خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط محمد صدیق کبودوند شده است

۴: اعدام گروهی و بی‌سابقه‌ی فعالین عقیدتی کُرد در زندان رجایی‌شهر کرج با واکنش شدید سازمان دفاع از حقوق‌بشر کُردستان روبرو شد.
در بیانیه‌ی این نهاد مدافع حقوق‌بشر که روز سیزدهم ماه جاری انتشار یافته با “ضالمانه و غیرقانونی” خواندن اعدام حداقل ٢۵ زندانی مذهبی کُرد از آن به عنوان “ایجاد رعب و وحشت در میان فعالین سیاسی و مدنی کُردستان” یاد می‌کند.
سازمان همچنین از اعدام که به گفته‌ی بیانیه به “رویه‌ای موردپسند در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی” مبدل گشته ابراز تأسف عمیق نموده و خواستار “توقف روند دامنه‌دار” اینگونه مجازات‌های غیرانسانی شده است.
همزمان با این اطلاعیه، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق‌بشر و سازمان ایران عضو آن، جامعه‌ی دفاع از حقوق‌بشر در ایران، اعدام ده‌ها زندانی اهل سنت را در ایران را به شدیدترین وجه محکوم کرد.
عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق‌بشر در این باره گفته است: جامعه‌ی بین‌المللی نمی‌تواند به نادیده گرفتن این نقضِ فاحشِ حقوق‌بشر به دست دولت‌مردان ایران ادامه دهد. اعدام شمار زیادی از زندانیان کُرد اهل سنت بر اساس “اعترافات” اجباری و محاکمه‌ی ناعادلانه توهینی به اساسی‌ترین موازین حقوق بشر است.
سحرگاه روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد در زندان رجایی شهر کرج دستکم ٢۵ فعال عقیدتی کُردستان به دارآویخته شدند.

۵: در بیست و پنجم مردادماه بیانیه‌ای انتشار یافت که در آن ٢٢ سازمان حقوق بشری ضمن محکوم کردن اعدام زندانیان سیاسی و عقیدتی کُرد، خواستار اعمال دادرسی عادلانه در دادگاه‌های عمومی برای تمام محکومین به مجازات مرگ در ایران شده‌اند.
برپایه‌ی بیانیه مذکور؛ ۹۱۵ زندانی سیاسی و عقیدتی در حال حاضر در ایران در بازداشت به سر می‌برند که ۳۹۰ نفر از آنها زندانیان کُرد می‌باشند.
همچنین سه درخواست فوری از مجامع بین‌المللی و سازمان ملل مطرح گردیده که تشکیل کمیته‌ی حقیقت‌یاب برای روند “نگران‌کننده” اعدام‌ها به ویژه اعدام علیه کُردها و سایر “گروه‌های قومی” در ایران از جمله‌ی مطالبات عنوان شده می‌باشد.
این بیانیه که به ابتکار جمعیت حقوق‌بشر کُردستان ایران ـ ژنو می‌باشد از سوی شیرین عبادی، مهرانگیز کار و شادی صدر به امضاء رسیده است.

اعدام

١: هم‌اکنون بیش از ٨٠ تن در زندان مرکزی شهر کرمانشاه در انتظار اجرای حکم اعدام می‌باشند که هویت ١٣ نفر از اعدامی‌ها محرز گردیده است.

یک منبع مطلع از داخل زندان دیزل‌آباد کرمانشاه به منابع خبری در این شهر گفته است: از مجموع ٢٧٠٠ زندانی، حکم قطعی ٨۶ تن صادر گردیده و در انتظار تشریفات قانونی هستند.

یکی از این زندانیان که احتمال اجرای حکم اعدامش قریب الوقوع می‌باشد، مسعود داستان نام دارد که ١۴ سال گذشته را در زندان سپری کرده است.

وی از اهالی روستای “نی” از توابع شهرستان مریوان است که به “قصاص نفس” محکوم شده است.

هویت سجلی ١٢ شهروند دیگر کُرد که در دادگاه‌های استان کرمانشاه به اعدام محکوم شده‌اند عبارتند از؛

١ـ مهران اشرفی(کنگاور) ٢ـ مهرداد کرمی(کرمانشاه)

٣ـ الهی احمدیان(کرمانشاه) ۴ـ سیروس کریمی(کرمانشاه)

۵ـ فریبرز عبدالهی(کرمانشاه) ۶ـ خیام قبادی(کرمانشاه)

٧ـ یزدان فروشانی(کرمانشاه) ٨ـ عبدالرحمان مظفری(قروه)

٩ـ مسعود وکیلی(جوانرود) ١٠ـ محمد بازانی(جوانورد)

١١ـ بهمن فتحی(جوانرود) ١٢ـ کیوان فوادفر(پاوه)

٢: هم‌اکنون بیش از ۵٠ کنشگر سیاسی و عقیدتی کُرد در زندان‌های ایران حکم اعدام دارند که اکثریت قریب به اتفاق آنان در انتظار اجرای حکم هستند.

به گزارش منابع خبری، دادگاه انقلاب حکومت اسلامی برای ٢٠ کنشگر سیاسی وابسته به احزاب و جریان‌های سیاسی مخالف حاکمیت کنونی ایران صادر کرده است.

عضویت و هواداری این افراد در سازمان‌های سیاسی نظیر حزب دمکرات کردستان ایران، حزب کومله کُردستان ایران و حزب حیات آزاد کُردستان محرز و احکام آنان از سوی “دیوان عالی کشور” به امضاء رسیده است.

لازم یه توضیح است که برخی از این زندانیان نظیر بهروز آلخانی، سیروان نژاوی و صابر مخلدموانه حکم آنان طی دو سال گذشته به مورد اجرا در آمد.

٣: سحرگاه ٣١فروردین ماه مسئولان حکومتی در محوطه داخلی زندان “دریا” در ارومیه حکم اعدام ۴ تن به اسامی مجید مرادی، احمد محی، علیرضا ساریان و منصور رازیانی را اجراء کردند.

اعدامی‌ها از کُردهای ارومیه و صحنه هستند که عصر روز گذشته از بند ١۴ و ١۵ همین زندان به سلول انفرادی انتقال یافته بودند.

شبکه حقوق‌بشر کُردستان با انتشار این خبر، اتهام وارده به آنان را “جرایم مواد مخدری” اعلام کرده است.

با احتساب آمار امروز در ارومیه، شمار اعدام‌هایی که در ١٠ روز اخیر رسانه‌ایی گردیده به ٣٠ تن رسید.

۴: درتاریخ ۵اردیبهشت ماه به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، یک جوان ٣١ ساله به نام حسن فرجی فرزند عبدالله از ۵ سال قبل که در زندان ارومیه نگهداری می‌شود.

وی بعد از نزدیک به ١۴ ماه از زمان بازداشت توسط مأموران اطلاعاتی در بوکان، موفق به دیدار با خانواده‌اش گردید. وهم اکنون ایشان رابه اعدام محکوم کرده اند.

۵: در پی اعتراض کاوه ویسی فرزند ابراهیم به صدور حکم اعدامش، دیوان عالی کشور حکم مزبور را تأیید و قطعی دانست.

۶: سحرگاه روز سه‌شنبه، ٢٧ اردیبهشت‌ماه، شش زندانی مربوط به جرایم مواد مخدر در محوطه‌ی داخلی زندان دریا در ارومیه اعدام شدند

هویت اعدامی‌ها بنابه گزارش ارسالی خبرنگار کُردپا؛ علی شموگردیان فرزند فیصل(ارومیه کُرد)، رحمان رشیدی فرزند حسن(ارومیه کُرد)، نادر محمدی فرزند یوسف(ارومیه کُرد)، حیدر امینی فرزند یوسف(سلماس کُرد)، ناجی کیوانی فرزند عبدالله(ارومیه کُرد) و عزیز نوری‌آذر(ارومیه تُرک) می‌باشد.

این شهروند کُرد که دارای همسر و یک فرزند دختر است، خردادماه ٧ سال قبل از سوی نیروهای امنیتی در سنندج بازداشت شده بود.کارگران و اصناف

٧: نیروهای قضایی ـ امنیتی حکومت اسلامی ایران یک جوان کُرد با هویت “فردین.ر” را در میدان “آزادی” شهر کرمانشاه در ١٧فروردین اعدام کردند.

٨: طی روزهای اخیر در خردادماه شعبه‌ی ٢٨ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اعدام ٧ فعال عقیدتی پیرو اهل سنت که در زندان رجایی‌شهر کرج محبوس‌اند، رأی داد.

ایوب کریمی فرزند عمر، انور خضری فرزند محمد، داود عبداللهی فرزند محمود، کامران شیخه فرزند علی، خسرو بشارت فرزند عبدالله، قاسم ابسته فرزند مصطفی و فرهاد سلیمی فرزند مجید هویت زندانیان است که حکم صادره توسط قاضی مقیسه به آنان ابلاغ گردیده است.

این زندانیان که همگی از اهالی مهاباد هستند از زمان بازداشت در آذرماه ٨٨ در زندان‌های ایران بلاتکلیف رها شده بودند.گزراش نقض حقوق کارگران و

٩: مقامات زندان رجایی‌شهر کرج، وکیل فعال مذهبی کُرد شهرام احمدی را از رد اعاده‌ی دادرسی مطلع کرده‌اند.

وکیل زندانیان سنی‌مذهبی رجایی‌شهر بارها اتهام “عضویت در گروه‌های مسلح و اعمال خشونت” موکلانش همچون شهرام احمدی را قویا تکذیب و به چالش کشیده است.

بنابه گزارشی که “هرانا” انتشار داده؛ قاضی اجرای احکام این زندان با حضور در بند زندانیان مذهبی گفته بود افرادی که اعاده دادرسی آنان رد می شود بهتر است خود را برای اعدام در آینده نزدیک آماده کنند.

١٠: سحرگاه دو‌شنبه چهارم مردادماه، حکم اعدام یک زندانی در محلی متروکه بنام “انبار نفت” در خارج شهر سنقر اجراء گردید.گفته می‌شود در میدان اجرای حکم، حضور کودکان چشمگیر بوده است.هویت فرد اعدامی، علیرضا احمدی ٣۶ ساله اعلام شده است.

١١: سحرگاه ششم مردادماه، حکم اعدام ۶ شهروند کُرد در محوطه‌ی داخلی زندان “دریا”ی ارومیه اجراء شد.
هویت افراد اعدام‌شده؛

(( مجید هرکولی،رحمان فولادی، مجتبی شیرخانی، عبدالله قادری، علی طلعتی و چنگیز شیری می‌باشد.))

آنان از سوی دادگاه‌های ایران به خرید و فروش مواد مخدر متهم شده بودند و تا صبح روز گذشته در بند‌های ١٢ و ١۴ زندان مرکزی ارومیه نگهداری می‌شدند.

١٢: اعدام گروهی و بی‌سابقه‌ی فعالین عقیدتی کُرد در زندان رجایی‌شهر کرج سحرگاه روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد در زندان رجایی شهر کرج دستکم ٢۵ فعال عقیدتی کُردستان با اسامی ((“کاوه ویسی، طالب ملکی، بهروز شاه‌نظری، کاوه شریفی، آرش شریفی، کیوان مومنی‌فر، وریا قادری، عالم برماشتی، بهمن رحیمی، مختار رحیمی، یاور رحیمی، شاهو ابراهیمی، امیدپیوند، آدریس نعمتی، احمد نصیری، فرزاد هنرجو، امجدصالحی، محمد غریبی، شهرام احمدی، کیوان کریمی، امید محمودی، پوریا محمدی به همراه حکمت عراقی، حمزه عراقی و علی عراقی)) به دارآویخته شدند.

١٣: سحرگاه روز چهارشنبه سیزدهم مردادماه، سه زندانی محبوس در شهر سقز با حضور مقامات امنیتی و قضایی ایران اعدام شدند.
اعدام دو تن از آنها با اسامی لقمان رشیدی و کاوه سهرابی در ارتباط با “خرید و فروش مواد مخدر” عنوان شده است.
در همین زندان، جوان دیگری با هویت ((مصطفی سلیم‌زاده ))٢٣ ساله نیز که به قصاص نفس متهم گشته بود، به دار آویخته شد.
این سه زندانی از حدود ۴ سال قبل در زندان‌های سنندج و سقز نگهداری و حکم اعدام آنان علی‌رغم اعاده دادرسی، توسط دیوان عالی کشور به تأیید رسیده بود.

١۴: روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته در هریک از زندان‌های خوی و سلماس در استان آذربایجان‌غربی سه شهروند کُرد با ((اسامی احمد رستگار، داود محمدی و شاپور هشتیان)) اعدام شدند.

روز هفدهم تیرماه اعدام ((شهرام امیری))، فیزیکدان اهل کرمانشاه در شبکه‌های اجتماعی انتشار یافت.
این خبر آنقدر ناگهانی بود که تاکنون از محل اجرای حکم اعدام اطلاعی دردسترس نمی‌باشد.
مادر شهرام امیری در گفتگو با رسانه‌های خارج کشور، خبر به‌دار آویخته شدن پسرش را تأیید کرده است.

١۵: سحرگاه سه‌شنبه، نوزدهم مردادماه محمد عبدالهی زندانی سیاسی کُرد در محوطه داخلی زندان “دریا” اعدام شد.
اجرای اعدام او که از اسفندماه ٨٩ در بازداشت بسر می‌برد با حضور مقامات قضایی ـ امنیتی حکومت اسلامی ایران صورت گرفته است.

١۶: روز پنج‌شنبه، بیست و یکم مردادماه حکم اعدام یک شهروند ٣٣ ساله اهل شهرستان روانسر به مورد اجراء درخواهد آمد.
حسین عبدالهی فرزند حسن به قتل رییس پیشین دادگستری روانسر متهم می‌باشد.او که در روز بیست و یکم بهمن‌ماه ١٣٩٣ به سوی قاضی سلیم قنبری شلیک کرده بود، مدتی بعد بازداشت و بنابه گزارش مراجع پزشکی، حسین عبدالهی دچار نوعی بیماری روانی است.

١٧: ٧جوان کُرد در انتظار اعدام به سر می برند،این ٧ جوان کُرد، بە اسامی((” رئوف حسنی” فرزند محمد کریم، “آزاد محمدزاده” فرزند عثمان٬ “صالح تیموری” فرزند جلال، “خالد رسولی” فرزند مصطفی، “اسعد رسول‌نژاد” فرزند علی، “ناصرخضری” فرزند عبدالله و “یدالله رحیم‌زاده” فرزند خسرو،)) اعلام گردیدە است

اتفاقات گارگری

درشش ماه نخست سال ٩۵ گارگران کردستان با بی کاری ،اخراج ،فوت ،پرداخت نشدن مزایا ، وهمچنین عدم رعایت امور ایمنی و نبود تصویب و اجرای قوانین حمایتی روبه رو بودنداز جمله:

١: روز شنبه ١۴ فروردین ماه، یک شهروند کارگر در شهر سقز در زیرزمین منزل مسکونی خود دست به خودکشی زد.

هویت این کارگر “ع” اعلام شده و متأهل می‌باشد.

٢: طی سال جدید ١٣٩۵ خورشیدی و با دستور مستقیم استاندار کرمانشاه اقدام به حذف کارکنان قراردادی فرمانداری مرزی قصرشیرین شده است.

در این مدت ۶ تن از پرسنل وابسته به فرمانداری اخراج شده که همگی طرف قرارداد سازمان همیاری‌ شهرداری‌های استان کرمانشاه بودند.

شهروندان کُردی که اخراج شده‌اند از جمله‌ی کارکنانی هستند که ١٠ تا ١۵ سال سابقه کار در بخش امور مربوط به بازارچه مرزی پرویزخان را داشتند.

٣:به گزارش منابع خبری درتاریخ ١٧فروردین ، کارگران کارخانه ایستک در مقابل استاندار کُردستان، مسئولین این واحد تولیدی تصمیم به بستن آن کردند.

نمایندگان کارگران بیکار عنوان می‌کنند که از هم‌اکنون کارخانه در سنندج “به‌طور قطعی” تعطیل می‌باشد.

پیشتر نیز کارخانه ذوب‌آهن کُردستان در قروه به سبب مشکلات مالی و مدیریتی تعطیلی و ۴٠٠ کارگر بومی آن نیز اخراج شدند

۴: در تاریخ ٢١فروردین ماه در بخش سیلوانا، معاون مدرسه ابتدایی دانش روستای “گردوان” با اقدام به خودکُشی به زندگی خویش پایان داد

هویت معلم کُرد، یحیی احمدنژاد فرزند کاظم اعلام شده است.

۵: یکی از اعضای کانون صنفی معلمان استان کُردستان به نام طاهر قادرزاده درتاریخ ٢۶ فروردین به حبس برای مدت سه ماه و یک روز محکوم گردید.

این کنشگر صنفی کُرد به “راه‌اندازی تجمع‌های اعتراضی معلمان و تشویش اذهان عمومی” متهم شده بود.

۶: علی‌رغم اعتراض و اعتصاب کارگران شهرداری سردشت در استان آذربایجان‌غربی، این اداره دولتی از آذرماه سال گذشته معوقات مزدی کارگران را پرداخت نمی‌کند.

٧: نوع اشتغال به‌کار کارگران، پیمانکاری، قراردادی و رسمی اعلام شده است.

همچنین این ٢٠٠ کارگر کُرد در بخش‌های فضای سبز، نقلیه و خدماتی شهرداری مشغول هستند و حتی عیدی نوروز امسال و حق بیمه چندین ماه را هم دریافت

٨: در راستای ممانعت از برگزاری روز کارگر اطلاعات اقدام به بازداشت فله‌ای اعضای انجمن‌های مدافع حقوق کارگران کردند.

٩: روز نهم ماه اردیبهشت، عباس اندریانی و مظفر صالح‌نیا به حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی سنندج احضار شده و درباره مراسم ویژه روز کارگر مورد بازجویی قرار گرفتند.

مأموران امنیتی این دو را از “اقدام و شرکت” در روز اول ماه مه برحذر داشته‌اند.

همزمان با برگزار مراسم این روز در ایران، ۵ تن از فعالین کارگری در تجمع مقابل خانه کارگر سنندج بازداشت و شامگاه همان روز ٣ تن از آنها با تودیع وثیقه آزاد شدند.

اسامی بازداشت‌شدگان مقابل خانه کارگر سنندج؛ یدالله صمدی، لطف‌اله احمدی، زاهد مرادی، نادر رضاقلی و حسین حسن‌آبادی اعلام شده است.

تاکنون از سرنوشت یدالله صمدی و زاهد مرادی اطلاع دقیقی در دسترس نمی‌باشد.

١٠: چندی قبل در اردیبهشت ماه یکی از دستفروشان سنندجی در مقابل ساختمان اداره‌ی صنعت و معدن این شهر دست به خودکُشی می‌زند.هویت این شهروند کُرد “لاوه احمدی‌نیا” است.

١١: بر اساس آخرین آمار منتشر شدە از وزارت صنایع و معادن ایران حدود ۶٠ درصد از صنایع استان لرستان تعطیل و نیمه تعطیل هستند و بقیه صنایع هم با حدود نیمی از ظرفیت فعالیت دارند.

باوجود قول و قرارهای مسئولان دولتی کماکان بیشتر بازارچه‌های مرزی در شرق کوردستان توسط نیروهای امنیتی انتظامی بستە است. این در حالی است کە تخمین زدە می‌شود کە حدود ٢۵ هزار خانوار از طریق این بازارچه‌ها امرارمعاش می‌کنند.

١٢: صبح روز شنبه ٢٢ خردادماه ٢۵ نفر از رانندگان خطوط اتوبوس‌رانی شهری کرمانشاه در اعتراض به نگرفتن حقوق فروردین و اردیبهشت و همچنین پرداخت نشدن حق بیمه، در محل سازمان اتوبوس‌رانی کرماشان تجمع کردند

١٣: صبح روز یک‌شنبه ٢٣خرداد برای چندمین بار متوالی جمعی از نیروهای شرکتی اداره ورزش و جوانان شهرستان کرمانشاه در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات ۵ ماهه و ۶ ماهه‌ی خود در جلو درب محوطه این سازمان واقع در خیابان بهشتی تجمع کرده و نسبت به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان اعتراض کرده و خواهان تعیین تکلیف وضعیت خود شدند

١۴:روز دوشنبه ٢۴ خرداد تعداد ۱۳ نفر از کارگران شرکت تولید لوله و اتصالات اورامان غرب شهرستان روانسر در اعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق خود درب اتاق مدیریت کارخانه واقع در شهرک صنعتی روانسر نسبت به این موضوع اعتراض کردند که مدیر کارخانه دلیل این امر را عدم فروش محصولات و رکود مالی کارخانه اعلام نمود

١۵:احکام قضایی تمامی ۱۷ کارگری که با شکایت کارفرمای معدن طلای آق دره در دادگستری ارومیه محاکمه شده بودند در واپسین روزهای ماه گذشته به اجرا درآمد و جمهوری اسلامی ایران شلاق زدن کارگران در قرن بیستم را بە خود اختصاص داد.

١۶: کارگران کارخانه قند آشتی و ریختەگری الو مین و رفتگران شهرداری مزایای کاری خود را ماهاست دریافت نکرده‌اند.

١٧: صبح روز پنجشنبه ٢٧ خرداد گروهی از رفتگران شهرداری منطقه یک سنندج در اعتراض به نگرفتن ۶ ماه حقوق و مطالبات خودشان و همچنین حق بیمه که از آغاز سال ٩۵ نگرفته‌اند در محل شهرداری منطقه یک سنندج در خیابان ١٧ شهریور بالاتر از هنرستان فنی معلم تجمع اعتراضی کرده و خواهان گرفتن مطالبات خودشان شدند

١٨:همچنین در همین روز جمعی از کارگران کارخانه قند آشتی در شهرستان سنندج در اعتراض به نگرفتن ۴ ماه حقوق و اضافه‌کاری در محل این کارخانه واقع در شهرک صنعتی صاحب در سنندج تجمع اعتراضی کرده و خواهان گرفتن مطالبات عقب‌افتاده خودشان شدند

١٩: و در صبح همان روز جمعی از کارگران و کارکنان شرکت ریخته‌گری آلومین در سنندج در اعتراض به نگرفتن ٩ ماه حقوق در محوطه این شرکت واقع در شهرک صنعتی شماره ١، جنب کارخانه شیر پاستوریزه، تجمع کرده و خواهان گرفتن حقوق عقب‌افتاده خودشان شدند

٢٠: روز یکم تیر ماە حدود ٢۵ نفر از کارگران کارخانه نساجی شین بافت با تجمع در مقابل اداره کار سنندج، خواهان بازگشت به کار خود شدند. این کارگران ۶ ماه قبل به‌وسیله کارفرما اخراج بە واسطە اینکە بازار کساد است اخراج شده‌اند

٢١: روز شنبه ٢٩خردادماه، تعدادی از کارکنان شهرداری بیستون متشکل از نیروهای شرکتی و پیمانی (رسمی) با تجمع در سالن محل برگزاری جلسات شورای شهر ضمن اعتراض نسبت به پرداخت حقوق و معوقه‌ خود، با اعضای شورای شهر درگیری لفظی پیدا کردند.

٢٢: طبق خبر رسیده شرکت «کارا صنعت امین» واقع در شهرک صنعتی شماره یک خیابان دهم سنندج اقدام به اخراج کلیه کارگران کە ۴٢ تن است کرد. تمامی ۴۲ کارگران خود را اخراج کرد. به دنبال این اقدامات، کارگران اخراجی با خواست دستمزد و بیمه و تقاضای بازگشت به کار به اداره کار سنندج مراجعه کرده و تا حال جوابی نگرفته‌اند.

به گفته جمعی از کارگران کارخانه سیمان دو رود، مظفر پاپی ساعت ١٢ ظهر روز ٣ تیر ماە سر نوبت خود حاضر می‌شود و در ساعت ١۴ دچار این سانحه دل‌خراش می‌شود و نیروهای امداد و نجات ساعت ١۵ در منطقه حاضر می‌شوند که خیلی دیر شده است و مظفر جان خود را ازدست‌داده است. یکی از کارگران کارخانه سیمان دو رود: علت مرگ مظفر پاپی این است که در این کارخانه کار ۶ نفر را یک نفر انجام می‌دهد و کارخانه‌ای که قبلاً با ۵٠٠٠ نیرو اداره می‌شد الآن با ۶٠٠ نیرو اداره می‌شود و این طبیعی است که فشار کاری بر روی نیروهای این کارخانه زیاد باشد و خطر هرلحظه جان یکی از نیروها را تهدید کند.

٢٣: دو فعال کارگری که در هفته‌ی اول تیرماه توسط مأموران امنیتی حکومت اسلامی ایران بازداشت شدند از حق داشتن وکیل و دیدار با خانواده‌هایشان محروم هستند.هاشم رستمی و مظفر صالحی‌نیا اسامی این دو زندانی هستند که از روزهای ۲۹ خردادماه و اول تیرماه سال جاری در بازداشت و حبس در زندان مرکزی سنندج بسر می‌برند.

٢۴: چندی پیش یکفعال کارگری با نام”صلاح‌الدین مالک تومتری ” ناچار بە اقدام خروج از کشور و درخواست پناهندگی از یکی از کشورهای اروپایی شد.
نام برده در مصاحبه با آژانس کردپا بیان داشته است که هم اکنون بستگان وخانواده او نیز تحت نظر ماموران امنیتی می‌باشند وبا گذاشتن وثیقه از زندان آزاد شده است.”
این فعال کارگری در مورد وضعیت کارگران در این شهرستان گفته است که” کارگران این شهرستان علاوه بر کمبودهای مادی که با آن روبرو می‌باشند،کارگران کشت وصنعت این شهرستان نزدیک به ٩ماه می‌باشد که حقوق خود را دریافت ننموده‌اند و به نشان اعتراض مقابل اداره‌ کشت وصنعت مهاباد با برپایی چادرهایی اقدام به اعتصاب نموده‌اند.

٢۵: هفتاد کارگر شاغل در مهم‌ترین واحد تولیدی صنعتی مهاباد از کار بیکار شدند تا اعتراض دو هفته‌ای آنها بدون نتیجه به پایان برسد.
کارگران اخراجی از پرسنل باسابقه‌ی کشت و صنعت مهاباد بوده‌اند.

٢۶: شانزدهم مردادماه، دویست تن از کارگران میدان گازی تنگ‌بیجار در ٧٠ کیلومتری شهر ایلام با تجمع در مقابل وزارت نفت خواستار رسیدگی به وضعیت شغلی خود شدند.
این تعداد از کارکنان میدان گازی، حدود ۵ ماه است که از حقوق و مزایا محروم گشته‌اند.

٢٧: طی اقدامی تعجب‌برانگیز اداره‌ی بیمه‌ی تأمین اجتماعی بیمه‌ی ٧٠٠ تن از قالیبافان سقزی را قطع نموده است.اکثریت این قالیبافان زن می‌باشند و قبل از این اقدام اداره‌ی بیمه‌ی تأمین اجتماعی، آنها ماهانه ۵۵ هزار تومان بابت حق بیمه به اداره‌ی تأمین اجتماعی پرداخت نموده‌اند.


١٠: سپاه پاسداران به خاک جنوب کردستان تجاوز نموده و شمارى از اسب‌های کولبران و کاسب‌کاران را هلاک می‌کند. فرماندار پنجوین در این مورد می‌گوید مقام بالاتر را در جریان این اتفاقات گذاشته است.

١١: دو کولبر بە نام‌های لطیف علیخانی و رئوف علیخانی براثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی ایران در مرز سردشت جان خود را از دست دادند

١٢:!یک کولبر کرد به نام رسول درویشانی مشهور به جلال که دو روز قبل توسط نیروهای انتظامی حکومتی اسلامی زخمی شده بود، به علت جراحات وارده فوت نمود

در سال ١٣٩۴ مجموع ۵٨ کولبر کارگر کشته و زخمی شده‌اند که ٢٩ نفر از آنان کشته و ٢٩ تن دیگر زخمی شده‌اند.

١٣: دریازدهم اردیبهشت‌ماه در شهرستان دیواندره دو جوان اهل “کول” در کوه‌های اطراف این روستا جان سپردند.

هویت این دو جوان، سید رضا حسینی و سید جمیل حسینی اعلام شده است.

بنابه گزارش کانون مدافعان حقوق بشر کردستان، این دو جوان ٢٣ و ٢۴ ساله عصر روز جمعه گذشته پس از عازم شدن به کوه‌های اطراف منطقه جهت جمع‌آوری گیاهان خوراکی، جان خود را از دست ‌داده‌اند.

١۴: ساعت ٢١ بیست و نهم اردیبهشت‌ماه در مرز پیرانشهر تعدادی کولبر منطقه با کمین نظامیان حکومتی مواجه می‌شوند.

در حادثه تیراندازی به‌روی کاسبکاران، جوانی ٢٨ ساله به نام عباس آتش‌بریک در دم جان می‌سپارد.

١۵: سیزدهم اردیبهشت‌ماه انفجار یک قبضه مین بجای مانده از دوران جنگ ٨ ساله‌ی ایران ـ عراق، مجروحیت شدید دختر ٢۴ ساله‌ای را درپی داشت.

هویت این قربانی “هاجر واحدی” می‌باشد که حادثه به قطع پای چپ از ناحیه‌ی مچ انجامیده است.

١۶: روز دو شنبه ١٣ اردیبهشت ماه، یک شهروند کرد اهل “اشنویه” به نام “محمود صوفی محمودی” فرزند ابراهیم به علت انفجار مین یکی از پاهای خود را از دست داد.

١٧: یکم خردادماه شماری از کولبران سردشتی مورد حمله‌ی نیروهای مسلح حکومتی قرار گرفتند.

در تیراندازی مأموران سپاه، کولبری ٣٠ ساله بنام محسن محمدگویژی از ناحیه ران پای راست به شدت زخمی می‌‌شود.

١٨: ۲۲ خرداد جسد یک کولبر کورد در ارتفاعات مرزی شهرستان ارومیه و در محلی موسوم به چهل میر شهیدان کشف شد.

این کولبر بیش از ۶ ماه قبل در حین عبور از کوه‌های منطقه مرزی شرق و شمال کوردستان دچار کولاک و ریزش بهمن می‌شود.

کامران پور سمویان هویت کولبر جان‌باخته است.

١٩: درتاریخ ٧فروردین ماه، یکی از کارگران شهرداری مهاباد عصر روز گذشته، هفتم فروردین‌ماه، درپی انفجار ناشی از مین از ناحیه پا زخمی شد.

انفجار مین در حین پاکسازی “خیابان ساحلی” این شهر روی داده است.

هویت این شهروند کُرد پژمان حسینی فرزند عثمان ٢٢ ساله اعلام شده، اما خبرگزاری حکومتی “ایرنا” درباره انفجار اعلام کرده که مین از بقایای جنگ ٨ ساله ایران ــ عراق می‌باشد.

٢٠: ۱۷ خرداد یک شهروند ٣١ ساله در پیرانشهر براثر برخورد با مین عمل‌نکرده در ارتفاعات مرزی منطقه، از ناحیه پاشنه‌ی پا مجروح گردید.

به دنبال قتل دو برادر کولبر کرد در روستاهای گوی زلی از توابع شهر سردشت حالت امنیتی اعلام‌شده و این روستای تحت محاصره نیروهای انتظامی قرارگرفته است و ساکنین این روستا از ترس بازداشت مجبور به تخلیه این روستا شده‌اند

٢١: در ماه گذشته انفجار مین در نقاط مختلف کشور چندین قربانی گرفت که متأسفانه سه تن از آنان کشته و چهار تن دیگر که شامل یک فرد مدنی و سه شاغل پاک‌سازی بود زخمی شدند. هر سه کشته در مناطقی قربانی شدند که دولت در آن مناطق اعلام اتمام عملیات پاک‌سازی کرده بود دو برادر در سردشت و «روستای آلواتان» قربانی شدند و یک‌تن دیگر در «سو مار» در استان کرمانشاه…در نوشته‌های پیشین گفته شد که استان کرمانشاه و استان آذربایجان غربی را دولت و مرکز مین‌زدایی پاک اعلام کرده و به همین دلیل مردم مدنی و بومی این مناطق با تکیه‌بر همین ادعا به‌آسانی به مناطقی که قبلاً آلوده به مین بوده رفت‌وآمد می‌کنند و دچار حوادث متعدد که بعضاً موجب مرگی دل‌خراش می‌شود می‌گردند

٢٢: پنج‌شنبه ۱۳ خردادماه در منطقه مرزی «دشت وزنه» از توابع شهر سردشت در هنگام عبور یک تراکتور، مینی منفجر شد که در اثر آن دو برادر کشته شته و یکی هم به‌شدت زخمی شده است.

٢٣: عصر یکم تیرماه در مسیر جاده مریوان ــ سقز، ٣ کاسب‌کار براثر شلیک مستقیم نیروهای مسلح حکومتی جان خود را از دست دادند. هویت یکی از جان‌باختگان، یحیی خسروی ٣١ ساله اهل روستای «کانی پری» اعلام‌شده است.

٢۴: روز پنجشنبە ٢۴ تیرماە ، بر اثر تیراندازی نیروهای انتظامی بە کولبران، یک کولبر کرد بە نام”درویش عادوی” فرزند “عادل” در شهر سلماس زخمی شد.

این شهروند کرد بعد از زخمی شدن ، برای معالجە بە بیمارستان خمینی شهر ارومیە انتقال دادە شده است و پس از چهار روز بە علت جراحات واردە جان خود را از دست داده است.

نامبرده اهل یکی از روستای “دیلز” منطقە “شپیران” سلماس، کە برای امرار معاش و تامین مایحتاج روزمرە خانوادە خویش راهی منطقە “ترگور” شدە بود در هنگام کولبری مورد اصابت گلولە نیروهای انتظامی قرار گرفت.

٢۵: عصر روز شنبە ١٩ تیرماە، کولبر دیگری بە نام “هیدی اسماعیلی” در نزیکی روستای “مێرگەسە” از توابع آلان سردشت با کمین هنگ مرزی این شهر روبرو و از ناحیە کمر بە بالا بە شدت مجروح می‌شود.

٢۶: شامگاه روز پنجم تیرماه درپی شلیک مستقیم هنگ مرزی سردشت در نزدیکی روستای “بزیله”، کولبر ۴٠ ساله‌ای به نام عزیز صداقت فرزند یوسف جان خود را از دست می‌دهد.
این شهروند کُرد در مسیر روستای مذکور سرگرم امرار معاش از طریق حمل کالا با اسب بارکش بوده است. در حمله‌ی مزبور نیز پدر عزیز بهمراه کولبر دیگری با نام صالح ویسی به شدت مصدوم و به مراکز درمانی سردشت انتقال می‌یابد.

کولبران قربانی از اهالی روستای “سوره‌چم” از توابع بخش مرکزی سردشت هستند.

٢٧: عصر روز سه‌شنبه‌ی هفته‌ی جاری در مرز شهرستان سردشت و این بار در نزدیکی روستای “بیتوش” نیروهای حکومتی به سوی گروهی از کاسبکاران کُرد شلیک کرده که در نتیجه‌ی آن دو شهروند کُرد زخمی شدند.
هویت دو کاسبکار مصدوم؛ عبدالله رسولی و رسول رسولی می‌باشد که بنابه گزارش خبرنگار کُردپا، وضعیت عمومی عبدالله وخیم و تحت مراقبت پزشکی قرار دارد.
اوایل هفته‌ی جاری مرداد ماه نیز کولبری جوانی به نام هیدی اسماعیلی در حوالی روستای “مرگاسه” در منطقه آلان سردشت هدف گلوله‌ی نظامیان قرار گرفت و از ناحیه کمر به شدت زخمی شد.

هنگ مرزی سپاه آذربایجان‌غربی علاوه بر هدف قرار دادن شهروندان کُرد، اسب‌های بارکش کاسبکاران را نیز هدف گلوله قرار می‌دهد که در تازه‌ترین مورد از این اقدام نیروهای نظامی، حدود ٢٠ رأس اسب متعلق به شهروندان کُرد در تیراندازی شب گذشته در مرز سردشت تلف و تعدادی نیز بهمراه کالای کاسبکاران توقیف و مصادر شده است.

٢٨: نیمه‌شب گذشته، هجدهم مردادماهبر اثر برخورد یک دستگاه خودروی مزدا دوکابین با یک دستگاه تویوتا لندکروزر در مسیر روستای دزلی از توابع بخش مرکزی شهرستان سروآباد، چهار کولبر مرزی جان سپردند.

جان‌باختگان حادثه ساعت ٢٢ روز گذشته همگی از اهالی روستای “دره ناخی” از توابع بخش مرکزی شهرستان سروآباد هستند.
اسامی جان‌باختگان بنابه گزارشات رسیده عبارتند از؛ ((اسعد کریمی فرزند رحمان ٣٠ ساله، عدنان کریمی فرزند حسین ۴٢ ساله، سعید ابست فرزند علی ۵٣ ساله و محمود باخه فرزند کریم ۴٠ ساله.))
((عبدالله رسولی فرزند امین، آزاد یاسمنی فرزند حبیب‌الله رئیس شورای روستای دره‌ناخی، امید باخه فرزند علی، عبدالله باخه فرزند علی، محمود نادریان فرزند محمد رضا، اسعد شریفی فرزند غفور، احمد ابست فرزند سعید، شورش ربانی فرزند عبدالهی و سوران النگون)) راننده تویوتا لندکروزر مصدوم این تصادف هستند.

٢٩: در سردشت نیروهای مسلح سپاه پاسداران به روی کاروان کولبران کُرد آتش گشودند که مرگ یکی از آنها را درپی داشت.
شلیک مستقیم به کولبران سردشتی در منطقه “آلان” بوده که جوانی ٣٣ ساله با نام سلام حافظی به قتل می‌رسد.

٣٠: بیست و سوم مردادماه یک شهروند کُرد در مناطق مرزی مرگور از توابع شهرستان ارومیه در کمین نیروهای مسلح سپاه قرار گرفت.هویت این فرد غیرنظامی؛ رضا آینی از اهالی روستای “چریک‌آباد” بخش سیلوانه می‌باشد.
در گزارش ارسالی عنوان شده که او با دو گلوله از ناحیه لگن و شکم مورد اصابت قرار گرفته .

٣١: یکی از سربازان پاسگاه انتظامی روستای “برده‌رشه” از توابع بخش خاوومیرآباد روز شنبه، بیست و سوم مردادماه بر اثر اصابت گلوله به ناحیه سر جان خود را از دست داد.((اسماعیل بسطامی فرزند فایق )) توسط فرد یا افرادی ناشناس مورد شلیک گلوله قرار گرفته است.

٣٢: براثر انفجار یک قبضه مین به جا مانده از جنگ تحمیلی سه نوجوان ۱۵ ساله اورامان از توابع شهرستان سروآباد که یکی از این سه نفر به نام ‘محمد ابراهیمی’ قسمتی از پای راست خود را از دست داد و دو نفر دیگر نیز دچار جراحات سطحی شدند.
٣٣: شامگاه گذشته، شنبه ١٣ شهریورماه در نتیجه شلیک نیروهای نظامی حکومت ایران مستقر در پایگاه مرزی ارتفاعات “دالانپر” از توابع منطقه مرگه‌ور ارومیه به کولبران کُرد، دو کولبر کُرد جان باختند و یک کولبر دیگر به شدت زخمی شده است.

٣۴: روز شنبە، بیستم شهریور ماه، جمعی از کولبران کرد در منطقەی مرزی ” پیرانشهر” در کمین نیروهای مسلح افتاده که در نتیجه یک کولبر کشتە شد.
هویت این کولبر کُرد، «آوات ابراهیمی» اهل پیرانشهر عنوان شده است.

٣۵: نیروهای مستقر در پاسگاه روستای “هشتیان” از توابع بخش صومای برادوست روز ٢٨شهریورماه به سمت یک دستگاه خودروی پیکان تیراندازی کردند.در گلوله‌پراکنی مأموران انتظامی، راننده خودرو با هویت ارکان سعیدی فرزند شوقی در دم جان سپرد.

٣۶: شامگاه روز سه‌شنبه سی‌ام شهریورماه، یک شهروند کُرد به نام سنار محمدی فرزند سلمان براثر شلیک نیروهای انتظامی در روستای “بلجوک” از توابع منطقه قطور خوی جان خود را از دست داد.

محیط زیست وبهداشت

آتش سوزی جنگلی
در شش ماه نخست امسال مناطق غربی ایران از جمله کردستان و کرمانشاه با سیل وخسارات جبران ناپذیر وآتیش سوزی های فراوانی روبه رو بود،عدم توجه مسئولین حکومتی در پیشگیری از تکرار اینگونه وقایع نه تنها اکوسیستم زاگرس، بلکه دامداران زاگرس‌نشین را با خطرات جدی در آینده روبرو خواهد کرد. این آتش‌سوزی‌های مکرر در روزها و ماه‌های اخیر بی‌سابقه بوده که بنابر گزارش‌های دریافتی هزاران هکتار از جنگل‌ها و مراتع زاگرس در این آتش‌سوزی‌ها طعمه‌ی حریق شده‌اند.

١: بارندگی‌های اواسط و اواخر فروردین ماه در کُردستان ایران بیش از ٧۶ میلیارد ریال به اراضی کشاورزی و زیرساخت‌های شهری در روانسر، بوکان و پاوه خسارت به بارآورد بود.

٢: باران‌های سیل‌آسا در ٢۶ فروردین موجب جان باختن ۴ شهروند کُرد و مصدومیت ۴ تن دیگر در شهرها و روستاهای استان ایلام شده است.این تعداد قربانی درپی آسیب‌پذیری بیش از ۵٠ خانوار در حین بارش‌ها می‌باشد.

٣:یک کودک ۵ ساله و زنی ٢١ ساله از جمله‌ی جانباختگان سیل در استان ایلام بوده‌اند.

۴: روز جمعه، دوم اردیبهشت‌ماه سطح رودخانه سیروان پوشیده از لکه‌های نفتی ناشی از نشت هزاران لیتر گازوئیل از کارگاه روستای روار بود.

این کارگاه جوار رودخانه، به دلیل جمع‌شدن آب مخزن سد داریان به زیر آب رفت و مواد نفتی انبارشده به سیروان سرازیر گردید.

۵:شهروند مهابادی در تالاب کانی‌برازان مهاباد درتاریخ ۵اردیبهشت جان خودرا جهت نجات دادن لک لکی تسلیم محیط زیست کرد.

۶: بارش ریز گردها هوای کوردستان را در برگرفت و وضعیت شهرهای سقز بانه مریوان بحرانی اعلام شد.

٧: ۳۰۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع شهر پاوه در آتش سوخت.

٨: ۲۲ خردادماه «۱۰» هکتار از عرصه‌های طبیعی ایلام در آتش سوخت.

١٠: دوشنبه اول تیرماه برافروختن آتش در مراتع کوهستان شاهو که در ناحیه عقبى ده تنگیور واقع‌شده، از طرف افراد ناشناسى شروع گشته و گزارش گردیده که این آتش‌سوزی از ساعت ٢ بعد ظهر شروع و تا ساعت ١٠ ادامه داشته است. لازم به ذکر است این آتش‌سوزی به همت و تلاش مردم روستاى تنگیور و جمعى از جوانان طرفدار محیط‌زیست کامیاران خاموش شد

١١: ششم تیرماه، جمهوری اسلامی ایران زنجیره حملات توپخانه‌ای به مناطق صعب‌العبور و کوهستانی و همچنین مناطق مرزی فی‌مابین شرق و جنوب کوردستان را شروع کرده است.

١٢: هشتم تیرماه، غلات و گندم روستاهاى کاریزه و محمودآباد از روستاهاى بوکان دچار آتش‌سوزی گردیده است.

١٣: هشتم تیرماه به دلیل آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های شهر کامیاران ۱۵ هکتار از این مراتع دچار حریق شدند.

١۴: سه‌شنبه ٨ تیر ١٣٩۴ شمسی، با ورود وسیع ریز گردها به شهرستان قصر شیرین، دید افقی در این شهرستان و حومه به‌شدت کاهش‌یافته است

١۵: دوم تیرماه، برای مدت ٣۵ ساعت جنگل‌های طبیعی اطراف شهر کرماشان طعمه حریق شدند و حدود ۵٠ هکتار مرتع در آتش سوخت.

١۶: آتش‌سوزی از سحرگاه روز دوشنبه ٣١ خرداد آغاز و تا اول تیرماه ادامه یافت. کانون آتش‌سوزی، درختان اطراف روستای «جامه شوران» از توابع بخش مرکزی کرماشان بوده و بنا بر اعلام فرماندار کرماشان: نیروهای مردمی و نیروهای منابع طبیعی اقدام به اطفاء حریق کرده‌اند.

١٧: اول تیرماه، آتش‌سوزی در جنگل و مراتع روستای «انجیرک زردویی» از توابع شهرستان پاوه روی‌داده و طبق گفته فرماندار؛ به چهار هکتار از جنگل و پوشش گیاهی منطقه خسارت واردشده است.آتش‌سوزی که از نیمه‌شب اول تیر با شعله‌ور شدن تنه درختان مجدداً آغازشده بود تا قبل از ظهر دوم تیر ادامه داشت که درنهایت خاموش گردید.

١٨: در این ماه تیر، حدود ۴٠٠ هکتار از مراتع و جنگل‌های شهرستان پاوه در آتش سوخت.

١٨: پنج‌شنبه ٢٧ خرداد ١٣٩۵ شمسی با ورود جبهەی ریز گردها از مرکز و جنوب عراق به نواحی غربی و جنوب غربی ایران، روال عادی زندگی مردمان ساکن در ۵ استان زاگرس –سنندج، کرمانشاه، ایلام، لرستان و کهگیلویه و بویر احمد- برهم‌خورده و با غلیظ‌تر شدن این آلودگی طی روزهای بعدی سلامت شهروندان استان‌های مذکور با تهدید روبرو شده است.

١٩: روز شنبه ٢٩ خرداد ١٣٩۵ مردم ایلام در اعتراض به عدم رسیدگی و توجه چندین سالەی حکومت مرکزی ایران نسبت به ورود متعدد و متکثر جبهەی ریز گردها به استان‌های زاگرس به خیابان‌ها آمده و در مقابل استانداری این استان تجمعی اعتراضی گستردەای را برای چندین ساعت متوالی را به راه انداختند.

٢٠: در تاریخ ١٧تیرماه غلظت بیش از حد استاندارد جهانی ریزگردها در ایلام و شهرستان‌های تابعه، زندگی و سلامت مردم این استان را با خطر جدی روبرو کرده و ادارات مختلف این استان را به تعطیلی کشانده است.

٢١: فضای سبز «پارک فرهنگ» در شهر پیرانشهر استان آذربایجان غربی در پی اختلاف مدعی مالکیت زمین و شهرداری این شهر روز چهارشنبه ۵ خردادماه تخریب شد. کە اعتراض شهروندان را به دنبال داشت.

٢٢: سپاه کرمانشاه مراتع جنگلی دالاهو ٢٣تیر ماه به آتش کشید، طی روزهای ٢٣و٢۴تیرماه درختان بلوط اطراف روستای “الیاسی احمد” از توابع بخش پشت‌ تنگ ذهاب دچار آتش‌سوزی‌های گسترده بوده. منطقه‌ای که دچار حریق گشته به مراتع کوهپایه‌ی “بایکه‌وان” در سلسله جبال دالاهو در غرب استان کرمانشاه مشهور است.

پس از حادثه تیراندازی به کاروان مقامات حکومتی در ریجاب، سپاه پاسداران از اوایل هفته‌ی جاری هرازگاهی مراتع جنگلی را در ارتفاعات مشرف به چندین روستای حومه را گلوله‌باران می‌کند.

٢۴: براساس گزارش‌ها، صبح روز پنجشنبه‌، یکم مرداد، درختان بلوط منطقه‌ی “بان گلین” و ارتفاعات شهرستان گیلان غرب از چهار سو در آتش محاصره شده و قریب به ١٠٠ هکتار از اراضی این منطقه طعمه حریق گشتند.

٢۵: همچنین در شهرستان پاوه نیز، در چند روز گذشته، جنگل‌های این منطقه آتش زده شدند که در بعضی از این مناطق آتش سوزی برای ٣ روز اخیر تداوم داشته است.به گفته‌ی یکی از فعالان محیط زیست این شهرستان، دلیل آتش‌سوزی‌ها مانور نظامی نیروهای سپاه می‌باشد و مردم شهر پاوه ،با تشکیل یک سپر انسانی مانع از حضور نیروهای سپاه در اطراف محل وقوع آتش‌سوزی شدند.

٢۶:در شهرستان “کنگاور” نیز به دلیل به آتش کشیده شدن مراتع در دو برهه‌ی زمانی مختلف، نزدیک به ۴٠ هکتار جنگل و ١٠ هکتار از چراگاه‌های شهرستان کنگاور در آتش سوختند

٢٧: ظهر روز هفتم مردادماه در استان لرستان و در شهرستان تازه‌تأسیس دوره‌چگنی، آتش‌سوزی ٢٠٠ هکتار از جنگل‌های طبیعی منطقه‌ی ” فلاوند ویسیان” را از بین بُرد.
آتش پس از اطفاء، بار دیگر در همان مکان شعله‌ور و وسعیت بیشتری را نابود کرد.
درباره علت حریق، فرماندار دوره‌چگنی از “اختلافات محلی” سخن گفته و آن را “عمدی” دانست.

٢٨: ٢٢مرداد ماه آتش‌سوزی مراتع منطقه “بزاو” و اطراف روستای “سرمست و تالان” شهرستان کنگاور از امروز آغاز شده و هم اکنون سیل جمعیت شهری و روستایی به سمت سرمست ادامه دارد.”
“خسروی” در ادامه بیان داشت که:” گروه‌های کمکی برای مهار آتش‌سوزی از شهرستان‌های سنقر و کلیایی، هرسین و صحنه وارد کنگاور شدند و با وجود اینکه برآوردها فردا انجام می‌شود، اما تا ۵۰۰ هکتار نیز تخمین زده می‌شود.”

٢٩: به گزارش خبر گزاری حکومتی مهر، رضا محمودیان مدیر کل مدیریت بحران استان کرمانشاه از بروز آتش‌سوزی در ٧٩٢ هکتار از جنگل‌ها و ١٨٧٠ هکتار از مزارع کشاورزی این استان از ابتدای امسال تاکنون خبر داد.

٣٠: در شهرستان سرپل ذهاب وشهرستان ملکشاهی آتش سوزی بخش از محیط زیست منطقه طعمه ی حریق شدبر اساس گزارش رسیده به کُردپا، پس از ٢٠ ساعت تلاش مردم محل و دوستداران محیط زیست، آتش‌سوزی گسترده در گردنه‌ی پاطاق شهرستان سرپل ذهاب مهار شد. در این آتش‌سوزی ۸ هکتار جنگل و مرتع طعمه‌ی حریق شد.

٣١: ظهر روز ، بیست و پنجم شهریورماه، جنگل‌های اطراف دهستان “چله” در بخش مرکزی گیلان‌غرب دچار آتش‌سوزی شده است.در این حریق که تا نیمه‌شب گذشته تداوم یافت، ٨٠ هکتار جنگل و مرتع مشجر(درختزار) به نابودی کشیده شد.

٣٢: روزسه شنبه ۳۰ شهریورماه ، جنگلها و مراتع کوه های “لوجار” در “بوئین” از توابع شهر بانه از طرف عده ای افراد ناشناس آتش زده شد و تاکنون این آتش سوزی برپاست و مردم آن نواحی در حال خاموش کردن آن می باشند.

نشریات ،موسیقی، شعر

مشکلات مالى نشریات آذربایجان غربى‏
١: اداره کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد در سال گذشته با اعلام ابلاغیه‌ای، از انتشار ٢١ نشریه‌ی کُردی ـ فارسی در استان کُردستان ممانعت کرده بود.

تصمیم این نهاد دولتی با استناد به ماده ١۶ قانون مطبوعات حکومت اسلامی ایران گرفته شده است.

در میان نشریاتی که لغو امتیاز شده‌اند، فصل‌نامه، ماه‌نامه و هفته‌نامه به چشم می‌خورند.

بخش استانی خبرگزاری ایرنا به نقل از کارشناس مسئول مطبوعات و خبرگزاری‌های در سنندج اسامی نشریات مذکور را ؛ “چرۆ”، “شار”، “هەناسەی ئەوین”، “شۆخ و شەنگ” و “ڕاوێژ” عنوان کرد.

در این سال، نشریات “ڕۆژ ڕەوەند” و “تبیان” توانستند از شمول ماده‌ی ١۶ خارج و تجدید امتیاز شوند.

٢: بیش از ٢ سال است که مقامات حکومتی در ارومیه مانع از شرکت ناشران کُردستان در این شهر می‌شوند.

مسئول انتشارات “آراس” با اعلام عدم چنین اجازه‌ای، آن را “سلیقه‌ای” و “خلاف قانون” تلقی کرد و گفت: برگزاری سالانه‌ی نمایشگاه کتاب در کُردستان همچون استان‌های دیگر یکی از درخواست‌های ناشران است.

به گفته‌ی سعدی سجادی، از اوایل مردادماه ۴ سال قبل، درخواست صدور مجوز چاپ ٣٠ عنوان کتاب را از اداره فرهنگ و ارشاد کرده‌ایم اما تاکنون پاسخ مشخصی نگرفته‌ایم.

درج جمله “ویژه اهل سُنت” بر روی کتاب‌ها، یکی دیگر از انتقادهای جدی انتشاراتی‌ها در کُردستان می‌باشد که موجب ایجاد دیدگاهی نامناسب در مخاطبان و کاهش مخاطب می‌شود.

٣: مسئولان فرهنگی استان کُردستان با برگزاری محفل ادبی دکلمه شعر و داستان در مریوان مخالفت کردند.
نشست یادشده طبق برنامه‌ریزی قبلی می‌بایستی روز دوشنبه، چهارم مردادماه برگزار می‌شد که با دخالت معاون فرهنگی اداره‌ی کل فرهنگ و ارشاد استان لغو مجوز گردید.
کانون فرهنگی ـ هنری ” ڤەژین” بانی اصلی محفل ادبی شاعران مریوانی بوده است.
شب شعر “بەرخۆدانی خەیاڵ” که با دستور جلال قلعه‌شاخی لغو گردیده از حدود یک‌ماه قبل توسط کانون “ڤەژین” در حال تدارک است.
منابع خبری به نقل از مجریان نشست مریوان عنوان می‌کنند که مسئولان فرهنگی استان کُردستان، وضعیت منطقه و شهر مریوان را برای برگزاری چنین فعالیت‌هایی مناسب نمی‌دانند و خواستار توقف به گفته‌ی آنان؛ فعالیت‌های حساس‌برانگیز” شده‌اند.

۴: سرپرست گروه کُردی “آرشاویر” از ترافیک کنسرت‌ها در شهر کرمانشاه به شدت انتقاد کرده و آن را موجب “دلزدگی” و پایین آمدن “فرهنگ شنیداری” عنوان کرد.فرشاد رستمی طی گفتگو با هفته‌نامه‌ی “صدای آزادی” از “کسانی” سخن گفته که به گفته‌ی وی “نمی‌گذارند” اداره‌ی فرهنگ و ارشاد “کار درست” را انجام دهد.او به تبلیغ هفت کنسرت موسیقی همزمان با اجرای گروه “آرشاویر” در اردیبهشت‌ماه امسال اشاره کرد و گفت: شاهد بودم هنرمندانی از مرکز را می‌آورند و کنسرت‌گذار چنان با حقارت خود را خاک زیر پای آنها می‌کند که باید فقط تاسف خورد.

۵:گروه هنری نیشتمان از بوکان توانست نظر هیأت داوران پنجاهمین دوره جشنواره بین‌المللی موسیقی فولکلور کرواسی را جلب کند.مقام نخست در بخش جنبی جشنواره به دست آمده و مردم کرواسی نیز در رأی‌گیری به موسیقی فولکلور شرکت داشته‌اند.عثمان محمدی سرپرست گروه نیشتمان با اعلام این خبر، افزوده که در این دوره از جشنواره، ١٧ کشور به ارائه‌ی موسیقی فلکلور خود پرداختند.

۶: عمارت خسروآباد در سنندج مملو از دف‌نوازان دختر و پسر کُردستانی بود که شکوه این ساز کوبه‌ای را به نمایش گذاشتند.در دف‌نوازی عصر روز پنج‌شنبه،٢۵شهریور بالغ بر یکهزار نفر در قالب ۵۰ گروه ۲۰ نفری شرکت کننده با لباس کُردی حضور یافتند.
عمارت خسروآباد قدمتی بیش از ٢٠٠ سال دارد و مرکز حکومتداری اردلا‌ن‌ها به شمار می‌رود.

٧: روزشنبه ٢٧شهریور ماه انتشارات “گوتار” از کتاب دوزبانه “پاریس” در کافه کتاب “کال” رونمایی کرد.”پاریس” حاوی ۴٠ گزیده شعر از سروده‌های هاینریش کارل بوکوفسکی مشهور به چارلز بوکوفسکی شاعر و داستان‌نویس آمریکایی آلمانی‌تبار است که از سوی عطا میرکی ترجمه شده است

اعتراضات وتظاهرات

١: بر اساس گزارش‌ها، ٣ نفر از شهروندان یارسان به نام‌های “سیاوش حیاتی”، “سیدامین عباسی” و “نوشاد طاهری” به نشانه‌ی اعتراض به تبعیض و بی‌پاسخ ماندن مطالبات جامعه‌ی یارسان، هنگام ورود “حسن روحانی” به این استان لب‌های خود را دوختند.

٢:بر اساس گزارش رسیده ساعت ٩ صبح روز شنبە ٢۶ تیرماە، در نزدیکی بازارچە “دوپزە” واقع در مرز قلادزی، نیروهای حکومتی اجناس و وسایل کاسبکاران کُرد را با خود ‌بردند.

صاحبان اجناس و جمعی از مردم برای بازپس گرفتن بار کولبران بە سوی پاسگاە حملەور ‌شدند و نیروهای انتظامی با شلیک تیر هوایی اقدام بە پراکنده نمودن مردم کردند که در نتیجه، مردم بە پاسگاه یورش بردند و درگیری‌هایی میان آنان و مأموران انتظامی به وقوع پیوست.

٣: صبح ‎روز پنج شنبه برای قدردانی از خانواده «دلیر احمدی» و بزرگداشت وی، شهروندان سنندج به همراه فعالان مدنی در بهشت محمدی سنندج جمع شوند و مزار مقتول را گلباران کنند.

‎ ۴: مادر دلیر احمدی صبح روز سه‌شنبه برای اجرای حکم قصاص قاتل فرزندش به زندان سنندج دعوت شده بود اما وی با دست خود طناب اعدام را از دور گردن قاتل بیرون آورد.

صبح روز سه شنبه دوم شهریورماه فردی که به اتهام قتل محاکمه و به قصاص محکوم شده بود با رضایت خانواده مقتول در زندان مرکزی سنندج، از اعدام نجات یافت. براساس این گزارش‌، در یک نزاع خیابانی در سال ۱۳۹۱ دلیر احمدی ۲۳ ساله با ضربه چاقو به قتل رسید.

۵: روز دوشنبه ۲۹ شهریور ماه ، دانشجویان دانشگاه کرمانشاه اعتراض نمودند و نارضایتی خود را نسبت به رفتار ناشایست مسولان و بی احترامی به دانشجویان ابراز کردند و همچنین از مشکلات سیستمی و عملکرد ضعیف دانشگاه اعلام نارضایتی نمودند.

نامه
نامه ودلنوشته ها

محمد نظری، زندانی سیاسی کُرد اهل شاهین‌دژ نهم خردادماه ٧٣ از سوی مأموران امنیتی سپاه ابوذر شهر بوکان بازداشت گردیده و از حق هرگونه مرخصی قانونی محروم می‌باشد.
وی که یکی از باسابقه‌ترین زندانیان سیاسی کُردستان و ایران می‌باشد به اتهام “هواداری و تبلیغ برای احزاب کُرد اپوزیسیون حکومت اسلامی ایران”، بازداشت و در دادگاه بدون حضور وکیل و به ریاست قاضی جلیل‌زاده، رئیس دادگاه انقلاب ارومیه به اعدام محکوم شد.
حکم این شهروند کُرد سرانجام در سال ٧٨ با یک درجه تخفیف به زندان ابد کاهش یافت و از آن زمان تاکنون در زندان‌های ارومیه و رجایی‌شهر کرج محبوس و از هرگونه اعطای مرخصی محروم گشته است.
این زندانی سیاسی کُرد در شهریورماه ٩١ به نشانه‌ی اعتراض به دو دهه حبس در زندان‌های حکومت اسلامی ایران اقدام به دوختن لب‌های خود نمود و برای مدت ۴٠ روز نیز دست به اعتصاب غذا زد.
محمد نظری طی نامه‌ای به سخنگوی قوه قضاییه خواستار رسیدگی به وضعیت پرونده‌اش شده است.
متن این نامه درپی می‌آید:
نامه‌ای برای آقای محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه
آقای محسنی اژه‌ای؛
از اینکه اعتصاب غذا امری ناشایست است هیچ شکی در آن نیست و هیچ انسانی حق ندارد با توسل به آن به حق خود برسد. اما این مسئله در جامعه‌ای صدق می‌کند که مسئولین و صاحبان قدرت به قانون خودنوشته احترام گذاشته و اجازه حق‌کشی چه برای خود و چه برای دیگران را ندهند.
آقای محسنی اژه‌ای، اینجانب محمدنظری فرزند حمدالله در سال ۷۳ به اتهام هواداری از حزب دمکرات کردستان ایران دستگیر و به اعدام محکوم شدم که بعد از گذشت ۵ سال این حکم به حبس ابد تقلیل یافت. در تاریخ دهم مهرماه سال ۹۱ به دستور خود شما و به امضای آقای مرتضوی معاون وقت دادستان کل کشور، پرونده‌ام مورد بررسی مجدد قرار گرفت و بعد از طی مراحل قانونی در سال ۹۲ دادگاه مهاباد و رئیس زندان رجایی شهر کرج با آزادی‌ام موافقت کردند.
ولی تاکنون هیچ اقدامی جهت آزادی من صورت نگرفته است و تمام نامه‌هایی که از سوی مراجع ذیصلاح به مسئولین قضایی نوشتم، بی‌پاسخ مانده است.
حال، اینجانب در اعتراض به اقدامات غیرقانونی و ناعادلانه بعضی از مسئولین که مانع اجرای صحیح قانون شده‌اند، تنها خواسته‌ام از شما که هیچ عمل غیرقانونی را تحمل نمی‌کنید، این است تا نسبت به اجرای قانون در مورد اینجانب اقدام نمایید و اعلام می‌کنم آیا اگر این نامه نیز نتوانست حق و حقوق مرا به من بازگرداند، راه دیگری غیر از اعتصاب غذا برای یک زندانی که دستش از همه جا کوتاه است پیشنهاد می‌کنید؟
محمد نظری فرزند حمدالله
زندان رجایی شهر

دلنوشته افسانه بایزیدی
«من افسانه کُردستانم٬ یک دختر جوان کُرد از خطۀ کردستان محروم ایران»
‎افسانه بایزیدی، زندانی سیاسی و فعال دانشجوی کُرد که بتازگی جهت گذراندن ۴سال حکم و تبعید، به زندان مرکزی کرمان منتقل شده است، او در رنج‌نامه‌ای که از زندان نوشته، از رنج‌ها، مشقت‌ها و دردهایش گفته است.
دربخشی از این نامه آمده است که :«من همان افسانەای هستم، برای ۹۰ روز شکنجه و عذاب، در تمام مدتی که در بازداشت بودم به هر شیوه و با هر وسیلەای شکنجه ام دادند. نخستین روزهای بازداشتم میزان شکنجه ها به حدی بود که توان راه رفتن نداشتم. پاهایم و پشتم سیاه و کبود شده بود.»

‎این فعال دانشجوی کُرد اهل بوکان روز یکشنبه، ۳۱ مرداد ماه، به اتهام تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری و همکاری با یکی از احزاب کرد در شعبه یک دادگاه انقلاب مهاباد به چهار سال حبس و تبعید به زندان کرمان محکوم شد.
نامبرده در روز ۱۸شهریورماه برای گذراندن حکم چهار سال حبس خود، به زندان کرمان منتقل شد.