حزب سکولار دمکرات ایران

6434

«کاخ بردک‌سیاه» کاخی مربوط به عصر هخامنشی است، و در ۱۲ کیلومتری شهر برازجان واقع شده‌است، این کاخ در حاشیه رودخانه دالکی قرار دارد.

بنا بر گزارشات تازه ای از ایران «کاخ بردک سیاه» محل اقامت زمستانی داریوش هخامنشی امپراتور ایران و آثار با ارزشی که در آن است به سرعت در حال نابودی است.

کاخ بردک در سال 2001 به وسیله گروهی از باستانشناسان و به سرپرستی باستانشناس سرشناس احسان یغمایی در شهرستان بوشهر، ایران از زیر خاک بیرون کشیده شد. در ساخت کاخ بردک سیاه از دو نوع سنگ سیاه و روشن استفاده شده که جنس و رنگ آن ها در نوع خود منحصر به فرد هستند. همین طور در کاوش ها مقدار زیادی طلا به دست آمده که کارشناسان حدس می زنند روکش درهای چوبی تالار بوده اند. این طلاها از ابتدا در اختیار سازمان میراث فرهنگی بوشهر قرار داده شد.

04

در همان کاوش های اولیه باستانشناسان معتقد بودند که این کاخ به احتمال زیاد عظیم تر از پرسپولیس بوده است و با کاوش های بیشتر امکان دستیابی به آثار مادی و معنوی زیادی در آنجا وجود دارد. مهم تر این که وجود کاخ اختصاصی داریوش بزرگ در کنار خلیج فارس نشان از مالکیت ایرانیان بر خلیج فارس از زمان های بسیار دور دارد.

متاسفانه به بهانه های مختلف سازمان میراث فرهنگی از ده سال پیش کاوش ها را متوقف کرد و این محوطه ی باستانی را به حال خود رها کرده است.

در این سال ها بقایای به جامانده از کاخ بردک سیاه که شامل پایه ستون‌ها و دیوار نگاره‌ای سیاه رنگ است به دلیل عدم محافظت و سهل انگاری در حال نابودی تدریجی بوده است. یکی از آثار منحصر بفردی که در این مکان به دست آمده مجسمه ای از داریوش و همراهانش است که شباهت زیادی به نقش برجسته های داریوش در تخت جمشید دارد و متن های بر آن نیز به خط بابلی است. این اثر و برخی آثار دیگر سال ها سال پیش میان آجرهای ساختمانی که با گچ به هم وصل شده بود گذاشته شدند و تکه پارچه هایی هم رویش کشیده اند که کارشناسان می گویند با نفوذ آب باران احتمال این که سنگ ها از هم باز شوند زیاد است. بقیه آثار و انبوهی سنگ های شکسته که نشان از حفاری های «غیر مجاز» دارند در اطراف محوطه ی این کاخ دیده می شود.

03

قابل توجه است که این محوطه ی باستانی هشت سال پیش در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اما هیچ نوع حفظ و نگاهداری از آن انجام نشده است.

در گفتگویی که احسان یغمایی، رییس گروه باستانشناسی کاخ بردگ با این سایت داشته به شدت از این وضعیت نگران است. به گفته او سازمان میراث فرهنگی حتی حاضر نشده است که کتاب او را که گزارش دو فصل کاوش در این محوطه می باشد را منتشر کند.