حزب سکولار دمکرات ایران

سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳

Human Right

بیست و هشتمین نشست شورای حقوق بشر از روز دوشنبه، ۱۱ اسفند در مقر سازمان ملل متحد در شهر ژنو سوئیس آغاز می‌شود در حالی که وضعیت حقوق بشر در ایران موضوع چندین جلسه و قطعنامه خواهد بود.

در جریان این نشست که تا روز ۷ فروردین ادامه خواهد یافت، پیش‌نویس قطعنامه‌ای درباره لزوم همکاری ایران با جامعه بین‌المللی در زمینه حقوق بشر جهت تصویب ارائه خواهد شد.

همچنین تمدید دوره ماموریت احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره حقوق بشر در ایران نیز به پیشنهاد بریتانیا، سوئد و الجزایر به نمایندگی از گروه آفریقا، به رای‌گیری گذاشته می‌شود.

آقای شهید در گزارش‌های خود حکومت ایران را به نقض گسترده حقوق بشر متهم کرده و تاکید داشته که «قوانین، سیاست‌ها و نهادهای مختلف در ایران همچنان به تخریب شرایط مورد نیاز برای تحقق حقوق بنیادین شهروندان ادامه می‌دهد».

در این گزارش‌ها به موارد متعدد اعدام، شکنجه در زندان‌ها، نقض اصول آزادی بیان و اطلاعات، آزادی مذهب و آزادی تجمعات اشاره شده است.

جمهوری اسلامی اما ضمن رد این گزارش‌ها، احمد شهید را به پرونده‌سازی علیه حکومت ایران متهم کرده و از او به کمیسر سازمان ملل متحد شکایت برده است.

با این حال در بیست و هشتمین نشست شورای حقوق بشر مرحله دوم از دوره دوم بررسی ادواری جهانی پرونده حقوق بشری جمهوری اسلامی با بررسی گزارش‌های احمد شهید و‌بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد برگزار خواهد شد.

مهری جعفری، فعال حقوق بشر و وکیل ساکن بریتانیا می‌گوید: «آن‌چه درباره گزارش‌های آقای شهید در این چند سال اهمیتی بنیادین دارد این است که این گزارش‌ها نشان می‌دهند وضعیت حقوق بشر در ایران تغییری نکرده. به یک معنا از سال ۲۰۱۱ که برای ایران گزارشگر ویژه حقوق بشر تعیین شده، مسائل اصلی همچنان باقی مانده و پیشرفتی حاصل نشده است، مثل تعداد اعدام‌ها که گزارش‌های آقای شهید نشان می‌دهد، وضعیت بد‌تر هم شده یا اعدام کودکان زیر ۱۸ سال، مسئله زنان، مسئله اقلیت بهایی که همچنان از ادامه تحصیل محروم هستند و امنیت جانی نیز ندارند، یا مسئله اقلیت‌های جنسی.»

این فعال حقوق بشر در ادامه عنوان می‌کند: «تمدید ماموریت احمد شهید امری ضروری است به‌ویژه اکنون که جمهوری اسلامی از شرایط بین‌المللی و مذاکرات هسته‌ای استفاده می‌کند و به نقض حقوق بشر ادامه می‌دهد. ما می‌بینیم که حتی بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ هم تغییر عمده مثبتی به وجود نیامده است. در مجموع، شرایط ناامیدکننده است.»

برگزاری بیش از ۱۰ نشست دیگر درباره ایران

در بیست و هشتمین اجلاس شورای حقوق بشر به روال همیشه، نهادهای مدنی، آموزشی و حقوق بشری نیز نشست‌های جانبی متعددی را در مقر سازمان ملل متحد برگزار می‌کنند که بیش از ۱۰ مورد این نشست‌ها به مسئله حقوق بشر در ایران اختصاص دارد.

حقوق افراد دارای معلولیت در ایران، حقوق اقلیت‌های مذهبی در ایران و حقوق اقلیت‌های جنسی در ایران از جمله این نشست‌ها هستند که نهادهایی مانند سازمان غیردولتی اتریشی زودویند (سودویند)، از نهادهای مشاور سازمان ملل متحد آن را برگزار می‌کنند.

جامعه بین‌المللی بهاییان نیز مسئول برگزاری یک نشست دیگر در مقر سازمان ملل متحد است که روز ۲۷ اسفند انجام می‌شود و عنوان کلی آن «حقوق بشر در ایران» است.