حزب سکولار دمکرات ایران

2015IMG00161456
کنفرانس نفتی لندن که قرار بود هفته آینده برگزار شود با دخالت نهادهای آمریکائی ناظر بر اجرای تحریم ها و نامه چهار سناتور به خزانه داری، لغو شد. عدم برگزاری کنفرانس و اظهارات امروز زنگنه در مجلس درمورد اسفناک بودن صنعت نفت و ناتوانی وزارت نفت در اجرای پروژه های نفت و گاز و حتی پرداخت حقوق کارمندان خود، نشانی از بن بست دولت روحانی و گواهی بر وضعیت بحرانی نظام ولایت فقیه است

———————————————————————

با همکاری مشترک رژیم و لابی طرفدار مماشات در انگلستان، قرار بود یک کنفرانس نفتی در لندن با حضور مسئولین شرکت نفت و نمایندگان کمپانی های بزرگ نفتی و سرمایه گذاران خارجی در هفته آینده از 23 تا 25 فوریه 2015 برگزار شود. در این نشست قرار بود چهل میلیارد دلار پروژه سرمایه گذاری در نفت و گاز ایران و همچنین، مدل جدید قراردادهای نفتی که گویا برای شرکت های خارجی جذابیت بیشتری دارند معرفی شوند. طی یک سال و نیم گذشته، برگزاری این کنفرانس چند بار اعلام و سپس لغو شده بود که دلیل اصلی آن، عدم تمایل شرکت های بزرگ نفتی برای حضور علنی در چنین نشست هائی است که از نظر آمریکا، تلاش درجهت تضعیف تحریم های بین المللی تعبیر میشود.

اما این بار نیز، با پیگیری نهادهای آمریکائی که ناظر بر اجرای تحریم ها هستند و با دخالت چهار سناتور آمریکائی و نامه آنها به خزانه داری، سرانجام مسئولین موسسه برگزار کننده کنفرانس در لندن، مجبور به لغو آن شدند و آگهی آن نیز بطور کامل از روی وبسایت موسسه برداشته شد. نامه چهار سناتور آمریکائی نیز در آغاز سال نو، منتشر شد.

لغو کنفرانس که شکست سخنی برای مسئولین دولت ایران بود نشان داد که تلاش های رژیم برای عادی نشان دادن فضای تجاری با ایران و جذب کمپانی های نفتی، غیر واقعی است. سایت اویل نیوز که اخبار مربوط به صنعت نفت ایران را گزارش میکند، در گزارشی در 23 در این باره نوشت:

“حدود یکسال قبل علاقه مندان بسیاری برای برگزاری گردهمائی دست اندرکاران برای سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز ایران فعال شدند. همایشی برای برگزاری در اسفندماه سال گذشته درتهرا ن برنامه ریزی شد، ولی بدلائلی برگزار نشد. یک برگزار کننده همایش های بین المللی دیگری در انگلیس نیز قرار بود همایشی برای ارائه قراردادهای جدید و پروژه های صنعت نفت ایران در لندن برگزار کند، ولی چندین بار مجبور شد که تاریخ برگزاری همایش را به عقب بیاندازد. در روزهای اخیر وقتی به تارنمای برگزار کننده مورد نظر مراجعه کردم متوجه شدم که دست رسی به بروشور همایش مورد نظر بکلی از تارنما (سایت) برگزار کننده همایش حذف شده است و معلوم نیست که همایش مذکور در ایام 23 و 24 فوریه 2015 در لندن برگزار خواهد شد یانه؟

بقرار معلوم برخی از خبرها حاکی از این است که 4 سناتور آمریکائی قبل از عید کریسمس در نامه ای به وزارت خزانه داری آمریکا ( اخیرا” موضوع آن فاش شده است) از اینکه برگزاری چنین همایشی در لندن برای جلب و جذب سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز ایران ممکن است تحریم ها را نادیده گرفته باشد ابراز نگرانی کرده وخواستاررسیدگی شده بودند.”

خبرگزاری ایسنا در گزارشی در اینباره به نقل از رویترز نوشت:

” یک مقام ایرانی گفت: آمریکا از ایران خواسته که این کنفرانس را تا زمان امضای توافق هسته‌ای نهایی به تعویق بیندازد. واشنگتن تاکید دارد اجرای تحریم‌ها در حال حاضر ادامه دارد. سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس گفت: دولت این کشور از برگزاری کنفرانس نفتی لندن در این مقطع حمایت نمی‌کند. وی با بیان اینکه تشویق تجارت با ایران پیام اشتباهی را ارسال می‌کند گفت: هنوز زود است که در نبود توافق هسته ای جامع این کنفرانس برگزار شود. تحلیلگران می‌گویند: ایران هنوز برای تجارت مهیا نیست. مهدی ورزی یکی از مقامات سابق شرکت ملی نفت ایران گفت: مذاکرات با شرکتهای نفتی خارجی در جریان بوده است و ایران باید مشوق‌های جذاب‌تری را برای جذب سرمایه‌گذاری ارائه دهد. ورزی که یک شرکت مشاور انرژی در انگلیس را اداره می کند گفت: با شرایط کنونی حتی اگر تحریم ها لغو شود شرکت‌های خارجی زیادی به ایران نخواهند آمد.”

سایت اخبار نفت نیز از بازنشدن گره تحریم ها و آثار منفی آن روی آینده دولت روحانی اظهار ناامیدی کرده است:

“با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، امیدها برای رفع تحریمها و بازگشت شرکتهای بین المللی نفتی به ایران به منظور مشارکت در پروژه ها قوت گرفت. اما گره تحریمها هنوز باز نشده و همین موضوع برگزاری کنفرانس رونمایی از قراردادهای جدید نفتی ایران را تا آبان ماه سال آینده به تاخیر انداخته است. به نظر می رسد بر خلاف آنچه پس از روی کار آمدن دولت جدید پیش بینی می شد، باز شدن گره تحریمها و رفع تردیدهای سیاسی شرکتهای غربی بسیار طولانی تر شده اما با این وجود سرنوشت پروژه های نفت و گاز همچنان به تحریمها گره خورده و این نمی تواند پیام مثبتی برای صنعت نفت ایران باشد. تا زمانی که سرنوشت قراردادها و پروژه ها با تحریمها گره خورده باشد، نمی توان از فرصتها به نحو مطلوب استفاده کرد و خیلی زود، فرصت دولت کنونی به پایان می رسد.”

لغو کنفرانس لندن برای بار چهارم، پیام روشنی به دولت روحانی، بویژه وزیر نفت بیژن زنگنه است که طی یک سال و نیم گذشته، با ارائه پیشنهادات جذاب نفتی تلاش میکنند تا کمپانی های بزرگ نفتی را به نقض تحریم ها و لابی در کشورهای غربی برای نرمش آمریکا و اروپا در مذاکرات هسته ای کنند. (برای آشنائی با استراتژی دولت روحانی در این زمینه، گزارش ویدئویی “دیپلماسی نفتی، شاه کلید رژیم برای عبور از بحران” را نگاه کنید)

شکست دولت روحانی در ترک انداختن تحریم ها، کار را بجائی رسانده که بیژن زنگنه در جلسه امروز مجلس رژیم در 27 بهمن، به وضعیت وخیم صنعت نفت یعنی اصلی ترین محل درآمد رژیم و رگ حیاتی نظام اعتراف کرد و گفت: “این وزارتخانه در پرداخت حقوق کارکنان خود به مشکل برخورده است. با توجه به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، وزارت نفت پولی برای سرمایه گذاری در میادین مشترک ندارد. در حال حاضر وضعیت نفت بسیار اسفناک است و در صورتی که این بند رای نیاورد دچار بحران واقعی می شویم.”

جالب اینجاست که همین زنگنه، چند هفته پیش، به سبک احمدی نژاد به دروغگوئی پرداخت و در مصاحبه مطبوعاتی گفت: “اگر قیمت نفت تا 25 دلار هم کاهش پیدا کند، مشکلی صنعت نفت را تهدید نمی‌کند.”
منبع: فوروم ایرانیان، 16 فوریه