حزب سکولار دمکرات ایران

تاریخ: سه شنبه ,۳۰ دی ۱۳۹۳
mahdiye golru
سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای نسبت به ادامه بازداشت مهدیه گلرو، که بیش از سه ماه است به خاطر اعتراض به اسیدپاشی‌ها در زندان به سر می‌برد، اعتراض کرد و خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط وی شد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: علی رغم ساعت‌ها بازجویی وی اجازه دسترسی به وکیل خود را نداشته است. او یک زندانی عقیدتی است که باید فورا و بدون قید و شرط ازاد شود.

مهدیه گلرو، دانشجوی محروم از تحصیل و فعال مدنی تنها به دلیل شرکت در تجمع مسالمت‌آمیز مقابل مجلس در اعتراض به اسیدپاشی‌ها بازداشت شد و حدود ۴۵ روز را در انفرادی گذراند و پس از آن به سلول کوچک دو نفره‌ای در‌‌ همان بند در بند ۲ الف منتقل شد.

ترجمه فارسی و متن کامل انگلیسی بیانیه سازمان عفو بین‌الملل در ادامه آمده است:

مهدیه گلرو مدافع حقوق زنان بیش از دو ماه است که بدون تفهیم اتهام به دلیل شرکت در تجمع مسالمت امیز در اعتراض به اسیدپاشی‌های سریالی در اصفهان در زندان اوین در بازداشت به سر می‌برد. علی رغم ساعت‌ها بازجویی وی اجازه دسترسی به وکیل خود را نداشته است. او یک زندانی عقیدتی است که باید فورا و بدون قید و شرط ازاد شود.
مهدیه گلرو بیست و نه ساله از تاریخ ۴ آبان که در منزل خود دستگیر و اموال شخصی‌اش ضبط شد در بازداشت به سر می‌برد. وی دو ماه از زمان بازداشت در بند دو الف زندان اوین که در اختیار ماموران اطلاعات سپاه پاسداران است را در سلول انفرادی سپری کرده و بعد از ان به سلولی مشترک با زندانی دیگری انتقال داده شده است. در تاریخ ۲۲ دی ماه پرونده مهدیه گلرو به شعبه پانزده دادگاه انقلاب فرستاده شد. وی تاکنون اجازه ملاقات با وکیلی که خانواده‌اش برای اختیار کرده‌اند را نداشته است. او مجاز به دو بار تماس تلفنی هفتگی و هر از گاهی ملاقات با خانواده است.
مهدیه گلرو در تاریخ سی‌ام مهرماه در اعتراض به خشونت علیه زنان و اسیدپاشی‌های سریالی بر زنان که در اصفهان رخ داده بود در تجمعی مسالمت امیز در مقابل مجلس شورای اسلامی شرکت کرد. بیم ان می‌رود که بازداشت او تلاشی باشد برای ضربه زدن به تجمعات مسالمت امیز و خاموش کردن صدای زنانی که در مورد مسائل مربوط به حقوق زنان صحبت می‌کنند.
مقامات ایرانی حملات اسیدپاشی را محکوم کرده‌اند اما عاملان این حملات تا کنون شناسایی نشده و تحت پیگیرد قانونی قرار نداده‌اند.
مهدیه گلرو پس از شروع حملات اسیدپاشی در اصفهان و قبل از بازداشت در صفحه فیس بوک خود نوشت: من زنم، یک زن ایرانی همیشه ترسیده‌ام، همیشه نگرانم، من یک زنم و این روز‌ها از زن بودنم می‌ترسم.