حزب سکولار دمکرات ایران

دی ۱, ۱۳۹۳

گزارشی از ملاقات سرور کاردار مسئول کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی و نوشین قادری نمایندهٔ کمیته بین‌المللی علیه اعدام در اسلو پایتخت نروژ با احمد شهید گزارشگر ویژه امور حقوق بشر در ایران
عصر روز پنجشنبه ۱۸دسامبر ۲۰۱۴ سرور کاردار به همراه نوشین قادری طبق قرار قبلی‌ با احمد شهید گزارشگر ویژه امور حقوق بشر در ایران دیدار و گفتگو نمودند. در این دیدار یک‌ساعته لیست ۱۷ نفر از زندانیان زندان گوهردشت کرج که نیاز فوری به سرویس پزشکی‌ دارند معرفی‌ شد. جمهوری اسلامی با شکنجه‌های بی‌وقفه و غیرانسانی‌ محکومین، باعث صدمات فیزیکی و روانی‌ جدی در حق زندانیان سیاسی می‌شود که بعضاً بستری شدن در یک بیمارستان مجهز تنها راه نجات شخص مصدوم از مرگ حتمی می‌باشد. در این رابطه با هماهنگی‌های لازم امکان تماس مستقیم احمد شهید با نمایندهٔ این زندانیان در زندان رجای شهر فراهم‌شده بود . احمد شهید با تأکید بر مستند و معتبر بودن گزارش ارائه‌شده به دلایل امنیتی و عواقب آن از این تماس خودداری نمودند. در این رابطه سرور با تأکید بر فاجعه‌آمیز بودن تحمیل حبس به تعداد قابل‌توجهی‌ از زندانیان علاوه بر مصدومیت بر کهولت سنّ بالای ۷۰ آنان تأکید نمود و به‌عنوان نمونه به پرونده آقای طفاح اشاره نمود. در این دیدار همچنین سرور کاردار با ارائه‌ی سندی در رابطه با پرونده محکومیت خانم صابری نژاد شهروند ایرانی انگلیسی‌ با تأکید بر مصداق بارز نقض حقوق بشری در این پرونده از احمد شهید خواست که این پرونده را با فوریت ویژه‌ای پیگیری نمایند. احمد شهید با ابراز تأسف در مورد این محکومیت و با تأکید بر اهمیت ویژه آن خواستار ترتیب ملاقات همسر رویا صابری نژاد با خود شد. بر این اساس قرار است به‌زودی ترتیب ملاقات ویژه با همسر رویا صابری نژاد با احمد شهید با حضور و پیگیری سخنگوی کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی شیوا محبوبی در کشور انگلیس صورت گیرد.علاوه بر این دو سند مشخص در مورد زندانیان مریض و موضوع رویا صابری نژاد سه‌ مورد دیگر نقض حقوق بشر در حق سه‌ انسان دیگر در داخل و خارج ایران ارائه شد.
در ادامهٔ دیدار نوشین قادری تعداد شش پرونده دیگر نقض حقوق بشر در ایران را تقدیم احمد شهید نمود. نوشین قادری به‌تفصیل در مورد این شش پرونده صحبت نمود و تک‌تک این موارد را موردبحث و توجه قرارداد. مینا احدی مسئول کمیته بین‌المللی علیه اعدام طی‌ سندی موثق به لیست ۳۵ نفر از محکومین به اعدام در زندان قزل‌حصار که به قرنطینه منتقل‌شده‌اند تأکید می‌کند و سند خود مبنی بر نقض آشکار حقوق بشر در رابطه با محکومین به اعدام در رابطه با جرائم مواد مخدر که رژیم ایران خود عامل و مروّج آن است، با جمله‌ای از لاریجانی به پایان می‌برد که گفته است” غرب باید از ما به خاطر اعدام محکومین مواد مخدر تشکر کند زیرا که با این اعدام‌ها از ورود مواد مخدر به کشورهای اروپای جلوگیری می‌کنیم.” این سند با توضیحات مبسوط نوشین قادری به‌عنوان اولین سند ارائه شد. سند دوم راجع به ۲۷ نفر از اعتصابیون زندان ارومیه که شامل ده نفر محکومین به اعدام و در حال اعتصاب نیز بود که با توضیحات مبسوط تحویل احمد شهید شد. احمد شهید تأکید کرد که در این رابطه طی نامه‌ای اعتراض خود را به مقامات اسلامی اعلان کرده و درعین‌حال موضوع را پیگیری می‌نماید. سند سوم که تحویل گزارشگر ویژه امور حقوق بشر در ایران شد راجع به پرونده سهیل عربی‌ و حکم ضد انسانی‌ اعدام وی بود. در این رابطه نوشین قادری به سؤالات احمد شهید جواب دادند. سند چهارم راجع به نقض آشکار حقوق بشر در رابطه با حکم ظالمانهٔ اعدام سامان نسیم که در سنّ ۱۷ سالگی دستگیر و محکوم‌به اعدام‌شده است بود. در این رابطه به وضعیت بسیار وخیم جسمی‌ و روحی این زندانی محکوم‌به اعدام در بند ۱۲ زندان دریا کنار ارومیه تأکید شده است. سامان هم‌اکنون به همراه ۲۶ زندانی سیاسی دیگر در اعتراض به وضعیت صنفی و حقوقی خود و در اعتراض به ادغام زندانیان سیاسی با محکومین جرائم غیرسیاسی در بند ۱۲ زندان ارومیه در اعتصاب غذا بسر می‌برد. نوشین قادری با توانائی توانست وضعیت زندانیان بند ۱۲ را به تصویر بکشد و همزمان به جزئیات اتفاقات و فشارهای تحمیل‌شده در مورد سامان نسیم بپردازد. سند پنجم پرونده قتل دولتی یعنی‌ اعدام محسن امیر اصلانی زنجانی توسط نوشین قادری به‌عنوان یک کیس بسیار مهم جنایت دولتی با برنامه‌ریزی قبلی‌ توسط جانیان اصلاتی، توجه احمد شهید را جلب نمود. این پرونده با جزئیات قظائی آن در اختیار کمیته بین‌المللی علیه اعدام قرار داده‌شده و در دست ترجمه می‌باشد. احمد شهید از نوشین قادری خواست که در اسرع وقت این پرونده را بعد از اتمام ترجمه به وی ارسال دارد. لازم به یادآوری است که محسن امیر اصلانی زنجانی زندانی عقیدتی بود که به دلیل تفسیر متفاوت از قرآن، بدعت در اسلام، ارتداد و توهین به یونس نبی، به اعدام محکوم و در ۲ مهر در زندان رجایی شهر کرج اعدام شد. این حکم که دو بار لغو شده بود سرانجام با تأیید رئیس قوه قضائیه اجرا شد. پیکر او در آرامگاه «بهشت سکینه» کرج به خانواده‌اش تحویل داده شد. محسن امیر اصلانی، ۳۷ ساله، متأهل و دارای یک فرزند ۲ ساله بود .و سند ششم به پرونده ۲ پناهندهٔ سیاسی (حسام یوسفی از مسئولین کمیته بین المللی علیه اعدام در ترکیه) و (فرشید فرخ نیا در بلغارستان) اختصاص داشت.
این دیدار با توافق بر لزوم تماس‌های مجدد و مداوم با احمد شهید و تشکر صمیمانهٔ طرفین به پایان رسید.
سرور کاردار مسئول کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی و نوشین قادری نمایندهٔ کمیته بین‌المللی علیه
اعدام در اسلو پایتخت نروژ
گزارش از ملاقات با احمد شهید گزارشگر ویژه امور حقوق بشر در ایران در نروژ

neshast