حزب سکولار دمکرات ایران

93/8/21

nasrin

نسرين ستوده، وكيل دادگستري و فعال حقوق‌بشر، در واكنش به مخالفت فدراسيون جهاني واليبال با ميزباني ايران در مسابقات واليبال قهرماني نوجوانان جهان به علت راه ندادن زنان به ورزشگاهها، اين تصميم فدراسيون جهاني واليبال را ” بسيار مؤثر” خواند. خانم ستوده در تهران، در گفت‌وگويي تلفني با راديو بين‌المللي فرانسه، چنين اقدامات بين‌المللي براي رفع محدوديت زنان در ورزشگاه‌‌ها را كمكي به احقاق حقوق زنان در ايران دانست و گفت: «هرگز يك دولت نمي‌تواند خود را از نتايج تصميمات بين‌المللي كاملاً در امان بداند».
اين فعال حقوق‌بشر تأكيد كرد كه تصميمات بين‌المللي در روند تصميم دولتها به‌تدريج تأثيرگذارند.
درحالي كه تصميم فدراسيون جهاني واليبال در پي زنداني شدن غنچه قوامي اتحاذ شده، نسرين گفت: «غنچه قوامي حدود چهار ماه است كه در شرايط سختي در بازداشت به‌سر مي‌برد و در اين چهار ماه با مخاطرات زيادي مواجه شده و تا‌كنون دوبار دست به اعتصاب غذا زده است».
ستوده ادامه داد: «يكي از بارزترين مصاديق نقض حقوق غنچه قوامي اين است كه در اين مدت شخصي خود را وكيل وي معرفي مي‌كند كه حقيقتاً وكيل غنچه قوامي نبوده است. اين امر زنگ خطري براي نظام دادرسي در ايران است».
در حالي كه پس از انقلاب ايران همواره حضور زنان در مسابقات فوتبال مردان ممنوع بوده، اخيراً و با بازداشت غنچه قوامي اين ممنوعيت در ديگر رشته‌‌هاي ورزشي خبرساز شد.
يك روز پس از اعلام تصميم فدراسيون بين‌المللي واليبال در حذف ايران از ميزباني رقابت‌‌هاي قهرماني نوجوانان جهان در سال ۲۰۱۵، به‌دنبال صدور حكم زندان براي غنچه قوامي، جواني كه تلاش داشت در مسابقه واليبال ايران و ايتاليا در تهران به‌عنوان تماشاچي حضور يابد، غلامحسين محسني اژه‌اي، معاون اول قوه قضاييه ايران، امروز مدعي شد كه حكم پرونده غنچه قوامي «هنوز صادر نشده و حتي ختم رسيدگي هم اعلام نشده است».
به نظر مي‌رسد فشارهاي بين‌المللي از جمله تصميم اخير فدراسيون جهاني واليبال، منجر به عقب‌نشيني قوه قضاييه در اين زمينه شده است.
ghavami