حزب سکولار دمکرات ایران

zakros
• کارگران کارخانه های واگن پارس در اراک، کاشی گیلانا در استان گیلان و معدن ذغال سنگ سنگرود در شاهرود همچنان در اعتصاب و برگزاری تجمع به سر می برند …

اخبار روز: در کارگاه ها، کارخانه ها و تمام پهنه ی ایران، مبارزه ی کارگران برای حق زندگی و گرسنه و بیکار نماندن، با شدت و حدت ادامه دارد. شدت و حدتی که انعکاس زیادی در بیرون از دیوارهای کارخانه ها ندارد. مبارزات کارگران که به صورت روزمره ادامه دارد کمتر مورد توجه رسانه ها، مدافعین حقوق بشر و سازمان های دموکراتیک قرار می گیرد و در حمایت از آن ها اعلامیه ای صورت می گیرد.
در زیر تازه ترین گزارش اعتراضات کارگری و فشارهای دولت و سرمایه داران علیه کارگران را که مربوط به بولتن روز دوشنبه «اخبار و گزارشات کارگری» است، می خوانید:

اعتصاب کارگران کارخانه واگن پارس اراک برای سومین روز متوالی
اعتصاب نزدیک به ۹۰۰ کارگر واگن پارس اراک در اعتراض به تعویق حقوق سه ماه گذشته صبح روز دوشنبه ۷ مهر به سومین روز متوالی وارد شد.
به گزارش ایلنا، سومین روز اعتصاب کارگران واگن پارس اراک در حالی آغاز شد که بر خلاف وعده قبلی کارفرما، فرمانده قرارگاه نظامی خاتم الاوصیاء (سهامدار اصلی واگن پارس) به این واحد تولیدی نیامده است.
بر اساس این گزارش، کارفرما روز یکشنبه به کارگران قول داده بود فرمانده قرارگاه نظامی خاتم الاوصیاء به کارخانه بیاید و به مطالبات کارگران رسیدگی کند.
گفتنی است نزدیک به ۹۰۰ کارگر واگن پارس اراک از روز شنبه (۵ مهر) در اعتراض به تعویق سه ماهه حقوق از ابتدای تیر ماه امسال دست از کار کشیده‌اند.
یکی از کارگران روز یکشنبه گفته بود: مهم‌ترین موضوع برای حل مساله توقف تولید، پرداخت حقوق معوقه کارگران است. اگر حقوق سه ماه گذشته کارگران را پرداخت کنند، تولید مجددا از سر گرفته می‌شود.
لازم به ذکر است کارگران واگن پارس یکبار دیگر در ماه گذشته دست از کار کشیده بودند اما اعتصابشان به دنبال توافق نمایندگان کارگران با کارفرما و فرماندار پایان یافته بود.

اعتصاب کارگران کارخانه کاشی گیلانا به سیزدهمین روز متوالی وارد شد
نزدیک به ۱۶۰ کارگر معترض کاشی گیلانا در منجیل صبح روز دوشنبه ۷ مهر برای سیزدهمین روز متوالی دست از کار کشیده و در محوطه کارخانه تجمع کرده‌اند.
یکی از کارگران حاضر در تجمع روز گذشته با بیان اینکه کارگران سه شیفت خطوط تولید این کارخانه طی سیزده روز گذشته در اعتراض به تعویق حقوق و نداشتن امنیت شغلی دست از کار کشیده‌اند، گفت: قرار است جمعی از کارگران فردا که روز «ملاقات مردمی» با فرماندار شهرستان رودبار است، به دیدار این مقام دولتی بروند.
به گفته این کارگر، مجموع مطالبات کارگران کاشی گیلانا از سال ۸۸ تا سال ۹۳ بیش از ۱۶ ماه است و کارگران از کارفرمای جدید انتظار دارند حداقل مطالبات سال جاری آنان را پرداخت کند.
او با بیان اینکه کارفرما از روز سه شنبه (۲۶ شهریور) که اعتراضات کارگران کاشی گیلانا تشدید شد، در کارخانه حضور فیزیکی ندارد، گفت: کارفرمای جدید حاضر نیست به تعهدات کارفرمای قبلی در برابر کارگران عمل کند. این در حالی است که برابر ماده ۱۲ قانون کار، هرگونه تغییری در مالکیت و یا مدیریت کارگاه تاثیری بر قرارداد‌های منعقد شده با کارگران ندارد و کافرمای جدید در برابر تعهداتی که بطور قانونی به کارگران داده شده است، مسئول شناخته می‌شود.

تجمع کارگران اعتصابی معدن ذغال سنگ سنگرود
کارگران اعتصابی معدن زغال‌سنگ سنگرود روز دوشنبه مقابل ساختمان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تجمع کردند.
حدود ۲۸۰ کارگر معدن زغال سنگ سنگرود (معدن البرز غربی) که از گیلان به پایتخت آمده‌اند، صبح روز دوشنبه ۷ مهر برای دومین روز متوالی در اعتراض به تعویق سه ماهه حقوق و نامشخص بودن وضعیت معدن مقابل ساختمان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تجمع کردند.
تجمع اعتراضی کارگران زغال سنگ سنگرود در تهران در حالی وارد دومین روز شده است که روز گذشته نیز حدود ۱۵۰ کارگر برای تحقق خواسته‌هایشان مقابل ساختمان وزارت کار تجمع کرده بودند، که آن تجمع نهایتا با وعده پیگیری «کریم یاوری»، مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار خاتمه یافت.
براساس این گزارش، یکشنبه شب ۱۳۰ نفر از کارگران معدن سنگرود به سایر همکارانشان در تهران ملحق شده‌اند.
کارگران سنگرود حاضر در تهران خواهان پیگیری برای وصول مطالبات خود و همکارانشان هستند. آنان علاوه برتوقف انحلال معدن، خواستار پرداخت منظم دستمزد و حقوق سه ماهه تیر، مرداد و شهریور سال جاری هستند
قابل یادآوری است،کارگران معدن زغال سنگ سنگرود به وعدهای دولت در زمینه متوقف کردن موضوع انحلال معدن تا پایان سال ۹۵ اعتماد کرده بودند اما متاسفانه بعد ازگذشت حدود ۹ ماه، تا این لحظه این موضوع قانونا مورد موافقت مسئولان وزارت صنایع و اقتصاد قرار نگرفته است.

اخراج بیش از ٧٠ نفر از کارکنان شرکت نفتی آزادگان جنوبی

به گزارش ۷مهر کُردپا، طی ١٠ روز اخیر بیش از ٧٠ کارگر و کارمند یک شرکت نفتی در شهرستان میسان (دشت آزادگان) از سوی کارفرما اخراج شدند.
بنا به همین گزارش، بیشتر کارگران و مهندسین اخراجی از شهروندان بومی منطقه به ویژه ساکنین شهرهای بستان، رفیع، سوسنگرد (خفاجیه)، حویزه و منطقه هورالعظیم می‌باشند.
میدان نفتی آزادگان در ٨٠ کیلومتری اهواز و در حاشیه مرز ایران ـ عراق قرار دارد و بزرگترین میدان نفتی ایران محسوب می‌شود.
حدود ٢٧% از ذخایر نفتی ایران در در شهرستان‌های دشت آزادگان (میسان) و حویزه قرار دارد و نرخ بیکاری در منطقه ٣٧% است.
اخبار روز: سه‌شنبه ٨ مهر ۱٣۹٣ – ٣۰ سپتامبر ۲۰۱۴