حزب سکولار دمکرات ایران

شمار زیادی از کودکان سیستان و بلوچستان هنگام برداشتن آب یا بازی کنار هوتگ‌ها یا رودخانه‌ها غرق می‌شوند و شماری هم قربانی حمله تمساح های بومی معروف به گاندو می‌شوند، و اینگونه است که کودکان بلوچ؛ قربانیان بی‌دفاع حاکمانی سیری ناپذیر شدند.

امیر حمزه ۸ساله که به همراه خانواده به دلیل نبود آب لوله‌کشی در روستا به رودخانه نزدیک خانه خود رفته بود، مورد حمله تمساح پوزه کوتاه قرار می‌گیرد و از ناحیه مچ دست به شدت آسیب می‌بیند.

خانواده امیرحمزه او را به بیمارستان امام علی چابهار منتقل می‌کنند که به دلیل نبود تجهیزات مناسب پزشکی و عدم همکاری مسئولین بیمارستان به انتقال کودک از طریق اورژانس هوایی به کرمان، خانواده ناچار به انتقال او به شهر کراچی پاکستان می شوند.

پزشکان شهر کراچی پاکستان دیدند دیر شده است و به دلیل سمی بودن ترشحات دهان تمساح برای جلوگیری از انتقال سموم سرطان‌زا به دیگر نقاط بدن، دست امیرحمزه ۸ساله  را از مچ قطع کرده‌اند و  او تا پایان عمرش تنها با دست باید به جنگ فقر و تبعیض برود.

۲۳مرداد ۹۹

امیر حمزه اما خوش‌شانس‌ترین بود، چون دو روز بعد زینب ۸ ساله درست هم سن وسال امیرحمزه ساکن دهستان جکیگور، در رودخانه سرباز غرق شد. زینب هم در خانه آب نداشت و برای شست‌و شو و آوردن آب به کنار سرباز رفت و طعمه آب شد.

در توئیتر برای این دختر بلوچ هشتک زدند اما هشتک جانی را نجات نداد.

مولوی محمد امین آسکانی، از مدیران مدرسه انوارالحرمین بشامگ در واکنش به مرگ این دختر ۸ ساله، از بی‌تفاوتی مسئولان نسبت به جان شهروندان انتقاد کرده و آنها را « عامل مرگ او در رودخانه دانسته است».

او همچنین با اشاره به قطع آب در جکیگور گفته که مشکل آب این منطقه بیش از یک هفته است که هنوز برطرف نشده. وی خواستار توجه مسئولین این منطقه به این مسئله شده است.

یکی از اهالی جکیگور هم به خبرگزاری ایلنا گفته؛ «اعتراض‌ها به نبود آب و سیستم لوله کشی این منطقه تاکنون بی‌ثمر بوده است. تا این که این مسئله به مرگ یک نفر منجر شد».

شمار زیادی از کودکان سیستان و بلوچستان هنگام برداشتن آب یا بازی کنار هوتگ‌ها غرق می‌شوند و شماری هم قربانی حمله تمساح‌های بومی معروف به گاندو می‌شوند.

هوتگ، چاله‌ و برکه‌ جمع‌آوری آب طبیعی است که در غیاب لوله‌کشی آب روستاییان از آن استفاده می‌کنند. هوتگ‌ها منبع مشترک آب میان انسان‌ها و احشام هستند.