حزب سکولار دمکرات ایران

مجمع عمومی سازمان ملل متحد طی قطعنامه‌ای نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرد. همزمان پارلمان اروپا با صدور قطعنامه‌ ای شدید الحن با خانواده‌ های کشته‌ شدگان اعتراضات اخیر ایران ابراز همبستگی کرد.

نشست مجمع عمومی سازمان ملل در بعدازظهر چهارشنبه ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر) با تصویب قطعنامه‌ای درباره ایران به کارش پایان داد. در این قطعنامه که پیشتر در ۱۴ نوامبر در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسیده بود، از رژیم ایران خواسته شده به نقض حقوق بشر پایان دهد.

قطعنامهٔ سازمان ملل به موارد قتل بازداشت‌شدگان در زندانها و استفاده مفرط از زور و قهر علیه معترضان اشاره می‌کند و دیکتاتوری ملاها را به آزاد کردن افرادی که تنها به‌خاطر شرکت در اعتراضات دستگیر شده‌اند فرامی‌خواند.

پارلمان اروپا نیز با صدور قطعنامه‌ای ضمن محکومیت برخورد خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با معترضان دراعتراضات آبان ماه، خواستار انجام تحقیقات در خصوص جانباختگان اعتراضات شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از ایران اینترنشنال، در این قطعنامه پارلمان اروپا ضمن «ابراز تاسف عمیق» نسبت به مرگ «تعداد زیادی افراد بی‌گناه»، با خانواده‌های کشته‌شدگان و مجروحان ابراز همبستگی کرده و از مقام‌های ایرانی خواسته از «انجام تحقیقات سریع، مستقل و بی‌طرف» درباره همه «تخلفات» صورت‌گرفته، از جمله کشته‌ شدن معترضان و جان باختن و بدرفتاری با آنها حین بازداشت، اطمینان حاصل کرده و افرادی که در این موضوعات دست داشتند را محاکمه کنند.

در بخشی از این قطعنامه آمده است: “پارلمان اروپا با شدیدترین لحن، برخورد با معترضانی که در حال استفاده از حق آزادی بیان، آزادی تشکل و تجمع مسالمت‌آمیز بودند را محکوم می‌نماید”.

این قطعنامه اقدام رژیم ایران به قطع طولانی دسترسی به اینترنت را محکوم کرده و آنرا اقدامی «عمدی در جهت پیشگیری یا اخلال در دسترسی به و یا انتشار اطلاعات و مغایر با قوانین بین‌الملی حقوق بشر» دانست.

در این قطعنامه همچنین از حکومت ایران خواسته شده «فورا همه معترضانی که آزادی‌شان به شکل خودسرانه سلب شده آزاد شده» و «حق آنان برای دادرسی عادلانه» اعمال شود.