حزب سکولار دمکرات ایران

آمریکا از ماه می گذشته تحریم همه جانبه صادرات نفت ایران را با هدف به صفر رساندن فروش طلای سیاه این کشور، به اجرا گذاشته است. شرایط از زمان جنگ ایران و عراق هم دشوارتر شده است

جمهوری اسلامی مصرانه تأکید دارد که برای مذاکره مجدد درباره برجام، باید پیش‌شرط حداقلی تهران تأمین شود، و آن فروش بلامانع نفت است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام دولتی در ایران که نخواسته نامش فاش شود روز پنجشنبه ۷ ژوئن (۶ تیر) گفته است: ما از اروپایی‌ها نمی‌خواهیم به ما کمک کنند، ما فقط می‌خواهیم نفت خودمان را بفروشیم.

تولید نفت ایران به پایین‌ترین حد در ۴۰ سال گذشته رسید

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که تولید روزانه نفت ایران در ماه مه گذشته با ۲۱۰ هزار کاهش به ۲.۴ میلیون بشکه رسیده که پایین‌ترین میزان از اواخر دهه ۸۰ میلادی تاکنون به شمار می‌رود.

بر اساس اعلام آژانس، صادرات روزانه نفت ایران در ماه مه به ۸۱۰ هزار بشکه کاهش یافته که ۴۸۰ هزار بشکه کمتر از ماه آوریل بوده است. دبیرخانه اوپک نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرده بود که تولید روزانه نفت ایران در ماه مه ۲ میلیون و ۳۷۰ هزار بشکه بوده که نسبت به ماه آوریل ۲۲۷ هزار بشکه کاهش داشته است.

آمریکا از ماه می گذشته تحریم همه جانبه صادرات نفت ایران را با هدف به صفر رساندن فروش طلای سیاه این کشور، به اجرا گذاشته است. در همین حال، گزارش آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که عرضه نفت اوپک طی ماه مه گذشته به دلیل افت عرضه عربستان و نیجریه به پایین‌ترین حد از ۲۰۱۴ تاکنون رسیده است. بر پایه این گزارش، تقاضای جهانی نفت نیز در این ماه با کاهش ۱۰۰ هزار بشکه‌ای به ۹۹.۵ میلیون بشکه در روز تنزل کرد.

شرایط از زمان جنگ ایران و عراق هم دشوارتر شده است

به گزارش رادیو فرانسه، بیژن زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی با بیان اینکه “در یکی از سخت‌ترین مقاطع تاریخی طی ۴۰ سال اخیر قرار گرفته‌ایم”، می‌گوید: اکنون فروش نفت، تامین کشتی و جابجایی پول و حتی خرید بسیاری از کالاها با مشکل رو به رو شده است.

وزیر نفت جمهوری اسلامی در گفتگویی مفصل با خبرگزاری ملت، وابسته به مجلس شورای اسلامی گفت: وضعیت برای فروش نفت حتی از زمان جنگ ایران وعراق هم دشوارتر شده است.

بیژن زنگنه، تاکید کرد: این دوره از تحریم حتی با تحریم دوره‌ گذشته هم بسیار متفاوت است، درواقع شدیدترین تحریم‌های سازمان یافته تاریخ، علیه ما اعمال می‌شود، بنابراین باید بدانیم با چه جنگ شدیدی درگیر هستیم.

یک نشانه نگران‌کننده برای رژیم

تا چند ماه پیش بازار نفت در دست خریداران بود ولی اکنون با روند ریزش قیمت نفت، فروشندگان کنترل بازار را به دست گرفته‌اند.

به گزارش ایسنا، قیمت‌های نفت که همواره نوسان داشته‌اند از اوج خود در آوریل بیش از ۲۰ درصد سقوط کرده‌اند که ناشی از تقاضای ضعیف‌تر از حد انتظار به دلیل کندی رشد اقتصاد جهانی بوده است. سرمایه‌گذاران نگران هستند که جنگ تجاری آمریکا با چین و تهدید دونالد ترامپ برای وضع تعرفه روی واردات کالاهای مکزیکی، به رشد اقتصادی آسیب بیشتری وارد کند. بهای معاملات نفت آمریکا حتی با وجود صعود بازارهای سهام، روند کاهشی پیدا کرده است.چشم‌انداز قیمت‌های نفت نسبت به شش هفته پیش که دولت دونالد ترامپ تحریم‌ها علیه ایران و ونزوئلا را تشدید کرد و جنگ داخلی نزدیک پایتخت لیبی درگرفت، بسیار تفاوت کرده است. برخی از تحلیلگران این احتمال را مطرح کرده بودند که نفت کافی برای عرضه وجود نخواهد داشت و قیمت‌ها ممکن است به ۹۰ دلار در هر بشکه یا حتی بالاتر جهش پیدا کنند.تام کلوزا، مدیر جهانی تحلیل انرژی در “اویل پرایس اینفورمیشن سرویس” می‌گوید همه متعجب شده‌اند و اکنون نسبت به پیش بینی‌هایی که درباره رشد تقاضای جهانی برای نفت انجام شده است، تردید دارند.

افت قیمت‌های نفت تنها یکی از سیگنال‌های متعددی هستند که بازارها در هفته‌های اخیر ارسال کرده‌اند و چشم‌انداز اقتصاد جهانی را تیره‌تر کرده‌اند. قیمت‌های سایر کالاهای صنعتی مانند مس، نیکل و فولاد نیز سقوط کرده است. بازارهای سهام در کشورهایی که وابستگی بالایی به تجارت جهانی دارند نظیر کره جنوبی، ژاپن، آلمان و تایوان نیز سقوط کرده‌اند.به نظر می‌رسد نگرانی‌های اقتصادی مشابهی که بازده اوراق قرضه دولتی در آمریکا را پایین برده‌اند، عامل پایین رفتن قیمت‌های نفت بوده‌اند.انتشار آمار رسمی که نشان داد ذخایر سوخت در آمریکا بالا رفته است، جدیدترین نشانه از ضعیف شدن تقاضا بود. میزان عرضه معمولاً اوایل ژوئن که فصل تعطیلات تابستانی در آمریکا آغاز می‌شود، محدود می‌شود اما ذخایر نفت هفته گذشته حدود ۷ میلیون بشکه افزایش یافت که بالاترین سطح رشد در دو سال گذشته بود.

شاخص قیمت نفت آمریکا طی یک سال گذشته نوسان زیادی داشته و قیمت آن اکنون تقریباً مشابه سه سال پیش است.در روزهای اخیر بسیاری از تحلیلگران پیش بینی کرده بودند که قیمت‌های نفت بهبود خواهد یافت اما برعکس چنین چیزی اتفاق افتاد. تحلیلگران می‌گویند کاهش قیمت‌های نفت به دلیل عوامل موقتی بوده است. سرمایه گذاران چندین ماه است که با انتظار برای بالا رفتن قیمت‌ها، قراردادهای معاملات آتی نفت را خریداری کرده‌اند. اکنون که احتمال افزایش قیمت‌ها رنگ باخته است، این قراردادها برای فروش عرضه شده‌اند.پس از اینکه چین و آمریکا موفق نشدند به توافق تجاری دست پیدا کنند، این نگرانی وجود دارد که صنعت تولید در آمریکا فلج می‌شود و اقتصاد چین آهسته تر از حد انتظار رشد می‌کند.بر اساس گزارش نیویورک تایمز، اگر دولت آمریکا با چین و مکزیک به توافق تجاری برسد قیمت نفت بهبود پیدا خواهد کرد. با این حال افت قیمت نفت و بنزین به خصوص در این موقع سال که معمولاً بالا می‌روند، ممکن است نشانه نگران کننده از وضعیت اقتصادی باشد.

منبع: ایران رس نیوذ