حزب سکولار دمکرات ایران

بعد از توافق هسته ای با کشورهای 5+1 موسوم به برجام ، شرکت‌های نفتی روسی به مرور زمان با رژیم آخوندی بمذاکره نشستند و در این راستا شرکت‌های لوک اویل، روس‌نفت، زاروبژنفت، تات‌نفت، گازپروم و گازپروم نفت با شرکت ملی نفت ایران، از توسعه میادین گرفته تا تولید و فروش نفت تفاهم‌ نامه هم امضا کردند.

به گزارش ایسنا، میدان‌های منصوری، آب تیمور، کیش، یاران، مارون، لایه نفتی پارس جنوبی، کوپال، آبان، اسفندیار، پایدار غربی، دهلران، پارس شمالی، آذر، چنگوله و چشمه خوش، از جمله میدان‌هایی بودند که درباره آن‌ها با شرکت‌های روسی مذاکره شده بودو صنایع نفت ایران، حائی نداشته که روس‌ها به آن وارد نشده باشند.

اما همین روس‌ها با خروج آمریکا از برجام و تهدید کشورهایی که از ایران واردات نفتی و یا رابطه ای داشتند به مرور زمان و چراغ خاموش از صنعت نفت ایران پا پس کشیدندو پشت سرشان را هم نگاه نکردند. سیاری از کارشناسان بر این باورند که روسیه جدی‌ترین رقیب ایران در نفت و گاز، درحالی بازار نفت ایران را ترک کرد که تلاش می‌کند مشتریان نفتی و گازی ایران را در منطقه بخود بگیرد. آن‌ها اعتقاد دارند روس‌ها نفت ایران را هرگز نمی‌فروشند، اما به هر قیمتی که بشود اجاره می‌دهند.
البته بسیاری کارشناسان بر این باورند که شرکت‌های صنایع نفت روسیه از نظر مالی و فنی نسبت به شرکت‌های غربی بسیار ضعیف‌ترند و هدف آن‌ها از فعالیت در کشوری مانند ایران تمرین در حوزه توسعه و افزایش توان سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی است.