حزب سکولار دمکرات ایران

یک استاد حقوق و روابط بین الملل در ایران در مصاحبه با یورونیوز گفت که علیرغم خروج نیروهای آمریکا از سوریه، حکومت ایران در عرصه منطقه تنهاست و سایر کشورها تمایلی ندارند رژیم تهران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای حضور داشته باشد.

داوود هرمیداس باوند، می گوید: با خروج آمریکا از سوریه و همچنین خارج کردن نیمی از سربازان این کشور از افغانستان، حوادث منطقه شکل جدیدی پیدا می کند اما باید توجه داشت با اینکه آمریکا دارد سوریه را ترک می کند حرف نهایی را درباره این کشور، آمریکا و روسیه و احتمالا هم تا حدودی ترکیه خواهند زد و رژیم ایران به حاشیه رانده خواهد شد چون اسرائیل شدیدا با حضور جمهوری اسلامی در این منطقه مخالف است و آمریکا هم در جهت تامین منافع اسرائیل در چنین مسیری قرار دارد. روسیه هم رابطه خاصی با اسرائیل دارد تا جایی که اسرائیل، حملات به پایگاه‌های سپاه پاسداران در سوریه را به روسیه اطلاع می دهد ولی روسیه به رژیم ایران اطلاع نمی دهد.

هرمیداس باوند می‌افزاید: روسیه تا کنون از ایران استفاده ابزاری کرده است و ترکیه هم به هیچ وجه مایل نیست جمهوری اسلامی در سوریه و به طور کلی در منطقه حضور آنچنانی داشته باشد.

توافق های حساسی درباره سوریه در حال شکل گیری است

برخلاف بیانیۀ روز جمعۀ ارتش سوریه مبنی بر اینکه با درخواست یگان‌های مدافع خلق (ی پ گ) وارد شهر کردنشین منبج شده و پرچم دولت مرکزی این کشور را در آنجا برافراشته‌اند تا «امنیت کامل همۀ شهروندان سوریه و دیگر ساکنان شهر منبج را تضمین کنند»، ساکنان منبج می‌گویند هیچ چیزی در این شهر تغییر نکرده است و هیچ پرچمی ندیده‌اند.

به گزارش یورونیوز، بنا بر اعلام یک مقام آمریکایی که نخواسته است نامش فاش شود نیز آن دسته از نیروهای آمریکایی که همچنان در شهر منبج باقی مانده‌اند و مواضع خود را حفظ کرده‌اند می‌گویند که هیچ نشانی از ارتش سوریه در درون شهر دیده نمی‌شود و به این ترتیب ادعاهای ارتش و رسانه‌های دولتی سوریه مبنی بر کنترل دولت مرکزی بر منبج نادرست است.

توافق روسیه و ترکیه بدون حضور رژیم ایران

وزیر امورخارجه روسیه روز شنبه از توافق کشورش و ترکیه در راستای هماهنگ سازی تلاش‌ها پس از خروج نیروهای آمریکايی از سوریه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، لاوروف پس از دیدار با همتای ترک خود گفت: مسکو و آنکارا موضع مشترکی در قبال سوریه دارند.

در همین حال اعلام شد که جان بولتون، مشاور امور امنیت ملی آمریکا در روزهای آینده عازم ترکیه و اسرائیل خواهد شد تا دربارۀ اوضاع سوریه پس از خروج نیروهای آمریکايی گفتگو کند.

یاسر قزوینی، یک کارشناس مسائل عراق امروز در گفتگو با سایت خبرآنلاین در تهران گفته: توافق های حساسی درباره سوریه در حال شکل گیری است.

امکان شکل گیری سوریه بدون اسد

پیش تر مدیرکل سابق بخش خاورمیانه وزارت خارجه جمهوری اسلامی با تاکید بر این‌که اصلاحاتی باید در ساختار سوریه صورت گیرد، گفته بود: ممکن است شکل جدیدی از سوریه را شاهد باشیم که اسد در آن نباشد.

قاسم محب‌علی در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از نشست اخیر وزرای خارجه روسیه، ترکیه و جمهوری اسلامی و همچنین نماینده سازمان ملل در امور سوریه اظهار کرد: اگر قرار باشد جنگ در سوریه تمام شود، نیازمند حل و فصل سیاسی است، گرچه بعد از خرابی‌های گسترده‌ای که در سوریه پیش آمده نیازمند همراهی و هماهنگی بین‌المللی برای بازسازی است، چرا که اگر حل‌و فصل سیاسی صورت نگیرد و برقرار نشود هیچ کسی حاضر نیست در یک فضای نا امن و بدون آینده مشخص وارد همکاری شود.

وی افزود: حکومت فعلی سوریه حکومت اقلیت است، خانوادگی و تک حزبی است و طبیعی است با این ساختار ریشه‌های بحران و آنچه که عامل بحران در این کشور بود و مردم سوریه را جزو معترضین دولت قرار داد و باعث شد جنگ داخلی انجام شود، از بین نرفته است.

مدیرکل سابق بخش خاورمیانه وزارت خارجه در ادامه گفت: طبیعی است که باید اصلاحاتی در ساختار سوریه صورت گیرد. در حال حاضر دولت دمشق مقاومت می‌کند، اما با همه این‌ها پذیرفتند که وضعیت اصلاح شود. ممکن است اتفاقات جدید آن‌گونه که غربی‌ها و سازمان ملل خواسته‌اند، در فرآیند قانون اساسی شکل گیرد و شکل جدیدی از سوریه را شاهد باشیم که اسد هم در آن نباشد.
منبع: ایران پرس نیوز