حزب سکولار دمکرات ایران

سفیر پیشین ایران در قزاقستان بر اهمیت استفاده از ذخایر نفت و گاز از سوی ایران در دریای مازندران تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، مجتبی دمیرچی‌لو سفیر پیشین ایران در قزاقستان در سخنانی در نشست تخصصی گسترش همکاری‌های دریای مازندران در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی سیاست خارجه اظهار کرد: به لحاظ فعالیت‌ کشورها در حوزه انرژی در دریای مازندران، آذربایجان بیشترین برداشت را داشته است و 130 میلیارد دلار ارزش استخراج نفتش است. همچنین حجم فعالیت قزاقستان نیز قابل توجه است. هرچند که سرمایه‌گذاری در این حوزه برای‌شان گران است اما برنامه آن‌ها ادامه این روند است.

وی گفت: تنها کشوری که در دریای مازندران نفت و گاز تولید نمی‌کند ایران است. البته ایران در امور اکتشافی سرمایه‌گذاری کرده اما هنوز به مرحله تولید نرسیده است. کارشناسان نداشتن توجیه اقتصادی را دلیل این امر می‌نامند.

سفیر پیشین ایران در قزاقستان خاطرنشان کرد: در نتیجه فعالیت کشورها در حوزه دریای مازندران در ابعاد و زمینه‌های مختلف اختلافاتی میان طرف‌ها بروز پیدا کرد که در گذشته این اختلاف‌ها با به دست آمدن برخی راه حل‌ها برداشته شد از جمله در حوزه استخراج و تولید نفت و گاز کشورهایی که حوزه نفتی مشترک داشتند به راه حل بهره برداری مشترک روی آوردند که بین ما و آذربایجان این شرایط حاکم است اما بخش مهمی از منابع نفت و گاز در حوزه حاکمیتی این کشورها قرار دارد و این حوزه‌ها معارضی ندارد.