حزب سکولار دمکرات ایران

Kavusn

خبرگزاری هرانا – سازمان عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای اعلام کرد: جلوگیری مقامات از انجام تحقیقات مستقل در مورد مرگ بسیار مشکوک دکتر سید امامی نشان از یک تلاش عامدانه و برنامه ریزی شده برای پنهان کردن هر گونه شواهدی از شکنجه‌ و قتل احتمالی دارد. او در زندان اوین جایی که بازداشت شدگان تحت نظارت مستمر هستند و تمام وسایل شخصی از آنها گرفته می‌شود، بازداشت بود و امکان خودکشی در چنین شرایطی تقریبا محال است.”

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران امروز در جمع خبرنگاران ” از شناسایی و دستگیری چند متهم مرتبط با یک پرونده جاسوسی خبر داد.” او در خصوص اقدامات متهمان پرونده ادعا کرد “این افراد در قالب اجرای پروژه‌های علمی و محیط زیستی نسبت به جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی کشور در حوزه‌های استراتژیک اقدام می‌کردند که با هوشیاری و رصد اطلاعاتی یکی از نهادهای امنیتی کشور، دستگیر و توسط دادستانی تهران بازداشت شده‌اند.”

کاووس سید امامی ۶۴ ساله، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق از چهارم بهمن در بازداشت به سر می‌برد.

 

او نویسنده کتاب «اخلاق و محیط زیست: رهیافتی اسلامی» است. از او پژوهش‌ها و مقالات زیادی در زمینه جامعه‌شناسی سیاسی اسلام منتشر شده است.

کاووس سید امامی چندمین مورد از بازداشتی‌هایی است که ظرف یکماه گذشته  خبر خودکشی او به صورت ناگهانی به خانواده‌اش اعلام می‌شود. شماری از فعالان سیاسی و ناظران حقوق بشر در ایران درباره علت واقعی مرگ این بازداشتی‌ها و دلایل اعلام شده از سوی مسئولان قضایی تردیدهایی را مطرح کرده‌اند.

بنابر گزارش‌ها، علاوه بر کاووس سید امامی، مراد طاهباز  فعال محیط زیست ایرانی- آمریکایی  دیگر عضو موسسه «حیات وحش میراث پارسیان» که اکنون در بازداشت به سر می‌برد.

دادستان تهران گفته احکام سنگینی در انتظار این متهمان است.

آذرماه امسال سازمان مردم نهاد «حیات وحش میراث پارسیان» با انتشار بیانیه نسبت به اتهامات دو نشریه‌ای که زعم آنها منتقد دولت هستند واکنش نشان دادند و اعلام کردند این موسسه از «هیچ رانتی» برخوردار نیست و اتهامات این نشریات برای تخریب چهره دولت و مسئولان سازمان محیط زیست است.

چند ماه پیش وب‌سایت‌های نزدیک به محافظه‌کاران از جمله خبرگزاری تسنیم این موسسه را به برگزاری تورهای شکار و دست داشتن در شکار یک ماده یوز در منطقه حفاظت شده توران متهم کرده بود.