حزب سکولار دمکرات ایران

نگرانی خبرگزاری سپاه پاسداران از اقدام فعالان سرشناس مدنی

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: فعالان ایرانی با امید به گشایش سیاسی در داخل ایران از توافق هسته‌ای حمایت می‌ کنند

این منبع نوشت: شماری از فعالان طرفدار دموکراسی در ایران حمایت خود را از توافق هسته ای اعلام کردند و امیدوارند این توافق به تحقق وعده گشایش سیاسی که حسن روحانی تاکنون در انجام آن ناتوان بوده است، کمک کند.

این فعالان طرفدار دموکراسی که بسیاری از آنها مدتی در زندان بوده اند و ممنوع الخروج و ممنوع الفعالیت شده اند، از کنگره آمریکا خواستند این توافق را در رای گیری ماه آینده خود تایید کند زیرا این توافق بهترین امید برای ترویج دموکراسی در ایران است.

جعفر پناهی، کارگردان سینما، که در خارج از ایران جوایزی دریافت کرده اما کارهایش در ایران ممنوع است گفته : جنگ و تحریم بحران آفرین هستند، و بحران یعنی مرگ دموکراسی و مرگ حقوق بشر.

نسرین ستوده، از وکلای مدافع حقوق بشر نیز که وکالت فعالان مخالف حکومت ایران را بر عهده داشت گفته: واقع بینانه نیست که امیدوار باشیم این توافق به صورت خودکار مسائل حقوق مدنی در ایران را حل و فصل کند، اما این باز هم یک گام رو به جلوست.

وی تلفنی از تهران به خبرگزاری رویترز گفت: ما امیدواریم همین رویکردی که دولت ایران برای حل و فصل خصومت بین المللی در پیش گرفت، برای حل اختلافات داخل کشور نیز مورد استفاده قرار بگیرد.
نگرانی خبرگزاری سپاه پاسداران

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسدارن: گزارش جهت‌دار رویترز با استناد به حمایت فعالان فتنه ۸۸ از برجام/ امید اصلاح‌طلبان به نبرد روحانی با قوه قضائیه و دستگاه‌های امنیتی

یک خبرگزاری انگلیسی در گزارشی با استناد به چهره‌های آشنا در ضدیت با جمهوری اسلامی ایران، بر «امیدهای فعالان دموکراسی» و حامیان فتنه ۸۸ به «ایجاد اصلاحات داخلی در ایران» ناشی از توافق هسته‌ای تاکید کرد.

در گزارش رویترز تحت عنوان «فعالان ایرانی با امید به اصلاحات داخلی از توافق هسته‌ای حمایت می‌کنند»، از امیدواری‌های «فعالان حامی دموکراسی» برای باز شدن فضای سیاسی ایران تاکید شده و ادعاهایی درباره عدم اجرای «قول‌های رئیس‌جمهور حسن روحانی» برای این منظور مطرح شده است.

در این گزارش با اشاره به حمایت برخی چهره‌ها از قبیل کارگردانان، وکلا و فعالان حقوق بشر حامی فتنه از «توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5» و انتشار فیلمها و کلیپهایی در این زمینه آمده است: «در بسیاری از این فیلمها از کنگره آمریکا خواسته شده که در رای‌گیری ماه آینده توافق را تصویب کنند».

در این گزارش از چهره‌هایی از قبیل «جعفر پناهی» و «نسرین ستوده» که ضدیت آنها با جمهوری اسلامی ایران و حمایتشان از فتنه 88 بر کسی پوشیده نیست، نقل و قول شده است. آنها ضمن درخواست برای حمایت از توافق هسته‌ای ابراز امیدواری کرده‌ان که این توافق سبب «ترویج دموکراسی» و «ایجاد اصلاحات داخلی» شود.

خبرگزاری انگلیسی با ناخرسندی از آنچه «خروج اصلاح‌طلبان از سیاست ایران از سال 2009»(سال 88)، در توصیفی جهت‌دار درباره انتخابات سال 92، از «امیدها به اجرایی شدن قولهای انتخاباتی رئیس‌جمهور روحانی در رفع محدودیتهای سیاسی» ایجاد شد؛ قولهایی که به ادعای رویترز تاکنون عملی نشده است.

در ادامه این گزارش سراسر ضد ایرانی که وحدت ملی و یکپارچگی نهادهای مسئول ایران را هدف قرار داده، از «امیدها و انتظارات اصلاح‌طلبان به جنگ روحانی برای ایجاد اصلاحات سیاسی علیه نیروهای مستقر در قوه قضاییه و دستگاه‌های امنیتی» تاکید شده است.

در همین ارتباط «حمیدرضا جلایی پور» یکی از چهره‌های جنجالی «اصلاح‌طلبان» به رویترز گفت: «روحانی بر تعامل خارجی تمرکز کرده است اما اکنون انتظار آن خواهد رفت که از سرمایه سیاسی(خود) برای اجرا و عمل کردن به دیگر قولهایش استفاده کند».

وی که عضو شورای مرکزی جبهه منحله مشارکت است؛ گروهی که به دلیل فعالیتهای غیرقانونی بویژه در انتخابات سال 88 توسط قوه قضاییه منحل شده، در مصاحبه با این رسانه انگلیسی بر لزوم بهبود روابط ایران با غرب تاکید کرده است.

جلایی پور به خبرگزاری رویترز گفت: «از بن‌بست با غرب تندروها در ایران سود برده‌اند و جامعه مدنی صدمه دیده است».

این اولین بار نیست که غربی‌ها بر لزوم سرمایه‌گذاری برای ایجاد «اصلاحات داخلی» در ایران پس از توافق هسته‌ای سخن گفته‌اند.

پیشتر یک اندیشکده آمریکایی در مطلبی به سران واشنگتن توصیه کرد باید به دنبال ترویج اصلاحات سیاسی در ایران پساتوافق باشیم و نیز ارتباط با نهادهای غیردولتی و مدنی ایران باید تقویت شود.