حزب سکولار دمکرات ایران

oh,زندان

در پی انتشار گزارشی از «خانه‌های امن» سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در یکی از سایت‌های خبری نزدیک به مهدی کروبی، برخی از نمایندگان مجلس درباره چگونگی انتشار این گزارش و انتساب آن به حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران از وزیر اطلاعات این کشور سؤال کردند.

خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران، امروز نوشت که ١۵ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از محمود علوی وزیر اطلاعات سؤالی را مطرح کردند و آن را برای طی مراحل قانونی تحویل هیأت رئیسه مجلس دادند.

این نمایندگان در شرح سؤال خود، گزارشی را که چند روز پیش در پایگاه‌ خبری سحام نیوز، نزدیک به مهدی کروبی یکی از دو نامزد معترض انتخابات سال ٨٨ ، منتشر شده بود، «کذب» و «با انگیزه‌های افراطی و سیاسی» خواندند.

سحام نیوز در این گزارش، برای نخستین بار فهرستی از «خانه‌های امن» سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نوع ماموریت آن‌ها منتشر کرد و نوشت که این گزارش از سوی حسن روحانی به آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران ارائه شده است.

سحام نیوز اضافه کرده که «این مراکز اهداف از پیش تعیین شده برای زمین‌گیر کردن دولت یازدهم را در فازهای مختلف عملیاتی می‌کنند.»

اکنون این پانزده نماینده که به جناح اصولگرا وابسته هستند و برخی از آنان عضو سابق سپاه پاسداران به شمار می روند، از وزیر اطلاعات پرسیده اند که آیا اصل این گزارش را تأیید می کند، یا به قول آنان «فقط توهمات و جنگ روانی رسانه‌های ضد انقلاب است».

این نمایندگان اضافه کرده‌اند که در صورت تأیید این گزارش، اطلاعات چگونه و توسط چه کسانی به دست رسانه‌های مخالف جمهوری اسلامی رسیده است.

علاوه بر واکنش نمایندگان مجلس، سایت سحام نوشته که ابراهیم رئیسی دادستان کل کشور نیز این سایت را تهدید کرده است.

به گزارش صدای آمریکا، این برنامه با اشاره به ماجرای خانم دکتر رزم‌جویی، تنها پزشک جراح در سنندج، آغاز شد که دربیمارستان محل کار خود در سنندج، به نحوی مشکوک و احتمالا غیرقانونی و با ضرب و شتم توسط نیروهای انتظامی جلب یا بازداشت شد. دکتر رزم‌جویی سرانجام پس از چند ساعت نگهداری در مکانی نامعلوم، به گفته غلامحسین محسنی اژه‌ای «با دادن التزام» مرخص شد.

این برنامه اشاره می‌کند که نگهداری یا بازداشت غیرقانونی افراد در خانه های امن یا بازداشتگاه های موقت، از همان اوائل انقلاب اسلامی با ربودن فرزند آیت الله طالقانی آغاز شد. با آن که به گفته امیر فرشاد ابراهیمی معمولا متهمانی که به خانه های امن می روند، پس از بازجویی به مقام های قضایی تحویل داده می شوند، اما برخی از آنها تا پایان عمر در این خانه ها می مانند. نمونه هایی چون نورالدین و مریم کیانوری در این رده جا دارند.

همچنین، خانه های امن سپاه تنها شامل شهروندان ایرانی نمی شود. بلکه سپاه با ربودن یا گروگان گرفتن برخی شهروندان خارجی و نگه داری آنان در خانه های امن درقبال برخی شروط به آزادی آنان مبادرت کرده است. که گروگان های انگلیسی نمونه‌ای از آنها هستند.

محسن رضایی عضو سپاه پاسداران و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنانی که از تلویزیون دولتی ایران پخش شد، تهدید کرد اگر آمریکا در فکر حمله به ایران باشد، سپاه فورا دست کم هزار آمریکایی را به اسارت می‌گیرد و در قبال آزادی هر کدام چندین میلیارد دلار طلب خواهد کرد. هاله اسفندیاری، سه کوهنورد آمریکایی، رابرت لوینسون، جیسون رضایی، و عده‌ای دیگر مدتی در این خانه ها نگهداری شدند.

امید معماریان با استناد به تجربه شخصی خود، گفت در سال ۱۳۸۴ به دستور سعید مرتضوی دادستان وقت تهران و توسط افراد لباس شخصی تحت فرمان او، چشم بسته به یکی از این خانه‌ها منتقل شد. به گفته او بازجویان و کارکنان مسئول این خانه‌ها، عده‌ای از کارمندان وزارت اطلاعات در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی بودند که پس از افشای ماجرای قتل های زنجیره‌ای وهم‌دستی آنها در آن قتل‌ها، اخراج شدند و پس از تشکیل سازمان اطلاعات موازی سپاه به آن پیوستند.

امیر فرشاد ابراهیمی، که پیشتر دبیر سیاسی انصار حزب الله بوده است، تاکید می‌کند که بخش اطلاعات سپاه، از همان آغاز تشکیل سپاه پاسداران با عنوان معاونت اطلاعات سپاه ایجاد شد، که به گفته او نخستین برخورد آن با حزب توده ایران و سازمان فدائیان خلق اکثریت بود.