حزب سکولار دمکرات ایران

8753_Page_

ایلنا: چطور ممکن است که رقم 120 میلیارد دلار یکباره به 29 میلیارد دلار کاهش پیدا کند و براساس اعلام رییس بانک مرکزی از این رقم نیز 5 میلیارد دلار آن هم بدهی خارجی است. یعنی قرار است تنها 24 میلیارد دلار به ایران تزریق شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روزگذشته ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد که رقم پول های بلوکه شده ایران در خارج از کشور 29 میلیارد دلار است. رقمی که پیشتر 120 میلیارد دلار اعلام شده بود. 

طی چند ماه گذشته خبرگزاری ایلنا در خصوص رقم  120 میلیارد دلار، پول بلوکه شده ایران مطالبی را منتشر کرد، در این مدت هم دیگر رسانه‌ها در این خصوص مطالب متعددی را بر روی خروجی‌های خود قرار دادند. حتی رسانه های خارجی پیش از رسانه های ایرانی به این رقم اشاره کرده‌اند. 

به طور مثال: “فایننشال تایمز طی گزارشی نوشت: لغو تحریم ها موجب کاهش ریسک سیاسی، دسترسی ایران به 100 تا 120 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده اش و پیوستن مجدد این کشور به سیستم مبادلات بین بانکی سوئیفت خواهد شد.”

اما چطور ممکن است که این رقم یکباره به 29 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد و براساس اعلام رییس بانک مرکزی 5 میلیارد دلار آن هم بدهی خارجی است. یعنی قرار است تنها 24 میلیارد دلار به ایران تزریق شود.

حال 2 سئوال مطرح است

  • چرا پیش از این هیچ مقامی از جمله مسئولان بانک مرکزی اعلام نکردند که رقم 120 میلیارد دلار صحت ندارد؟
  • بدهی خارجی 5 میلیاردی در چه خصوص بوده و متعلق به چه بازه زمانی است؟