حزب سکولار دمکرات ایران

AliHabib-afshari-kampain_info_

براساس “گواهی فوت” مربوط به «علی و حبیب افشاری شورجه»، تاریخ قطعی اجرای حکم اعدام آنها در سحرگاه ۳۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۳ اعلام شده است. گفته شده از خانواده افشاری بابت شیرینی و طناب دار، ۵۳۰۰۰ تومان وجه نقد نیز دریافت شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، برپایه مدارک ارسال شده به کمپین، «حبیب و علی افشاری شورجه» دو زندانی سیاسی کُرد در زمان اجرای حکم اعدام، متاهل و هرکدام به ترتیب دارای یک فرزند ۶ و ۱۰ ساله بوده‌اند. در زمانی که مسوولان امنیتی زندان و اطلاعات خبر اعدام آنها را تایید کرده و مدارک مربوط به “وفات” آنها تحویل داده شده، “برای هرکدام از اعدام‌شدگان مبلغ ۵۳۰۰۰‌ تومان، بابت هزینه شیرینی و پول طناب‌های دار از خانواده‌های آنها گرفته‌اند.”

همچنین در این اسناد که از سوی اداره ثبت احوال مهاباد، در ۱۶ تیرماه سال جاری صادر شده، دلیل مرگ این دو برادر، به “علت نامعلوم” در “ارومیه” ذکر شدە است.

«علی و حبیب (رزگار) افشاری شورجه» دو برادر زندانی به همراه چهار زندانی سیاسی دیگر محبوس در بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه، در ٢٩ بهمن‌ماه ۱۳۹۳، به مکان نامعلومی منتقل شدند. مدارک تازه مربوط به “گواهی وفات” که به تازگی در اختیار کمپین قرار گرفته، تاریخ دقیق اجرای حکم اعدام این دو زندانی را در سحرگاه ۳۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۳ نشان می‌دهد.

«علی افشاری شورجه» متولد ۲ مردادماه ۱٣۵۹، به همراه برادرش «حبیب‌الله افشاری شورجه» ۱۵ خردادماه ۱۳۶۶، اهل روستای «گوگجلو حبیبله» از توابع شهر «مهاباد» هستند که در اوایل سال ۱٣۹۰، توسط سپاه پاسداران و نیروهای وزارت اطلاعات در شهرهای بوکان و مهاباد بازداشت شده بودند.

آنها پس از ۷۵ روز بازجویی‌های مداوم پس از تحمل شکنجه‌های جسمی و روانی در بازداشتگاه‌های اداره اطلاعات مهاباد و ارومیه، ابتدا به زندان مرکزی ارومیه منتقل شده و سپس در دی‌ماه ۱٣۹۰، از سوی دادگاه انقلاب مهاباد، به اتهام “محاربه از طریق فعالیت تبلیغی و عضویت در کومله” یکی از احزاب کُرد مخالف حکومت، به اعدام محکوم شدند؛ حکمی که در شهریورماه ۱٣۹۰، در شعبه ٣۲ دیوان عالی کشور تایید شد.

این دو برادر حدود دو سال پس از صدور حکم اعدام، در ۲۷ فروردین‌ماه ۱٣۹٣، طی نامه‌هایی به ریاست دادگاه انقلاب شهرستان مهاباد، خواهان بررسی مجدد پرونده خود شدند؛ اما شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور، مجددا حکم اعدام آنها تایید و روز سه‌شنبه دوم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳، از سوی دایره اجرای احکام زندان ارومیه، به صورت رسمی به آنها ابلاغ شد.

پیگیری‌های خانواده این دو برادر زندانی سیاسی اعدام شده‌ی کُرد، در خصوص تحویل گرفتن پیکر آنها، تاکنون هیچ نتیجەای نداده و وزارت اطلاعات به آنها گفته به “دفن مخفیانه” پیکر آنها اقدام کرده است.