حزب سکولار دمکرات ایران

dsa
به گزارش هرانا، قوه قضاییه جمهوری اسلامی، مرضیه رسولی و ساجده عرب سرخی، دو روزنامه نگاری که پیشتر محاکمه شده بودند را برای اجرای حکم احضار کرد. پیش از این، ریحانه طباطبایی نیز بازداشت شده بود.

مرضیه رسولی، خبرنگار حوزه فرهنگ که سابقه کار در روزنامه‌هایی چون شرق، اعتماد و خبرگزاری ایسنا را دارد، زمستان سال ۱۳۹۰ بازداشت و به اتهام تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم عمومی، به دوسال حبس تعزیری و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شد. او برای اجرای حکم، خود را به دادسرای زندان اوین معرفی کرده است.

ساجده عرب سرخی، روزنامه نگار دیگری که سال گذشته بازداشت و به یکسال حبس محکوم شده بود نیز برای اجرای حکم فراخوانده شده است. او روز سه‌شنبه در صفحه فیس بوک خود، نوشت که احضاریه اجرای حکم در حالی برای وی ارسال شده که هنوز اصل حکم تجدید نظر به وی ابلاغ نشده است. او دختر فیض الله عرب سرخی، فعال سیاسی و عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی است که بعد از اعتراضات انتخاباتی سال ۸۸ بازداشت و زندانی شد. فیض الله عرب سرخی، پاییز گذشته از زندان آزاد شد.

ریحانه طباطبایی، یکی دیگر از روزنامه نگارانی است که برای اجرای حکم به زندان رفته است. او که ۳۱ خرداد برای تفهیم اتهام پرونده‌ای جدید به زندان اوین رفته بود، برای اجرای محکومیت ۶ ماهه خود زندانی شد. ریحانه طباطبایی سال ۱۳۹۱ به همراه تعداد زیادی از روزنامه نگاران بازداشت شده بود.

کمیته بین‌المللی حمایت از روزنامه‌نگاران، ایران را یکی از بزرگترین زندان‌ها برای روزنامه‌نگاران معرفی کرده است. سازمان گزارشگران بدون مرز نیز از وضعیت روزنامه‌نگاران ایرانی ابراز نگرانی کرده است.

از سوی دیگر، کمیته حفاظت از روزنامه نگاران نیز در گزارش خود، ایران را یکی از سرکوبگرترین کشورهای جهان در عرصه آزادی اطلاع‌رسانی دانسته است است.