حزب سکولار دمکرات ایران

image634667548441108669

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لوزان، در حالیکه جواد ظریف، وزیر خارجه رژیم ایران و همتای آمریکايی وی جان کری امروز از پیشرفت در مذاکرات هسته ای خبر دادند، یک دیپلمات ارشد اروپايی گفته طرفین تا کنون به پیشرفت جدی دست نیافته‌اند و فاصله زیادی با توافق داریم.

جان کری تاکید کرد مذاکرات هسته ای با وجود بعضی پیشرفتها، سخت و دشوار است.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد: یک مذاکره‌کننده اروپایی با بیان این‌که رژیم ایران و کشورهای 1+5 هم‌اکنون بعید است به چارچوب مورد توافق دو طرف دست یابند، گفت: هنوز اختلافات زیادی باقی مانده است.

این دیپلمات اروپایی که خواست نامش فاش نشود، حتی میزان توافقات اعلام شده در مورد جزئیات فنی را را صحیح ندانست.

وی تصریح کرد: به توافق هسته‌ای نزدیک نیستیم. هنوز موضوعات مورد اختلاف مهمی باقی مانده است که مشخص نیست تا پایان مارس حل شود. رژیم ایران باید تصمیمات مهمی اتخاذ کند.

از سوی دیگر ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفتگوی زنده با شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت: تصمیمات سیاسی زیادی وجود دارد که لازم است رژیم ایران آنها را اتخاذ کند. اکنون زمان آن است که آنها آنچه را که علنی گفته اند با گامهای قابل راستی آزمایی ثابت کنند. ما باید مطمئن شویم که توافقی خوب حاصل می کنیم و کمتر از آن را نمی پذیریم.

نگرانی شدید رژیم ایران از نامه سناتورها

یک منبع نزدیک به مذاکرات هسته ای به شبکه بی بی سی گفت حتی مسائل فنی نیز قابل حل است اما بدون قطعنامه شورای امنیت توافقی در کار نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از بی بی سی وزیر خارجه جمهوری اسلامی در جریان مذاکرات هسته ای، درباره قطعنامه فصل هفتم شورای امنیت کوتاه نمی آید. خبرنگار بی بی سی این مطلب را از قول یک منبع نزدیک به این مذاکرات اعلام کرده و مدعی شده که کوتاه نیامدن ظریف در این مورد، موجب کندی مذاکرات شده است.

این گزارش مدعی است حتی مسائل باقی مانده فنی هم قابل حل است، با این حال بدون قطعنامه فصل هفتم توافقی در کار نخواهد بود. پیشتر وزیر خارجه جمهوری اسلامی تاکید کرده بود که توافق هسته ای با کشورهای ۱+۵ باید با تصویب قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل نهایی شود.

گفتنی است در صورت تصویب قطعنامه شورای امنیت، توافق هسته ای برای همه کشورها الزام آور خواهد بود و هرگونه تغییر سیاسی داخلی در این کشور ها در این توافق بی اثر می شود.

انتشار متن نامه کمیته ی روابط خارجی مجلس نمایندگان

همزمان متن کامل نامه ی رئیس کمیته ی روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا خطاب به باراک اوباما که پیشتر در مجلس نمایندگان برای جمع آوری امضا منتشر شده بود، در پایگاه اینترنتی این کمیته منتشر شد.

در این نامه در مورد توافقنامه هسته ای احتمالی با رژیم ایران اظهار نگرانی شده و آمده است: درحالیکه ضرب الاجل برای دستیابی به توافقنامه جامع با رژیم ایران نزدیک می شود، ما برای شما نامه می نویسیم تا طی آن بر موضوعات بزرگ و فوری که دراین مذاکرات مطرح شده اند، تاکید کنیم. درحالیکه ما امیدواریم که دولت آمریکا بتواند به یک توافقنامه پایدار و دقیق دست یابد، ما درک می کنیم که چندین موضوع دشوار وجود دارند که همچنان حل نشده باقی مانده اند.

فضای مذاکرات در لوزان بار ديگر بدبينانه شد

شبکه المیادین (نزدیک به رژیم ایران) عصرچهارشنبه گزارش داد: فضای مذاکرات هسته ای در لوزان سوئیس بار دیگر بدبینانه شد.

این شبکه در باره آخرین نتایج مذاکرات هسته ای گفت: بر خلاف فضای مثبت مذاکرات سه روز گذشته، فضای نشست های صبح امروز بین دو هیئت ایرانی و آمریکایی متشنج بود. بدون شک این تنش مربوط به پیشرفت نکردن در مسئله تعیین سازوکار لغو تحریمهاست. دو طرف بر موضع خود تاکید دارند.

جمهوری اسلامی خواهان لغو فوری تحریمها پس از امضای توافقنامه نهایی یا دستکم تعیین جدول زمانی کوتاه و مشخصی در این باره است. اطلاعات ما نشان می دهد تهران برای موافقت با حداکثر مهلت شش ماهه درباره لغو تحریمها آمادگی دارد. اما طرف آمریکایی اصرار دارد نباید هیچ زمانی برای لغو تحریمها تعیین شود و لغو آنها مشروط به اطمینان یافتن از پایبندی حکومت ایران به توافقنامه نهایی است.

از نظر آمریکا و اروپا، حکومت ایران همچنین باید پروتکل الحاقی پیمان منع اشاعه سلاح های هسته ای (بازرسی های سرزده از تاسیسات اتمی) را هم بپذیرد تا صلح آمیز بودن برنامه هسته ایش تضمین شود.

گزارشگر این شبکه افزود: اگر در چند روز آینده اختلاف بر سر سازوکار لغو تحریمها حل نشود، شاهد فروپاشی مذاکرات خواهیم بود.

احتمال رسیدن به توافق در لوزان سوییس کم است

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه رژیم ایران امروز اعلام کرد احتمال رسیدن به توافق در لوزان سوییس کم است.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجه رژیم ایران نیز گفت تا زمانی که طرف های مذاکره بر سر همه موضوعات به توافق نرسند، توافق هسته ای به دست نخواهد آمد.

مرضیه افخم در پاسخ به این پرسش که آیا در روزهای آینده توافقی حاصل خواهد شد گفت: این مذاکرات بسیار پیچیده است و در مرحله مهمی قرار دارد.

پیش بینی کاخ سفید

سخنگوی کاخ سفید گفته بود: برای باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بخت رسیدن به توافق درباره پرونده هسته ای رژیم ایران 50 – 50 است.

جاش ارنست، در پاسخ به سئوالی درباره اظهارات یک مقام رژیم ایران (صالحی) مبنی بر اینکه دو طرف درباره 90 درصد مسائل فنی به توافق رسیده اند، گفت: برای ما این احتمال همچنان 50 به 50 است.

سخنگوی کاخ سفید در ادامه گفت شانس توافق هسته ای تغییر نکرده چرا که رژیم ایران باید اجازه بازرسی‌های سرزده از برنامه هسته‌ایش را بدهد.

وی تاکید کرد برای اینکه این مذاکرات به نتیجه برسد، مقامات رژیم ایران از جمله کسانی که بر سر میز مذاکراه حاضر نیستند باید این توافقنامه را امضا کنند.

وی افزود: حقیقت این است که پیش بینی دقیق نتیجه مذاکرات دشوار است و این یک موضوع ناشناخته در مذاکرات به حساب می آید.

به گفته سخنگوی کاخ سفید، رژیم ایران باید تعهدات بسیار ویژه و بسیار دشواری را برای پاسخگویی به نگرانی های جامعه بین المللی درباره برنامه هسته ای خود به عهده بگیرد و همچنین بازرسی های فوق العاده وسیع را بپذیرد.

وی همچنین گفت توافق هسته‌ای با رژیم ایران تنها در صورتی که این رژیم اجازه این بازرسی‌ها را بدهد محقق خواهد شد.